Quantcast

Pitkän linjan rallivaikuttajalta kovaa tekstiä MM-sarjasta – ”Tässä voi äkkiä käydä niin, että pääluokka vaihtuu”

Lasse Lampi ja Tommi Mäkinen
Lasse Lampi ja Tommi Mäkinen. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjassa siirrytään kaudella 2022 hybriditeknologialla toimiviin kilpa-autoihin. Uudet Rally1-autot on kehitetty varsin kovalla aikataululla, kun autoja alettiin kasaamaan tyhjästä vasta tämän vuoden alussa.

Pitkän linjan rallivaikuttaja Lasse Lampi pelkää, että Rally1-hybridit on lyöty kasaan liiankin nopealla aikajänteellä.

– Suoranopeutta niissä on, mutta pystytkö sitten sitä punttia viemään, kun mennään tiukkoja kohtia soralla ja liukkaissa olosuhteissa. Siinä riittää ihmettelemistä, miten kukakin sopeutuu ja osaa käyttää sähköpotkua mahdollisimman tehokkaasti, Lampi sanoo Kristian Sohlbergin Twitch-haastattelussa.

Uudet hybridiautot pakottavat monet kuskit ajotyylin muutokseen, kun akut varautuvat vain suorissa jarrutuksissa. Ralliautoilu on menossa jälleen askeleen kohti rata-autoilua.

– Sanoin jo etukäteen, että en ole kiinnostunut mistään hybrideistä. Ne säännöt alkavat olemaan sen kaltaisia, että jotain takapakkia tulee varmasti, viime vuosina Toyotan rallitallin neuvonantajana toiminut Lampi paaluttaa.

– Tässä voi äkkiä käydä niin, että pääluokka vaihtuu. Eihän sitä koskaan tiedä. Toivottavasti näin ei käy, Lampi jatkaa hymähdellen.

Hybridiautoilla Kansainvälinen autoliitto FIA ja MM-sarjan promoottori toivoivat saavansa lisää autonvalmistajia mukaan karkeloihin. Vahvasti kuitenkin näyttää, että seuraavat vuodet jatketaan saman kolmen automerkin voimin.

– Jos olisi haluttu uusia autotehtaita mukaan, ehkä säännöissä olisi pitänyt muuttaa joitain materiaaleja ja polttoaineita. Sitä kautta olisi voinut etsiä sitä luontoystävällisyyttä. Sitä paitsi eihän tuollaisella kolmen vuoden periodilla kukaan lähde mitään tekemään. Nythän meidän uusi FIA:n puheenjohtaja Mohammed Bin-Sulayem, minun vanha kilpaveikkoni Lähi-Idän sarjasta, kritisoi aika voimakkaasti tätä hommaa ja on kehottanut ajattelemaan hommaa vähän eri kantilta, Lampi summaa viitaten tuoreen FIA:n nokkamiehen kommentteihin kulujen karsimisesta.

– Nyt pitäisi tehdä ne päätökset ja säännöt kolmen vuoden päähän, että mitä silloin tehdään. Silloin voisi saada jonkin muunkin automerkin kuin nämä nykyiset mukaan.

Lampi on toiminut urallaan Mitsubishin tehdaskuskina ja oli vahvana tukena Tommi Mäkisen neljän MM-tittelin taustalla 1990-luvulla. Mäkinen toi tallipomona paimiolaisen myös Toyotan WRC-talliin, ja Lampi oli neuvonantajana, kun miehen entinen suojatti Juho Hänninen kehitti Yaris WRC:stä voittaja-auton. Ralliveteraanin omien sanojen mukaan ensi kaudella miestä ei enää Toyotan pilttuussa nähdä.

– Ilmoitin välittömästi, kun päätös uusista autoista tuli, ettei Lampi ole enää mukana. En tiedä mitään, mitä ensi vuoden auton kanssa on tehty enkä ole mitään kysellyt. Kaksi kertaa videoita olen katsellut, ja aika pitkä matka on vielä ennen kuin rallia aletaan ajamaan. Olen tarkoituksella jo vuosi sitten sopinut, että kun Tommi jää pois, niin minä jään kanssa, Lampi toteaa.

Rallivaikuttajaa harmittaa nykyinen testipäivien raju supistaminen. Lampi oli mukana Mitsubishilla testikuskina ja toimi myös Hännisen apuna, kun punkaharjulainen ajoi Skodan tallissa.

– Keski-Euroopassa kun ajetaan kolme päivää kolmella eri miehellä, niin sitähän aloitetaan joka aamu samasta vaiheesta. Ei ole kuin yksi päivä per kuljettaja per ralli. Siinä ei ole mitään järkeä, Lampi harmittelee.

Haastattelun voit katsoa kokonaisuudessaan tästä linkistä.

Katso alapuolelta kauden 2021 päätösrallin Monzan osakilpailun parhaat palat.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,393476″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat