FIA:n säännöt eivät sentään rajoita hyppyjen pituutta. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Rajoituksia, ristiriitoja ja läpi sormien katsomista – tiesitkö tätä MM-rallien reiteistä?

MM-rallit ovat nykyään melko samanlaisia keskenään, etenkin verrattuna menneisiin vuosikymmeniin. FIA:n sääntökirjan mukaan järjestäjillä on vapaus luoda ralleihin persoonallisuutta, mutta säännöt myös rajoittavat reittejä melko tarkasti.

Sääntökirja on vapaasti ladattavissa FIA:n kotisivuilta, mutta se ei ole ihan kevyintä iltalukemista. Tätä artikkelia varten pitkästä sääntölistasta on poimittu reittejä koskevia määräyksiä ja tulkittu niiden merkitystä. Lisäsyvyyttä haetaan tutkimalla sääntöjen toteutumista ja vertaamalla sääntöjä vuosikymmenien takaiseen.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Artikkeli on julkaistu alun perin It Gets Faster Now! -blogissa.

13.2 Other than respecting the following criteria, organisers are encouraged to evolve their own rally characteristics and may devise their own rally programme/itinerary.

Artikla 13.2 kannustaa järjestäjiä tekemään ralleista persoonallisia, kunhan muut säännöt täyttyvät. Se on kaunis ajatus, mutta kuinkahan paljon pelivaraa järjestäjille on jätetty?

Rallin asemointi viikonpäivien suhteen

13.2.2 Rallies must competitively run over 2.5 days, including section starts or section finishes.

13.2.3 Rallies must start on a Thursday with a Ceremonial Start or Super Special Stage and finish on a Sunday.

Säännöissä määritellään melko yksiselitteisesti, että rallien tulee alkaa torstaina joko yleisöerikoiskokeella tai pelkällä seremoniastartilla, ja maaliin on saavuttava sunnuntaina. Viime kauden ainoat poikkeukset kaavaan nähtiin, kun Korsika ja Australia jättivät torstain yleisöpätkän järjestämättä. Tämän kauden tulokasrallissa Chilessä kilvanajo alkaa myös vasta perjantaiaamuna, samoin kuin uudistuneessa Portugalin rallissa.

Monte Carlo puolestaan nauttii erikoista vapautta järjestää rallin alkajaisiksi torstai-iltana kaksi kunnon erikoiskoetta, vieläpä illan pimeydessä. Tällainen ratkaisu varmasti piristäisi muitakin kilpailuja, ja olisi järkevämpää televisioitavaa ainaisten tynnyrinkiertojen sijasta.

Monte Carlon seremoniastartti Monacossa 2018. Kuva: Ivo Kivistik / Red Bull Content Pool

Aiempina vuosikymmeninä esimerkiksi RAC-ralli tai Monte Carlo saattoivat kestää melkein koko viikon ja suuri osa erikoiskokeista ajettiin arkipäivinä. Viikonlopun aikana ajetut Jyväskylän Suurajot ja Ruotsin ralli ovat sen sijaan olleet suorastaan futuristisia tässä suhteessa.

Huoltaminen

49.1 Throughout the rally there shall be one main service park. Organisers may, however, submit to the FIA and the Promoter promotional justification to support relocation during a rally.

Autoja saa huoltaa vain yhdessä huoltoparkissa koko rallin aikana. Vaikka säännöt antavat mahdollisuuden poikkeusluvalle, eivät tiimit ole varmastikaan halukkaita siirtämään massiivisia huoltokompleksejaan paikasta toiseen rallin aikana puhumattakaan kahden huoltoparkin pystyttämisestä samaan aikaan.

Tämä on yksi suurimmista rajoitteista reittien suhteen. Huoltoparkkia ei voi laittaa ihan mihin tahansa, sillä sopivat alueet ja taloudelliset yhteistyökumppanuudet eivät kirjaimellisesti kasva puissa. Erikoiskokeiden täytyy puolestaan löytyä riittävän läheltä huoltoaluetta, minkä vuoksi monet klassiset erikoiskokeet ovat tippuneet MM-sarjasta pois – esimerkiksi perinteiset Jyväskylän Suurajojen Tampereen seudun erikoiskokeet.

