Rallicrossin MM-sarjan sähkövallankumous viivästyy – kausi alkaa vasta elokuussa Norjassa

Rallicrossin MM-sarjan promoottori tiedotti torstaina, että sarjan avauskisa Saksan Nürburgringillä heinäkuun lopussa on siirretty.
Oliver Solberg
Viime viikonloppuna Ruotsin Höljesissä ajettiin EM-sarjaa polttomoottoriautoilla. MM-karkelot lykkääntyivät jälleen. @World / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallicrossin EM-sarjaa ajettiin viime viikonloppuna perinteikkäällä Höljesin radalla Ruotsissa. MM-sarjan uudet sähkökilpurit eivät kuitenkaan olleet viivalla, vaan kyseessä oli niin sanottu lanseeraustilaisuus.

MM-sarjan piti alkaa uusilla täysin sähköisillä kilpa-autoilla heinäkuun viimeisenä viikonloppuna Saksan Nürburgringillä, mutta promoottori tiedotti, että kauden alkua on viivästetty kahdella viikolla. Tämä tarkoittaa sitä, että MM-kausi alkaa vasta 13.-14. elokuuta Norjan Hellistä.

Saksan kisa on puolestaan siirretty kauden viimeiseksi tapahtumaksi marraskuun puolen välin tienoille. Norjan ja Saksan lisäksi uusilla sähkökilpureilla on määrä kisata Latviassa, Belgiassa, Portugalissa ja Espanjassa.

Rallicrossin MM-sarjan tiedotteen mukaan syynä kauden viivästykselle on se, että tiimeille halutaan antaa enemmän aikaa valmistautua uudelle lajin sähköiselle aikakaudelle.

– Otamme ison askeleen eteenpäin tällä kaudella, eikä minulla ole epäilystäkään, että uusi sähköinen teknologia vie rallicrossin MM-sarjan uudelle tasolle. Tällainen murros tarvitsee kuitenkin oman aikansa, eikä kukaan meistä ole ollut immuuni maailman tilanteelle viimeisen parin vuoden aikana, rallicrossin promootioyhtiön nokkamies Arne Dirks toteaa.

– Yhdessä tiimien kanssa olemme sitoutuneet esittelemään faneille uudet autot parhaalla mahdollisella tasolla. Uskomme, että kaksi ylimääräistä viikkoa auttavat siinä.

Myös uudessa NitroRX-sarjassa kilpaillaan täysin sähköisillä autoilla. WRC-konkari Kris Meeke tunnusti aiemmin Rallit.fille, että myös Nitro-sarjan puolella koronapandemia ja Ukrainan sota ovat tuoneet oman haasteensa tuotantoketjuihin.

– Auton piti olla jo kuusi kuukautta sitten valmis. Lopulta se oli kasassa vasta viime viikolla tuotantoketjuongelmien takia, Meeke sanoi kesäkuussa.

Lue myös nämä