Quantcast

Puolustava Suomen mestari uudella rengasmerkillä rallikauteen – ”Kärkeen tähdätään taas”

Reeta Hämäläinen ja Emil Lindholm
Reeta Hämäläinen ja Emil Lindholm. Kuva: Marko Mäkinen/Meritapix
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

GRX-tiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen aloittavat SM1-luokan Suomen mestaruuden puolustamisen TGS Worldwiden tiimin Skoda Fabia R5 Evolla Rovaniemeltä.

Kauden kaksipäiväinen SM-avaus starttaa Napapiiriltä tulevana perjantaina. Luokan hallitsevan mestarin valmistautuminen uuteen rallikauteen on sujunut tavoitteiden mukaisesti. Valmistavat ennakkotestit ovat takana ja kaikki on kunnossa tulevaan.

– Viime kauden toinen puolisko sujui meiltä erinomaisen hyvin, joten yritämme jatkaa Rovaniemellä siitä, mihin lokakuussa Katalonian MM-rallissa jäimme. Samalla taktiikalla eteenpäin, 25-vuotias Lindholm summaa tiedotteessa.

– Rallin SM-kauden avaus on korotettujen SM-pisteiden takia sarjan kokonaisuuden kannalta tärkeä kisa. Toki alkava SM-kausi on yhden osakilpailun verran edellisvuotta pidempi, mutta jos oli viime kaudella tärkeätä ajaa SM-sarjaa sarjana, niin sitä se on tänäkin vuonna.

Lindholm lähtee uuteen kauteen Reeta Hämäläisen luotsaamana ja samalla Skoda-ralliautoyksilöllä, millä hän viime kauden päätti. Ainoa merkittävä muutos tämän vuoden pakettiin on se, että autokunnan rengasmerkki vaihtui MRF:stä Pirelliin.

– Minulla on ainoastaan hyviä kokemuksia uudesta renkaasta. Etsimme ennakkotestissä sellaista tunturityyppistä kapeaa ja lumista tietä, jolla Pirelli tuntui hyvältä, loogiselta ja tasapainoiselta rallirenkaalta eli juuri sellaiselta, jota saattoi toivoakin. Aika nopeasti pääsimme hyvään vauhtiin ja ajorytmiin, vaikka taukoa edellisestä rallista oli lähes kolme kuukautta, Lindholm kertoo.

Tulevassa Arctic Lapland-rallissa reilut viidennes eli noin 50 EK-kilometriä on viime vuoden reittiin verrattuna uutta, ja tämä sopii Lindholmille hyvin.

– Se on aina hyvä asia meille, kun pääsemme ajamaan puhtaasti nuotista. Lauantaiaamun ensimmäinen EK Ahmavaara on täysin uusi ja lisäksi rallin pisin (44,61 km), joten se on yksi kilpailun ratkaisuerikoiskokeista.

– Meillä on Rovaniemeltä voitto parin vuoden takaa, joten kärkeen taas kerran tähdätään. Sääennuste lupaa rallin ajaksi maltillisia pakkaslukemia, joten paikallaan seisovaa sakeaa pakkaslumipölyä ei siten olisi odotettavissa, ja hyvä niin. Kiva kisa edessä. Katsotaan perjantaina, mihin vauhtimme riittää ja tehdään sen mukaan sitten päätöksiä, Lindholm suunnittelee.

Rallin SM-kauden avaavan kaksipäiväisen Arctic Lapland -rallin kokonaispituus on 799,99 kilometriä. Reitti sisältää kymmenen erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 223,70 kilometriä.

Lue myös nämä

  • Uusimmat