Paviljongin huoltoparkki Jyväskylässä. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Yhteen huoltoalueeseen perustuva rallin rakenne on myös tavallaan peruja Jyväskylän Suurajoista, jossa lähtö, maali ja yötauot olivat useimmiten aina Jyväskylässä. Monissa muissa ralleissa taas lähtö ja maali olivat eri kaupungeissa tai välissä käytiin muissa osissa maata – esimerkiksi Korsikalla ajettiin nimensä mukaisesti saaren ympäri ja RAC-rallissa Englannista Walesiin ja Skotlantiin. Monte Carlo -rallin perinteenä taas oli vielä 90-luvulla kokoontumisajo, eli pitkä siirtymä jostain toisesta kaupungista ensimmäiselle erikoiskokeelle, ja yleensä lähtökaupungiksi oli useita vaihtoehtoja.

Aiempina vuosikymmeninä autoja sai huoltaa missä halusi, mutta vuonna 1996 siirryttiin huoltoparkkeihin. Vuodesta 2003 lähtien huoltoparkkeja on saanut olla vain yksi koko rallissa. Vuonna 2007 mahdollistettiin jälleen 15 minuutin etähuollot, kuten Suomen MM-rallissa vuonna 2011 Lahdessa. Kovin usein tätä sääntöä ei kuitenkaan hyödynnetty – luultavasti jälleen kustannussyistä – ja artikla poistui vuoden 2015 sääntökirjasta.

Kuljettajat saavat toki nykyäänkin huoltaa autoja siirtymillä auton mukana kuljetettavilla työkaluilla ja varaosilla sekä vaihtaa mukana kulkevia vararenkaita. Mekaanikot sen sijaan eivät saa koskea autoon huoltoalueen ja -ajan ulkopuolella.

52.1 TYRE FITTING ZONE (TFZ)
Any work within the defined zone may only be performed by the crew alone plus one team member per crew, but only using equipment carried on board the competing car. An extra car jack may be brought by the team member.
– The extra tyres to be used may, however, be transported to the zone in a service car and be prepared by team members to be fitted to the rally car.
– One team personnel may be present in the zone for the changing of tyres and as allowed by Art. 60.8.

Ainoa etähuollon kaltainen nykyrallissa on renkaanvaihtoalue, johon tiimi voi järjestää tuoreen rengassetin ja yksi mekaanikko saa auttaa kuljettajia renkaanvaihdossa. Renkaanvaihtoaluetta käyttämällä voidaan ajaa pidempi lenkki kauempana huoltoparkista, kuten esimerkiksi Britannian MM-rallissa Keski-Walesin klassikkopätkillä tai tulevassa Portugalin rallissa, jossa ajetaan vuosien tauon jälkeen legendaarinen Arganil. Tällainen ratkaisu on kuitenkin riski rallin järjestäjille, sillä se tarkoittaa hiljaista päivää huoltoparkissa, jonka on tarkoitus toimia myös yleisömagneettina ja osana kassavirtaa.

Renkaanvaihto Monacossa.
Renkaanvaihto Monacossa 2016. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

At each light fitting zone:
– No work is allowed within the marked zone other than for the crew and 2 team personnel to fit or remove auxiliary lights, using hand-held tools and under the supervision of rally officials at all times.
– The 2 team personnel may enter the zone only after their respective car has entered the zone and must leave immediately after the auxiliary lights have been fitted or removed.
– The extra lights and tools to fix or remove them may be transported to and from the zone in a service car.

Renkaanvaihtoalueen lisäksi voidaan määritellä erityisiä alueita lisävalojen asentamiseen tai poistamiseen. Sellaista tarvitaan, jos osa erikoiskokeista ajetaan oletettavasti pimeässä. Muista alueella tapahtuvista huoltotoimenpiteistä voi kuitenkin seurata rangaistus, kuten Jari-Matti Latvalalle tämän vuoden Meksikon MM-rallissa.

Tien pinta

13.1.1 The surfaces of a rally may be mixed but must remain the same between two overnight regroups.

Sääntöjen mukaan samassa rallissa saa käyttää erityyppisiä tienpintoja, eli käytännössä asvalttia ja soraa. Jokainen kilpailupäivä tulee kuitenkin ajaa kokonaisuudessaan samanlaisella pinnalla, sillä autojen alustojen muuntaminen ei tapahdu ihan käden käänteessä.

Nykyisessä kilpailukalenterissa Katalonian MM-ralli on ainoa soraa ja asvalttia sekoittava kilpailu. Aiempina vuosikymmeninä ainakin Portugalin ja San Remon ralleissa on ajettu molemmilla pinnoilla, vaikkakin Portugali muuttui kokonaan sorakisaksi ja San Remo asvalttiralliksi jo 90-luvulla.

Within a special stage the road surfaces must not be mixed.
However, for the use of limited sections of asphalt on gravel stages, a request for a waiver may be sent to the FIA.

