Pirelli-pomolta harvinaisia sanoja: kehui Citroenin WRC-autoa

Andreas Mikkelsen
Pirellin tavoitteena on ajaa testiä peräti 200 kilometriä päivässä. Kuva: Pirelli
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rengasvalmistaja Pirelli ajoi tällä viikolla ensimmäiset testinsä silmällä pitäen ensi kauden renkaita rallin MM-sarjan kilpureissa. Italialaisyhtiö toimittaa kumit WRC-autoihin vuosina 2021-24.

Entinen WRC-tähti Andreas Mikkelsen ajoi Citroen C3 WRC:llä ensin tiistaina soralla ja sen jälkeen keskiviikkona asvaltilla. Soralla Mikkelsen testasi Pirellin uusia Scorpion sorarenkaita ja asvaltilla P Zero -malliston kumeja.

Pirellin rallipuolen johtaja Terenzio Testoni oli mielissään ensimmäisten testien annista.

– Vaikka olosuhteet olivat todella kuumat ja haastavat, niin saimme juuri sen, mitä lähdimme Sardiniaan hakemaan. Ajoimme koko testiohjelman läpi, eikä mitään takaiskuja tullut, Testoni kommentoi Dirtfishin sivuilla.

– Testit auttoivat meitä ymmärtämään polkua, joka meidän pitää kulkea sora- ja asvalttirenkaiden osalta ennen kauden 2021 alkua. Pystyimme nyt ymmärtämään paremmin varsinkin uuden sukupolven WRC-autojen tuomaa aerodynamiikan kuormaa, Testoni jatkoi.

Lue myös: Citroenin WRC-auto pitkästä aikaa tositoimissa – Pirelli aloitti rengastestit Sardiniassa (videot)

Mikkelsen ja kartanlukija Anders Jæger  saivat myös kehuja italialaisen rengasjätin rallijohtajalta. 

– He tekivät täydellistä työtä ja myös Citroen WRC toimi hienosti.

Pirelli panosti ensitesteissä ymmärtämään, miten sekä kovat että pehmeät renkaat kuluvat rajulla sardinialaisella sorapinnalla.

– Se on todella tärkeää sorakisoja ajatellen. Rallin MM-sarjan kisoista 80 prosenttia on soralla. Onneksi nämä italialaiset soratiet ovat varmasti maailman kovimpia, Testoni toteaa yhtiön tiedotteessa.

– On tärkeää, että työskentelemme tarkassa järjestyksessä, jotta voimme mitata kehitystämme tarkasti. Me aloitamme perusrenkaalla, johon luotamme ja ajamme sitten testiä prototyypeillä, jotta näemme niiden suorituskyvyn ja kestävyyden. Tehtävä on hankala rallissa, koska toisin kuin radalla, pito ja tienpinta muuttuu koko ajan.

Pirelli, Mikkelsen ja Citroen C3 WRC palaavat pian takaisin Sardinian saarelle. Mikkelsenin testipäivät ovat kiireisiä, sillä norjalainen ajaa noin 200 kilometriä testiä joka päivä.

– Nyt me analysoimme kaiken data, mitä olemme keränneet päämajassamme Milanossa. Sitten näemme, mitä muutoksia voimme tehdä seuraaviin testeihin, jotka on tarkoitus ajaa Sardiniassa ensi kuussa, Testoni summaa.

Lue myös: Jari-Matti Latvala paljasti, miksi hän jätti mielenkiintoisen työtarjouksen väliin

Lue myös nämä