Pitääkö raju erikoiskoe perua Safari-rallissa? Kalle Rovanperä antoi arvionsa

Kenian Safari-rallin pisin erikoiskoe tarjosi rutkasti draamaa perjantaiaamupäivän lenkin päätteeksi.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Yksikään Rally1-pääluokan kuljettajista ei selvinnyt täysin puhtaasti 31-kilometrisestä Kedongin erikoiskokeesta. Ongelmia aiheutti pätkän loppupään pehmeä hiekka, johon tuli nopeasti syvät urat. Lisäksi hiekka vaikeutti näkyvyyttä ja tunkeutui sisään autoihin.

Kaikki pääluokan kuljettajat pääsivät pätkän läpi, mutta olosuhteet olivat äärimmäiset jo ensimmäisellä ajokerralla.

– Iltapäivällä siitä tulee vaikeaa. Lenkin kaksi ensimmäistä pätkää ovat varmasti ajettavissa. Mutta tämän viimeisen pätkän loppuosa ei välttämättä ole enää ajokunnossa, ensimmäisenä autona Kedongin läpi ajanut Kalle Rovanperä arvioi huoltotauolla.

MM-sarjaa johtava Rovanperä ajoi Kedongin ensimmäisellä vedolla pohja-ajan ja nousi kokonaistilanteessa kolmanneksi.

– Se oli jo nyt rajoilla, että pääsemmekö sen läpi. Urat olivat syvemmät kuin nuotituksessa, ja olimme ensimmäisenä autona tiellä. Autosta katosi tehoja lopussa, koska suodattimet olivat täynnä hiekkaa. Tämä on tosi rankkaa myös autoille, Rovanperä kuvaili.

Rovanperä selvisi kunnialla läpi ensimmäisestä lenkistä. Hän ajoi kolmella erikoiskokeella kaksi pohja-aikaa.

– Ensimmäisellä pätkällä menetimme hiukan aikaa tien putsaamisen vuoksi. Ajattelin, että häviämme myös toisella pätkällä, koska siellä oli enemmän irtosoraa, mutta aikamme oli silti hyvä. Viimeinen pätkä oli melkoista taistelua, selvitti Rovanperä, jolle ongelmia aiheutti auton sisään tullut pöly.

Toyotan Elfyn Evans johtaa kilpailua neljän erikoiskokeen jälkeen 8,5 sekunnin erolla Sebastien Ogieriin. Rovanperä ajaa kolmantena (+11,1) ja Takamoto Katsuta neljäntenä (+12,4), eli Toyotalla on kilpailussa neloisjohto.

Sama kolmen erikoiskokeen lenkki ajetaan toistamiseen iltapäivän aikana. Kilpailun johto tekee vielä myöhemmin päätöksen, voidaanko lenkin päättävä Kedong ajaa toiseen kertaan läpi iltapäivän päätteeksi.

Lue myös: Sebastien Loeb joutui keskeyttämään – ”Iso pettymys”

Katso alta kooste parhaat palat perjantaiaamun erikoiskokeista.

Kenian MM-rallin tilanne EK4/19 jälkeen:

 1. Elfyn Evans      Toyota  42.06,9
 2. Sebastien Ogier  Toyota     +8,5
 3. Kalle Rovanperä  Toyota    +11,1
 4. Takamoto Katsuta Toyota    +12,4
 5. Sebastien Loeb   Ford      +15,9
 6. Craig Breen      Ford      +22,6
 7. Ott Tänak        Hyundai   +29,6
 8. Adrien Fourmaux  Ford      +31,9
 9. Thierry Neuville Hyundai +1.00,8
10. Oliver Solberg   Hyundai +3.09,4
xx. Gus Greensmith   Ford   +13.09,8 

Kenian Safari-rallin EK-aikataulu (ajat Suomen aikaa):

Keskiviikko 22.6.

10.01 Testierikoiskoe: Loldia (5,40 km)

Torstai 23.6.

14.08 EK1: Kasarani (4,84 km)

Perjantai 24.6.

08.00 EK2: Loldia 1 (19,17 km)
09.18 EK3: Geothermal 1 (11,68 km)
10.11 EK4: Kedong 1 (31,25 km)
11.54 Huoltotauko (30 min)
13.09 EK5: Loldia 2 (19,17 km)
14.27 EK6: Geothermal 2 (11,68 km)
15.20 EK7: Kedong 2 (31,25 km)

Lauantai 25.6.

08.06 EK8: Soysambu 1 (29,32 km)
09.08 EK9: Elmenteita 1 (15,08 km)
10.01 EK10: Sleeping Warrior 1 (31,04 km)
12.16 Huoltotauko (30 min)
14.07 EK11: Soysambu 2 (29,32 km)
15.08 EK12: Elmenteita 2 (15,08 km)
16.01 EK13: Sleeping Warrior 2 (31,04 km)

Sunnuntai 26.6.

07.05 EK14: Oserian 1 (17,52 km)
08.08 EK15: Narasha 1 (13,30 km)
09.08 EK16: Hell's Gate 1 (10,53 km)
10.24 Huoltotauko (15 min)
11.29 EK17: Oserian 2 (17,52 km)
12.32 EK18: Narasha 2 (13,30 km)
14.18 EK19: Hell's Gate 2 (10,53 km) *Power Stage

Lue myös nämä