Tämän säännön mukaan yksittäinen erikoiskoe ei saa yhdistellä soraa ja asvalttia. Sorapätkien lyhyitä asvalttiosuuksiakin varten pitää pyytää FIA:lta poikkeuslupa.

Näitä poikkeuslupia myönnetään ilmeisen helposti, sillä viime vuonna jokaisessa sorakisassa oli asvalttiosuuksia jollain pätkällä, usein jopa Power Stagella. Tunnetuimpia näistä ovat Katalonian Terra Altan seitsemän kilometrin asvalttiosuus ja Portugalin Fafen tuplaristeys. Olipa Ruuhimäen erikoiskokeen uusimmassa versiossakin pieni pätkä asvalttia.

Kataloniassa puolestaan nähtiin viime vuonna erikoisuus Savallàn asvalttierikoiskokeen lopussa, kun autot liukastelivat sivusladissa öljysoralla. Myös Saksassa ajettiin vuosina 2010-2011 pari kilometriä soralla keskellä asvalttirallia.

Öljysoraosuus Savallàn erikoiskokeen lopussa Katalonian MM-rallissa. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Reitin pituus

13.1.2 The total distance of the special stages shall be between 300 km and 350 km.

MM-rallin kokonaispituus on rajattu 300:n ja 350 kilometrin väliin. Tämä sääntö muuttui tälle vuodelle, sillä maksimi oli aiemmin 500 kilometriä. Suurin osa ralleista tosin suunnitteli reittinsä muutenkin lähemmäksi minimiä, ja vain muutama vuoden 2018 kisa ylitti 350 kilometrin rajan.

Vanhoina hyvinä aikoina ralleissa ajettiin 500-1 000 kilometriä pikataipaleita, ja tietysti Afrikan rallit olivat oma lukunsa pitkinä mutta ilman varsinaisia pikataipaleita. Lyhyempiin ralleihin on päädytty sekä yksiselitteisillä pituuden rajoittamisilla että muilla säännöillä, kuten yhden huoltoparkin käytöllä ja rallin päivien rajoittamisella. Vaikka pituusrajoite poistuisi muiden nykysääntöjen joukosta, olisi silti vaikea järjestää pidempiä kilpailuja.

There shall be no single special stage minimum or maximum distance. However, there shall be no more than 80 km of special stages between visits to service parks or tyre fitting zones.

Erikoiskokeiden mitalle ei ole sääntörajoitteita, mutta kahden huollon tai renkaanvaihtoalueen välillä saa olla enintään 80 pätkäkilometriä. Käytännössä tämä tarkoittaa perjantaisin ja lauantaisin kahta lenkkiä, joiden välillä on huolto. Kolmannen lenkin järjestämisessä varmasti loppuisivat tunnit vuorokaudesta.

Meksikossa tämä sääntö vietiin äärimmilleen järjestämällä 80 kilometrin erikoiskoe vuonna 2016. Myöhemmin on ollut puhetta tehdä erikoiskokeista entistä lyhyempiä, jotta sosiaalisessa mediassa olisi enemmän pöhinää tulosten ja kommenttien muodossa. Ja oikeastaan kuluvan ja viime kauden aikana varsinaiset maratonerikoiskokeet ovatkin selvästi vähentyneet.

Meksikon MM-ralli koettelee järjestäjien rajoja järjestämällä pitkiä erikoiskokeita ja käyttämällä samoja tieosuuksia kolmeen kertaan. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

13.1.3 No one stage or part of a stage may be run more than twice in a rally, super special stages excluded.

Suuri osa MM-rallien pätkistä ajetaan kahteen kertaan rallin aikana, mutta artikla 13.1.3 kieltää muiden kuin yleisöpätkien osalta kolmeen kertaan ajamisen edes yksittäisille tieosuuksille. Tähän sääntöön näyttäisi heltiävän myös poikkeuslupia helposti. Ainakin Meksikossa on ajettu osia pätkistä kolmeen kertaan, kuten myös Ruotsin rallin Torsbyn loppuosa, vaikka Torsby Sprintin voikin laskea yleisöpätkäksi. Turkin rallissa oli myös viime vuonna 300 metrin osuus, joka oli osana kahta kahteen kertaan ajettavaa erikoiskoetta.

58.1.1 Except as detailed for the change of a fuel tank (Art. 50), competitors may refuel only in the designated refuel zones (RZ) or at commercial filling stations indicated in the road book (RGT and nonpriority driver use only) unless otherwise detailed in the supplementary regulations.
The refuel zones may be located at:
– the exit of service parks
– remote locations on the rally route.
58.1.2 Any refuel zone shall feature on the itinerary of the rally and in the road book. No more than 3 different RZs between two overnight regroups, one being at the Service Park, may be scheduled.

