Varsinkin huhtikuun Kroatian MM-rallissa sekä toukokuun Portugalin kilpailussa rengasrikkoja nähtiin iso määrä. Puolustuksen puheenvuorossa on korostettu, että Kroatiassa sateisessa kelissä ajettiin harvoin käytetyllä märän kelin asvalttirenkaalla olosuhteissa, jotka muistuttivat enemmän sorakisaa. Portugalissa taas pätkien rankkuus oli normaalia rajumpaa.
Sardinian MM-rallissa viime viikolla sen sijaan renkaat eivät nousseet tapetille negatiivisessa mielessä, vaikka lämpötilat huitelivat pahimmillaan yli 40 asteessa.
– Portugalissa meillä oli kokous tiimien kanssa rengasrikoista. Ulkopuolelta voi näyttää, että niitä oli paljon, mutta ei se ollut koko totuus. Me keskustelimme tiimien kanssa, jotta ymmärrämme heidän tarpeensa. He sanoivat, että nykyisiin renkaisiin ei saa koskea, koska niistä heillä on kokemusta, Pirellin rallipomo Terenzio Testoni korostaa Motorsport.comin sivuilla.
– Rengasrikot ovat osa lajia ja näin on ollut aina. Olemme silti päättäneet, että teemme tarkemman pohdinnan (renkaiden kehityksen suhteen) Safari-rallin jälkeen. Sen jälkeen voimme tehdä mahdollisesti parannuksia, jos koemme tarvetta.
Testoni on aiemmin korostanut, että myös renkaiden kehityksen osalta yhden kauden osalta on käytössä vain pieni määrä niin kutsuttuja luokittelujokereita.
– Emme ole koskaan lopettaneet renkaiden kehitystyötä tämän vuoden tai varsinkaan ensi vuoden osalta. Seuraava testi on Kenia, jossa nopeudet voivat välillä olla tosi nopeita hankalissa olosuhteissa, joten se tuo paljon painetta renkaille.
– Kaikki riippuu nyt siitä, mitä me näemme Keniassa. Katsomme sen kisan ja sitten kehitämme mahdollisesti rengasta. Kaikilla asioilla on positiivinen ja negatiivinen puolensa.
Katso alapuolelta Sardinian MM-rallin parhaat palat.