Paljastus: Rallisensaatio Tuukka Kauppiselle tehty jo suuri suunnitelma

Tunturirallissa huikean voiton ottaneen Tuukka Kauppisen kilpailukalenteri on suhteellisen täynnä tällä kaudella.
Tuukka Kauppinen
Tuukka Kauppinen. Kuva: Taneli Niinimäki/AKK
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kauppinen liittyi viime vuonna liikemies Markku Raution johtamaan Rautio Motorsportin tiimiin. Samalla hänen managerinaan aloitti Rautio, jonka tavoitteena on hioa Kauppisesta uusi tähti rallimaailman huipulle.

Rautio paljasti Tunturirallin yhteydessä, että Kauppista varten on jo luotu suuri suunnitelma. Kauppinen on ollut yksi eniten ralleja ajaneista kuskeista viime vuosina, eikä tahti hiivu tänä vuonna.

Muutoksena aiempaan on se, että tällä kaudella suomalaistoivolle kertyy startteja runsaasti myös ulkomailla. Kauppinen ajaa tänä vuonna täyden SM-sarjan, mutta lisäksi hän kerryttää kokemusta MM-sarjassa, EM-sarjassa ja myös Italiassa.

Kauppinen on mukana ensi viikolla Ruotsin MM-rallissa WRC2-luokan kilpailussa Toyotan Rally2-autolla. Raution mukaan Kauppisen kalenteriin kuuluvat ainakin myös Viron ja Suomen MM-osakilpailut.

EM-sarjan puolella Kauppisen on määrä kilpailla Lancian etuvetoisella Rally4-autolla. Lisäksi hänelle on luvassa startteja myös Italian mestaruussarjassa Lancialla.

Raution suurena suunnitelmana on, että jo ensi kaudella Kauppinen kilpailisi tosissaan WRC2-luokassa. Vuotta myöhemmin Kauppinen voisi ottaa jo loikan MM-sarjan pääluokkaan.

Vakuuttava alkukausi

Kauppinen on ollut vähintäänkin vakuuttava SM-kauden avauskisoissa. Tammikuussa Kuopion SM-rallissa hän jo väläytteli vauhtiaan, kun hän ajoi kakkoseksi ja kellotti ensimmäiset pohja-aikansa pääluokassa.

Viime viikonloppuna rävähti sitten oikein kunnolla, kun laukaalainen ajoi upeaan voittoon Tunturirallissa.

Tuukka Kauppinen
Tuukka Kauppinen. Kuva: Taneli Niinimäki/AKK

Kauppinen pääsi jo viime kesänä ottamaan tuntumaa Rally2-kalustoon, kun hän osallistui Skoda Fabialla HYAcenter-ralliin ja Suomen MM-ralliin. Silloin nuorukaisen näytöt jäivät vielä ohkaisiksi, mutta tänä vuonna hän on antanut tulosten puhua puolestaan.

– Onhan tässä tullut isoja askelia eteenpäin. Paljon auttaa se, kun auto vaihtui Toyotaan, Kauppinen kertoo Rallit.fille.

– Se on sopinut hyvin omaan käteen ensimmäisistä testeistä asti. Toyotan saa paremmin säädettyä omalle ajotyylilleni sopivammaksi.

EM-sarjasta ja Italian rallisarjasta Kauppinen saa tärkeää oppia asvaltilla ajamisesta. Hän on jo todistanut vauhtinsa soralla ja lumella, mutta kestopäällysteellä kilpailemisesta ralliautolla hänellä ei ole oikeastaan kokemusta.

Täysin noviisi hän ei kuitenkaan ole asvaltilla, sillä hän aloitti moottoriurheilu-uransa karting-radoilta.

– Yritämme nyt opetella asvalttia. Sekin on tärkeä osa rallia, että osaa ajaa asvaltilla, Kauppinen tiedostaa.

Sebastian Virtanen ja Tuukka Kauppinen
Kartanlukija Sebastian Virtanen (vas.) ja Tuukka Kauppinen. Kuva: Rautio Motorsport

Kunnon vauhtimittarit

Rovaniemen Arctic-rallissa Kauppinen pääsi vertaamaan vauhtiaan lajin todellista huippua Esapekka Lappia vastaan. Lappi saattoi hieman antaa iäkkäämmällä kalustollaan tasoitusta, mutta Kauppinen jätti kaksi MM-rallia voittaneen Lapin taakseen puhtaasti ajamalla.

Ensi viikolla hän saa vastaansa uusia vauhtimittareita Ruotsin MM-rallissa. Heistä kovin on niin ikään Toyotan Rally2-autolla kilpaileva Oliver Solberg, joka on WRC2-kisan ykkössuosikki.

– Tietenkin tekisi mieli ajaa siellä kovasti ja varmaan ajetaan niin kovaa kuin päästään. Katsotaan joitakin pätkiä, joilla voimme koettaa hakea maksimia. Mutta maaliinpääsy on sielläkin tavoite, Kauppinen linjaa.

Kauppisen toiveena on, että hän pääsisi mahdollisimman nopeasti ajamaan vakituisesti rallin MM-sarjassa.

– Katsotaan, miten tämä vuosi menee. Jos sitä pääsisi jo ensi vuonna ajamaan enemmän niitä kisoja.

Lue myös nämä

  • Uusimmat