WRC-autoa ei voi tankata millä tahansa vastaan tulevalla bensa-asemalla vaan ainoastaan erikseen järjestetyissä virallisissa tankkauspisteissä. Päivän aikana saa olla vain kolme eri tankkauspistettä, joista yksi on oltava huoltoparkissa. Nämä rajoitteet luovat lisähaasteita reitinsuunnittelijoille, kun sopivan välitankkauspaikan pitää osua sellaiseen kohtaan reittiä, ettei menovesi lopu kesken.

Nuotitus

RUNNING OF RECONNAISSANCE
25.4.1 Timetable
Reconnaissance must take place according to a timetable set by the organiser. In order to allow for media activities, reconnaissance must be completed before 5 p.m. on the Wednesday

13.2.6 The reconnaissance schedule shall take place over 2 days. Organisers may, however, submit justification to vary this to the FIA.

Säännöt määräävät nuotituksen tapahtumaan kahden päivän aikana, käytännössä ralliviikon tiistaina ja keskiviikkona. Lisäksi keskiviikkoiltakin on varattu mediatapahtumiin, joten aikaa reittiin tutustumiseen on niukasti. Täten reittikään ei saa olla liian hajallaan, eikä tämä sääntö kannusta järjestämään yhteen kertaan ajettavia pätkiä.

Nuotitus tapahtuu siviiliautoilla. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Testierikoiskoe

29.1.1 The shakedown stage shall be run as if it were a stage run during the rally and include all the appropriate safety measures. The stage should be representative for the rally.

Shakedown eli testierikoiskoe kuuluu järjestää kuin mikä tahansa muukin rallin pätkä ja sen tulisi olla tieltään rallin muiden erikoiskokeiden kaltainen. Tässä järjestäjät tekevätkin yleensä ottaen hyvää työtä. Tehtävä on kuitenkin mahdoton esimerkiksi Monte Carlon, Katalonian ja Saksan ralleissa, joissa yksi muutaman kilometrin pätkä ei millään voi edustaa eri päivien tietyyppejä ja muuttuvia pintoja.

29.1.2 The shakedown stage may be run using a super special stage or part of a stage of the itinerary of the rally.

Artikla 29.1.2:n mukaan testierikoiskokeen tie saa olla osa varsinaisen rallin erikoiskoetta. Walesissa ja Australiassa näin onkin tehty viime vuosina. WRC-autot ajavat shakedownin 3-6 kertaa, joten tien pitää olla todella kestävä, jos sillä haluaa ajaa myös varsinaisessa kilpailussa.

Sääntö sallii myös yleisöpätkän käyttämisen testierikoiskokeena. Näin ei onneksi ole tehty viime vuosina, mutta esimerkiksi Puolan rallissa 2013 shakedown (ja tuolloinen aika-ajo) järjestettiin areenapyörityksellä. Jyväskylän Laajavuori on myös ollut jokseenkin keinotekoinen ja eri luonteinen kuin varsinaiset metsäerikoiskokeet.

Puolassa ajettiin shakedown Mikolajin areenapätkällä vuonna 2013. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Power stage

13.3.1 Announcement:
On each World Rally Championship rally, the organiser shall include one special stage called a ‘Power Stage’ with the purpose of enhancing TV coverage.

13.3.2 Characteristics
This stage will:
– Be the last stage of the rally.
– Be representative of the rally.
– Be chosen in consultation with and after the approval of the FIA and the Promoter.

Power Stagelta kuljettajat saavat ylimääräisiä pisteitä ja se televisioidaan maailmanlaajuisesti suorana. Sääntöjen mukaan erikoiskokeen tulee olla rallin viimeinen ja sen luonnetta edustava. Pätkä myös valitaan yhteistyössä FIA:n ja WRC-promoottorin kanssa.

Viime vuoden Walesin rallissa nähtiin, että luonteen edustavuus on tärkeämpi sääntö kuin asema rallin päätöksenä. Järjestäjät olisivat halunneet ajattaa Great Ormen asvalttierikoiskokeen Power Stagena, mutta FIA ei hyväksynyt tätä. Kompromissina Power Stage ajettiin Gwydirin metsäerikoiskokeella jo aiemmin aamulla Great Ormen ollessa pelkkä suora TV-erikoiskoe. Toki Power Stage ei muutenkaan ole ollut aiempina vuosina aina säännönmukaisesti rallin viimeinen erikoiskoe.

