Ruotsin ja Kenian ralleissa Neuville ylsi kolmanneksi, mutta kauden avauskisa Monte Carlossa sekä varsinkin huhtikuun Kanariansaarten osakilpailu menivät vihkoon. Neuville on silti sarjassa kolmannella sijalla, joskin ero kärki mies Elfyn Evansiin on 50 pistettä.
Katso rallin MM-sarjan pistetilanteet täältä!
Portugali avaa MM-sarjassa pitkän sorakisojen putken. Hyundailla on toiveissa, että i20 N Rally1 -auton suorituskyky on vahvempi liukkaalla pinnalla kuin asvaltilla. Perinteisesti Hyundai on ollut iskussa rajuissa soraralleissa, joita on nyt luvassa kolme putkeen, kun Portugalin jälkeen ajetaan Sardiniassa ja Kreikassa.
– Tarvitsemme tiiminä kovan tuloksen. Meidän on lyötävä Toyota ja voitettava Elfyn pisteissä, koska hänellä on iso johto sarjassa. Emme ole pystyneet taistelemaan häntä vastaan sillä tavoin kuin olisimme halunneet, Neuville sanoo.
– Elfyn on meidän päävihollisemme ja haluamme lyödä myös Kallen (Rovanperä) Portugalissa.
Neuvillen kannalta hyvä asia on, että hän pääsee kolmantena autona tielle Portugalin sorateillä. Varsinkin kärkimies, Toyota-kuski Evans saattaa kärsiä lähtöpaikastaan ykkösautona.
– Portugali on yksi niistä soraralleista, joissa oma lähtöpaikka on käytettävä optimaalisesti hyväksi. Myös lämpötilojen suhteen on oltava tarkkana varsinkin avauspäivänä Amaranten alueella, Neuville kertoo.
– Isoin haaste on kuitenkin teiden kunto, sillä ne voivat syödä paljon rengasta, jos puskee liian kovaa. Sunnuntaina pätkät ovat siinä mielessä helpompia ja voi ajaa täysillä koko päivän.
Portugalin MM-ralli käynnistyy testierikoiskokeella torstaiaamuna. Saman päivän iltana on luvassa ensimmäinen varsinainen pikataival, kun Figueira da Fozin rantakaupungissa ajetaan yleisöpätkä.
Rallissa on luvassa yhteensä peräti 24 erikoiskoetta, joille mittaa kertyy lähes 345 kilometriä.