Rajut sateet vaikeuttivat nuotitusta Kataloniassa, Kalle Rovanperä ihmeissään – ”Olosuhteet ovat todella mielenkiintoiset”

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rajut sateet piiskasivat Katalonian MM-rallin pikataipaleita ennen kilpailun starttia. Perjantaina alkavan rallin ajaksi Saloun kaupungin ympäristöön on luvattu poutaa, mutta nuotituksessa sade aiheutti hankaluuksia.

– Olosuhteet ovat nyt todella mielenkiintoiset. Ensimmäisenä nuottipäivänä muutaman erikoiskokeen nuotitusta piti siirtää, kun tiet menivät sateesta niin huonoon kuntoon. Nekin pätkät, minne päästiin, olivat todella huonossa kunnossa, WRC2 Pro -luokan mestaruuden jo edellisessä osakilpailussa Walesissa varmistanut Kalle Rovanperä sanoo.

Nuori suomalainen viittaa perjantain soraerikoiskokeisiin, joihin rankat sateet jättivät jälkensä. Kelin kuivuessa lauantain ja sunnuntain asvalttipätkillä ongelmia tuskin on.

– Asvalttitiet täällä ovat todella hienoja, jos on kuivaa. Auto on tällä kaudella toiminut asvaltilla todella hyvin, Skoda-kuljettaja Rovanperä toteaa.

– Auton kanssa tehtiin ennen Walesia paljon töitä, jotta se olisi parempi liukkaalla. Ennen Kataloniaa emme enää testanneet ollenkaan soralla, vaan pelkästään asvaltilla. Vaikka tämä on todennäköisesti kauden viimeinen kilpailu, niin ei tämä tuota mitään erityisjännitettä, suomalaislupaus jatkaa.

Katso alta video, mitä Katalonian MM-rallissa on luvassa. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,284824″ ap mute ]

 

R5-autolla Walesissa ajaa myös vuoden 2017 rallin Tulevaisuuden tähti -palkinnon voittanut Emil Lindholm. Suurin osa ek-kilometreistä Kataloniassa ajetaan asvaltilla, josta Lindholmilla on minimaalisesti kokemusta Volkswagen Polo R5:n ratissa.

– Yhtä erikoiskoetta lukuun ottamatta meillä on reitiltä nuotit jo olemassa. Edessä on ensimmäinen tämän tyyppinen ralli minulle, jossa avauspäivä ajetaan soralla ja kaksi seuraavaa kilpailupäivää asvaltilla. Huollolla on perjantai-iltana 75 minuuttia aikaa muuttaa auto sorasäädöistä asvalttiralliautoksi. Jousitus vaihtuu, auton korkeus ja geometria muuttuvat, Lindholm valottaa.

– En ole Volkswagenilla ajanut asvaltilla kuin Jyväskylän Harjulla sorapyörillä. Uskon kuitenkin, että kaikki onnistuu ja menee hyvin. Rallin soratiet ovat paikoin todella kovapintaisia ja asvalttitiet sellaisia jouheita. Tavoitteemme on päästä ralli maaliin, välttää virheitä ja kerätä eteläeurooppalaisista sora- ja asvalttiteistä mahdollisimman paljon kokemusta.

Lue myös: Jäähyväiset ainutlaatuiselle MM-rallille – tämä kaikki sinun pitää tietää Katalonian osakilpailun reitistä

Lue myös nämä

  • Uusimmat