Great Ormen asvalttierikoiskoe ei kelvannut FIA:lle Walesin sorarallin Power Stageksi. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Vielä joitain vuosia sitten Power Stagen pituuttakin määriteltiin säännöissä, mutta nykyään sääntö on poistunut. Toisaalta televisioinnin kannalta oleellisempaa on varmasti ajoaika kuin pätkän pituus. Esimerkiksi Sardinian seitsemänkilometrinen Power Stage on monta kilometriä lyhyempi kuin Suomen Ruuhimäki, mutta molemmissa ajoaika on viiden minuutin tienoilla. Power Stagella myös kasvatetaan autojen lähtöväliä jopa viiteen minuuttiin viimeisenä televisiossa nähtäville kärkiautoille.

Televisioinnin rajoitteet

Säännöissä ei puhuta televisioinnin aikatauluista mitään, mutta on helppo havaita Power Stagen alkavan aina kello 12.18 paikallista aikaa. Sunnuntain aikataulua tai pituutta ei rajoiteta mitenkään muuten, mutta pätkät pitää olla ajettuna ennen Power Stagea edeltävää kokoomataukoa. Yleensä tämä tarkoittaa Power Stagen ensimmäisen ajokerran lisäksi toista kahteen kertaan ajettavaa lyhyehköä erikoiskoetta ilman huoltoa välissä. Viime vuonna tosin Kataloniassa ja Australiassa järjestettiin aamupäivähuolto vielä sunnuntaillekin.

Power Stagen lisäksi lauantain tv-erikoiskoe alkaa aina kahdeksan minuuttia yli jonkin tasatunnin, mutta tämä tunti tuntuu vaihtelevan hieman aikavyöhykkeiden mukaan. Esimerkiksi Meksikossa tv-pätkä ajettiin jo aamun lenkillä, jotta sitä saattoi seurata parhaaseen katseluaikaan Euroopassa.

Televisiointi on olennainen osa rallien järjestämistä tänä päivänä. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Sekä Power Stage että tv-erikoiskoe valitaan myös yhdessä promoottorin kanssa, ja rallien odotetaan tarjoavan ikonisia erikoiskokeita maailman tv-yleisön nähtäväksi. Kun reittipalapeliä aletaan kasata, nämä ovat varmasti ensimmäiset paikalleen asetettavat palat, joiden ympärille muu reitti rakennetaan.

Nykyään myös shakedown striimataan Facebookin kautta. Osittain tämän vuoksi shakedown alkaakin tällä kaudella vasta kello 10 paikallista aikaa, ja autot ajavat ensimmäisen kierroksen maailmanmestaruuspisteiden mukaisessa järjestyksessä. Lisäksi torstain yleisöerikoiskokeet alkavat yleensä kello 20, mutta torstain aikataulu ei rajoita muuta osaa reitistä, koska silloin ei ajeta mitään muita erikoiskokeita.

Yhteenveto

Näistä säännöistä huomaa, miten tarkkaan reitinsuunnittelua rajoitetaan, vaikka järjestäjille annetaankin nimellisesti vapaat kädet toimia. Osaa säännöistä myös katsotaan selvästi helpommin läpi sormien.

Ralleista on tullut nykysäännöksillä hyvin paljon toistensa kaltaisia. Ehkä eniten omaa persoonaansa ilmaisee Korsika, joka kieltäytyy yleisöerikoiskokeista ja järjestää ennemmin kymmenen pitkää kuin 20 lyhyttä erikoiskoetta – olkoonkin sitten, että 80-luvulla nykymuotoisen rallin pätkäkilometrit olisi ajettu helposti yhden Korsikan kilpailupäivän aikana. Toisaalta myös Suomen ja Ruotsin suurempi määrä pätkiä ja yli 25-kilometristen pätkien puute on viittaus niiden historiaan sprinttihenkisempinä kisoina.

Pitkän linjan faneille rallien samankaltaisuus on varmasti hieman tylsää, mutta toisaalta madaltaa uuden fanin tasoa päästä lajiin sisään, tai helpottaa satunnaisen katselijan television avaamista oikeaan aikaan. Lisäksi voidaan ajatella, että ainakin kilpailut ovat samanpituisina keskenään samanarvoisia, annetaanhan niistä aina sama määrä pisteitäkin.

Lisää aiheeseen liittyviä tuoreita uutisia:
Jaa uutinen
Avatar

Antti Loponen

antti(a)itgetsfasternow.com
Reittiasiantuntija