Rallicrossin MM-sarja henkitoreissaan, Marcus Grönholm turhautui – ”Ehkä on jo liian myöhäistä”

Marcus Grönholm. Kuva: Red Bull Content Pool

Rallicrossin MM-sarja kärvistelee henkitoreissaan. Sekä Audi että Peugeot vetivät pois tehdastukensa kauden 2018 aikana. Samaan aikaan sarjan promoottori IMG on jahkaillut pahemman kerran mahdollisesta siirtymisestä sähköautoihin.

Grönholm johtaa yksityistiimi GRX Tanecoa MM-sarjassa. Tiimissä toisena kuskina on toiminut Grönholmin oma poika Niclas. Rallissa kaksi mestaruutta voittanut ”Bosse” on erittäin turhautunut MM-sarjan promoottorin toimintaan.

– Kaikki näytti vielä hyvältä muutama kuukausi sitten. Mutta entä nyt? En oikein tiedä, mitä sanoa. Kaikki vaikutti niin hyvältä. IMG:n pitää kuunnella, mutta ehkä on jo liian myöhäistä, Grönholm puhisee Motorsport.com-sivustolla.
Johan Kristoffersson dominoi rallicrossin MM-sarjaa voitettuaan yhtä vaille kaikki kauden osakilpailut. Kuva: PSRX Volkswagen

Rallicrossin laji-ihmiset ovat toivoneet kisakalenteriin supistusta kisamääriin ja vähemmän matkustusta kulujen karsimiseksi, jotta autotehtaat saadaan pidettyä mukana. Toisin kuitenkin kävi, kun ensi vuodeksi kisamäärä nostettiin 11 osakilpailuun.

– He tekivät meille kalenterin, jossa on Abu Dhabi, Kanada, Yhdysvallat ja Etelä-Afrikka mukana. Hei c´mon! Me pyysimme kymmentä kisaa ja vähemmän matkustusta, mutta saimme 11 kilpailua ja paljon pitkiä matkoja, Grönholm tuskastelee.

– Meidän pitää yrittää tehdä oikeita asioita ja kääntää asiat päälaelleen, mutta aikaa on vähän kaiken muuttamiseen. Me tarvitsemme vastauksia. Meidän pitää saada IMG tekemään jotain.

Grönholmin lisäksi myös kaksi muuta ex-mestaria Petter Solberg ja Sebastien Loeb ovat avanneet sanaista arkkuaan.

– Vuosi sitten puhuimme uudesta rallicrossin MM-sarjasta ja potentiaali oli massiivinen. Meillä oli isoja suunnitelmia. Se olisi ollut isompi juttu kuin Formula E. Monet valmistajat olisivat halunneet kisata eWRX:ssä ja kaikki radat sekä fanit halusivat meidät. Mitä tapahtui ja mitä tulee tapahtumaan ensi vuonna? Solberg kyselee.

– Peugeotin (Loebin viime kauden talli) vetäytymisen syynä oli se, että päätöstä sähköautoihin siirtymisestä ei tehty. Se oli iso ongelma heille ja nyt myös minulle. Muihin moottoriurheilulajeihin verrattuna rallicross ei edes ole niin kallista valmistajille, mutta show on hyvä sekä katsojille että televisiolle, Loeb säestää.

Ranskalaistähti antaa myös piiskaa promoottorille.

– Katsokaa Formula E:tä. Show ei edes ole hyvä, mutta heillä on hyvä promootio ja mielenkiintoisia valmistajia. Meillä ei ole markkinointia. Ranskassa rallicross ei edes oikeastaan näy televisiossa ja ihmiset eivät tiedä siitä mitään.

Jaa uutinen
Aki Hietavala

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi Toimituspäällikkö