Heinäkuussa käynnistyvään MM-kauteen Kristoffersson starttaa kestävän kehityksen metodein valmistetulla polttoaineella käyvällä (ICE) Volkswagen Pololla. Kyseessä on polttomoottoriauto, kun vielä viime kaudella MM-sarjassa oli pakko kilpailla täyssähköautoilla.
Koska täyssähköautot eivät olleet menestys ainakaan osallistujamäärien suhteen, on rallicrossin MM-sarja lanseerannut täksi kaudeksi Battle of Technologies -teeman. Näin ollen kaudella 2024 on mahdollista ajaa joko sähkön voimalla tai polttomoottorilla, jos polttoaine on tehty kestävän kehityksen metodein.
Kristofferssonin uudessa KMS – HORSE Powertrain -tiimissä kilpailee lisäksi norjalainen Ole Christian Veiby. Kaksikko ajaa tallikavereina nyt kolmatta vuotta.
– On varmasti tiukkaa kamppailla sähköautoja vastaan juuri rakennetuilla vehkeillä, mutta meillä on unelmakumppani tähän hommaan, ei vaan sponsorina, mutta myös teknisiltä osin, Kristoffersson sanoo viitaten ruotsalaiseen voimalinjavalmistaja Aurobayhin.
– On mukavaa päästä työskentelemään pitkän tähtäimen projektissa ja suunnitella kaikki hyvin. Tämä on mielenkiintoinen projekti ja hyvin tyypillinen meidän tallimme hengelle.
Myös Veiby on epätietoinen, miten polttomoottorivehkeillä pärjää hirmuisen tehon omaavia sähköautoja vastaan.
– Teemme nyt täyskäännöksen tekniikan suhteen, joten on vaikeaa arvioida, miten pärjäämme muihin verrattuna. Monta monimutkaista asiaa on testattava autossa huolellisesti, uransa avausvoittoa yhä MM-sarjassa jahtaava ex-rallikuski toteaa.

KMS Motorsport -tiimiä johtava Kristoffersson Senior on haasteesta innoissaan. Toki myös aikataulu on tiukka, kun uuden kauden alkuun on vain muutama viikko.
– Urheilullisesti ”Battle of Technologies” on fantastinen konsepti ja aika ainutlaatuinen meidän lajissamme ainakin. Toki haaste on valtava, mutta myös mielenkiintoinen. Meillä on täysin uusi auto, täysin uusi yhteistyökumppani ja lyhyt aikaväli saada auto kilpailukykyiseksi sähköautoihin nähden, Tommy Kristoffersson summaa.
– Vaikka olemme voittaneet mestaruudet viime vuosina, meidän on oltava nöyriä ja ymmärrettävä, että vaaditaan iso työ, jos haluamme taas taistella tittelistä.
Rallicrossin MM-sarja käynnistyy Ruotsista legendaariselta Höljesin radalta 6.-7. heinäkuuta.