Quantcast

Rallicrossin MM-sarjan uusi aikakausi käynnistyy – Niclas Grönholm jahtaa heti voittoa

Rallicrossin MM-sarjan pääluokassa kilpaillaan tulevasta viikonlopusta alkaen RX1e-täyssähköautoilla.
Niclas Grönholm
Niclas Grönholm. Kuva: CE Dealer Team
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lajin uusi aikakausi käynnistyy Hellin moottoriradalla Norjassa. MM-sarjasta viime kaudella MM-pronssia ajanut Niclas Grönholm, 26, aloittaa uuden kauden maailman johtavana rakennuskoneiden valmistajana tunnetun CE (Construction Equipment) Dealer Teamin kuljettajana.

Ruotsalaisvalmistaja on sitoutunut tuleviksi vuosiksi lajin MM-sarjaan. Talli kilpailee MM-sarjassa kahdella autolla. Tiimin toista autoa ajaa Ruotsin Klara Andersson, 22. 

Uudet täyssähköautot nähtiin ensimmäisen kerran tositoimissa viime viikonloppuna MM-sarjaan valmistavassa kolmen päivän testitapahtumassa. Grönholm kertoo, että testien tuloksena omaa ajotyyliä piti melko merkittävästi muuttaa aiemmasta.

– Uutta ja outoa täyssähköautolla ajaminen oli monella tapaa. Hyvin erilainen auto ajaa, kun vertaa vastaavaan polttomoottoriautoon. Sähkömoottorit ovat edessä ja takana, ja niiden toimintaa ohjataan ohjelmiston avulla. Moottorien keskinäisen kommunikoinnin kanssa on opettelemista. Myös auto on edellistä painavampi, ja se vaikuttaa moneenkin eri asiaan, kuten jarrutuksiin, Grönholm summaa tiedotteessa.

– Kolme lyhyttä testipäivää takana ja siitä lähdetään huomenna historian ensimmäiseen MM-viikonloppuun Norjassa. Olisimme halunneet kokeilla ja säätää autossamme erilaisia asioita enemmän, mutta aika loppui kesken. Tilanne on toki sama kaikille. Uskon, että meillä on alkavaan sarjaan hyvä paketti. Huomenna se sitten nähdään, Grönholm jatkaa.

Voitto tavoitteena

Tiimin kilpa-auto perustuu viime vuoden GRX-SET World RX Teamin autoon, ja GRX:n porukka on ollut myös rakentamassa uutta sähköautoa. Lisäksi suomalainen GRX-SET -tiimi vastaa uuden PWR RX1e -auton kilpailuttamisesta yhteistyössä ruotsalaisten kanssa.

– Meillä on aika sidotut kädet esimerkiksi säätää automme sähkömoottorien ohjausta. Mutta voimme valita etu- ja taka-akselien välisen vetosuhteen, säätää autoa lähtötilannetta varten ja pelata moottorijarrutuksen kanssa. Lisäksi voimme tietysti säätää jousitusta, joka on ainoa jäljellä oleva tuttu osa-alue viime vuoden Supercar-autosta, Grönholm taustoittaa.

Grönholmin tavoitteena viikonloppuna on uuden aikakauden ensimmäinen historiallinen MM-voitto.

– Tietysti voitosta aina haluaa ajaa ja se on selkeä tavoitteemme. Se on aika paljon itsestä kiinni. Testeissä huomioimme, että näin nopealla aikataululla parhaiten uuden auton kanssa pääsee sinuiksi sopeuttamalla oma ajotapa uuden auton vaatimuksien mukaiseksi. Kun keskittyy joka erässä ottamaan hyvät startit niin en usko, että meillä on MM-avauksessa mitään hätää, Grönholm summaa.

Tällainen on uusi RX1e-rallicrossauto

Rallicrossin MM-sarjan täyssähköautoilla kilpailtavan pääluokan nimi on RX1e. Luokan autoihin asennettavan sähkö- ja akkusarjan toimittaja on itävaltalainen Kreisel Electric. Täyssähköautot ovat nelivetoisia.

Sähköpaketti sisältää innovatiivisella jäähdytysjärjestelmällä varustetun 52,65 kWh:n akuston, 250 kW:n sähkömoottorit molemmille akseleille ja kaksi invertteriä. 

Kysymyksessä on lajihistorian nopein kilpaväline, joka kiihtyy 500 kW (670 hv) huipputehon ja välittömästi käytettävissä olevan 880 Nm väännön ansiosta 0–100 km/h 1,8 sekunnissa eli jopa nopeammin kuin F1-auto. Kiihtyvyyttä ja ajettavuutta on tehostettu sijoittamalla auton akusto optimaalista painojakautumaa varten mahdollisimman keskelle ja alas. 

Vaikka sarjan autojen merkit ja korimallit ovat erilaisia, jokainen RX1e-luokan kilpa-auto käyttää samaa sähköistä voimansiirtoa.

Kilpailuformaattiin SuperPole

Rallicrossin MM-sarjan kilpailuformaatissa uutta on SuperPole-tapahtuma, joka ajetaan välittömästi vapaiden harjoitusten jälkeen. Jokainen MM-pisteistä kilpaileva kuljettaja ajaa seisovalla lähdöllä yhden aika-ajokierroksen, jonka tulos korvaa aiemman lähtöruudukkoarvonnan.

Yhden MM-osakilpailuviikonlopun formaatissa alkueriä on kolme, kahden MM-osakilpailun viikonlopuissa kaksi. Alkuerien jälkeen ajetaan välierät, joiden tulos määrää lähtöpaikat semifinaaleihin. Kaksitoista nopeinta autoa selviää kahteen semifinaaliin, joista kolme nopeinta jatkaa kuuden auton finaaliin.

Rallicrossin MM-kalenteri 2022:

14.8. Ramudden, Norja
3.9. Riika, Latvia
4.9. Riika, Latvia
17.9. Montalegre, Portugali
18.9. Montalegre, Portugali
8.10. Spa-Francorchamps, Belgia
9.10. Spa-Francorchamps, Belgia
29.10. Barcelona, Espanja
30.10. Barcelona, Espanja
12.11. Nürburgring, Saksa
13.11. Nürburgring, Saksa

Lue myös nämä

  • Uusimmat