Portugalin MM-rallin huipennus ikonisissa maisemissa – toistaako Lappi viime vuoden temppunsa?

Sebastien Ogier lennätti viime vuonna Fordia Fafen hyppyristä. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Portugalin MM-ralli ajetaan päätökseen sunnuntaina, jolloin ohjelmassa on viisi erikoiskoetta. Rallit.fi analysoi päätöspäivän reitin.

Sunnuntain helmenä on kahteen kertaan ajettava Fafen erikoiskoe, joka kerää tien varteen jättiyleisön. Fafe toimii kilpailun päättävänä Power Stage -erikoiskokeena, jolla jaetaan lisäpisteitä viidelle nopeimmalle kuljettajalle.

Viime vuonna Esapekka Lappi kiidätti Toyotansa kärkiaikaan Fafen klassikkopätkällä. Lappi linjasi lauantaina, että hän tavoittelee jälleen täyttä pistepottia Fafesta.

Sunnuntai 2.6.
Sunnuntain aikataulu Suomen ajassa
10.35 EK16 Montim 1              8,76 km
11.08 EK17 Fafe 1               11,18 km
11.49 EK18 Luilhas              11,89 km
12.35 EK19 Montim 2              8,76 km
14.18 EK20 Fafe 2 (Power Stage) 11,18 km 
      YHTEENSÄ                  51,77 km

Sunnuntaina ajetaan viisi erikoiskoetta Porton koillispuolella samalla seudulla kuin lauantainakin. Nämäkin pätkät ovat pysyneet muuttumattomina viime vuodesta. Jokainen niistä alkaa asvalttikiihdytyksellä, ja ne ovat aiempia päiviä vähemmän teknisiä.

Montim alkaa pehmeällä tiellä, mutta osuus on todella suora ja nopea. Sen jälkeen ajetaan osuudella, jonka kiemuraiset mutkat muistuttavat rallicross-rataa. Loppu pätkästä vuorottelee nopean ja teknisen välillä ennen asvalttitien ylitystä seitsemän kilometrin pintaan. Loppu ajetaan hieman kapeammalla ja teknisemmällä, mutta ei kovin nopealla metsätiellä.

Montim on rallin lyhyin metsäpätkä. Viime vuonna Dani Sordon tuulilasi hajosi täällä. Ehkä se vaikutti hänen vauhtinsa hidastumiseen viimeisenä päivänä taistellessaan palkintokorokesijoista Teemu Sunisen ja Esapekka Lapin kanssa.

Sääennuste EK16+19:lle Montim (sunnuntaina klo 8.35 ja 10.35 paikallista aikaa)

Fafe on yksi niistä pätkistä, joista voi käyttää hyvillä mielin nimeä ikoninen. Jokainen rallifani varmasti tunnistaa pätkän lopun hyppyrin tai sitä edeltävän kaksoisristeyksen asvaltilla. Näistä paikoista löytyy klassikkovideoita monilta vuosikymmeniltä.

Fafen ensimmäinen metsätie on vauhdikas mutta kulmikas ja penkkojen reunustama. Tämä osuus muistetaan vuodesta 2017, kun Andreas Mikkelsen kaatoi Skodansa aivan kalkkiviivoilla menettäen WRC2-johtonsa.

 

4,4 kilometriä lähdöstä ajetaan vähän matkaa asvaltilla ennen käännöstä toiselle soratielle, joka on ensimmäisen kaltainen mutta vielä nopeampi. 7,5 kilometrin kohdalla tie kapenee, ja vastaan tulee iso hyppyri. Sen jälkeen laskeudutaan tiukempien mutkien kautta toiselle asvalttitielle – Fafen asvalttiristeyksiin.

 

Kolmas soraosuus on entistä teknisempi ennen kiihdytystä kuuluisaan hyppyriin. Nykyisin yleisö on turvallisen matkan päässä tiestä toisin kuin 80-luvulla, kun yleisö avasi tien vasta kun auto oli jo ilmassa. Hyppyri on silti melko haastava. Seuraava video näyttää, miten hyppyri ajetaan näyttävästi ja miten siinä voi epäonnistua.

 

Fafe oli viime vuonna yksi rallin nopeimmista pätkistä ja tänä vuonna se saattaa olla jopa nopein. Viime vuonna Esapekka Lapin Power Stagen voittoajan keskinopeus oli 102,3 km/h.

Sääennuste EK17+20:lle Fafe (sunnuntaina klo 9.08 ja 12.08 paikallista aikaa)

Päivän kolmas erikoiskoe Luilhas ajetaan vain kerran päivän keskellä. Se on suurilta osin nopeaa keskileveää soratietä. Muutama neulansilmä ja käväisy pikkuteillä hidastavat tosin tahtia siellä täällä. Pätkän lopussa ajetaan vielä jouheita pitkiä mutkia kohtalaisemmalla temmolla.

Hayden Paddon ja Kris Meeke spinnailivat tällä pätkällä vuonna 2017, mutta kummallakaan ei ollut enää mitään hävittävää siinä kohtaa rallia.

Sääennuste EK18:lle Luilhas (sunnuntaina klo 9.49 paikallista aikaa)
Jaa uutinen
Avatar

Antti Loponen

antti(a)itgetsfasternow.com
Reittiasiantuntija