Lajin pääluokka sähköistettiin kaudeksi 2022, mutta se ei lisännyt autonvalmistajien kiinnostusta, vaan sarja pyöri yksityistiimien ja tuttujen kuskien voimin. Rallicrossin MM-sarjan promootio-oikeudet olivat kaupan vuodenvaihteessa, mutta kiinnostuneita tahoja ei löytynyt.
Kansainvälinen autoliitto FIA otti promootion omiin näppeihinsä ja ensitöikseen ilmoitti, että tällä kaudella kaikki osakilpailut on katsottavissa ilmaiseksi sarjan YouTube-kanavalla. Myös toukokuun lopussa ajettu kauden avausviikonloppu Portugalin Lousadassa oli yleisölle ilmainen.
Lousada on tunnettu rallipyhättö, jossa rallicrossin lisäksi ajetaan myös yleisöerikoiskoe Portugalin MM-rallissa. Koska perinteet ovat äärimmäisen vahvat, houkutteli ilmainen rallicross-tapahtuma hienosti väkeä paikalle. FIA:n mukaan noin puoli miljoonaa ihmistä katsoi streamin kautta sunnuntain finaaleja ja tuhansia oli paikan päällä.
– Ehdottomasti odotukseni ylittyivät kaikilla tasoilla. Paikallinen kisajärjestäjä ASN teki upeaa työtä. Se helpottaa meidän hommaamme paljon, FIA:n tiekilpailujen johtaja Emilia Abel sanoo Dirtfishille.
– Kuuden viikon sisään ASN on järjestänyt kansallisen rallicross-kisan, MM-rallin ja meidän testikilpailumme sekä tämän MM-sarjan tapahtuman. Silti kaikesta urakasta huolimatta he saivat kaiken toimimaan heti torstaista aina sunnuntain finaaleihin saakka.

Rallicrossin MM-sarjan uutta tulemista on lanseerattu Battle of the Technologies -teemalla, sillä nyt pääluokassa saa kisata sähköllä tai polttomoottorilla. Lousadan viikonlopun jälkeen MM-sarja jatkuu yhtä perinteikkäässä kohteessa Ruotsin Höljesissä. Sen lisäksi MM-sarjaa on määrä ajaa Unkarissa, Suomessa ja Turkissa. Kauden päätöskisan järjestäjä on yhä auki.
– Olen varma, että kaikki näkivät kuvat Lousadasta, jotka olivat huikeita. Meillä oli paljon porukkaa katsomassa, mahtava tunnelma ja lisäksi live stream keräsi paljon katsojia, Abel hehkuttaa.
– Rallicrossin MM-sarja sai jälleen ihmiset hurraamaan, ja saimme ihmiset hymyilemään. Tämä on hyvä startti, mutta tiedämme, että töitä on paljon edessä. Nyt olemme vasta alussa.