Jari-Matti Latvala. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Paineet sysätty Toyotan WRC-tiimille – Latvala: Toivottavasti kehityksemme riittää

Tykkää uutisesta

Jari-Matti Latvala ei starttaa henkseleitä paukutellen viikon kuluttua käynnistyvään Suomen MM-ralliin.

Se on ymmärrettävää, sillä Toyota-kuljettajan kauteen on mahtunut lukuisia takaiskuja. Latvala on kokenut keskeytyksen peräti viidessä edellisessä rallissa ja MM-sarjassa hän on valahtanut yhdeksänneksi.

Latvala teki viimeiset silaukset Toyota Yaris WRC -autoonsa keskiviikkona, kun hän testasi työkaluaan Jyväskylän lähistöllä.

– Suomen MM-rallissa tavoitteena on saada onnistuminen ja ehjä kisa. Kausi on ollut minulle todella vaikea, ja monenlaisia vastoinkäymisiä on ollut rutkasti. Olen toki tehnyt myös itse virheitä, Latvala myöntää Rallit.fille.

Vuosi sitten Latvala taisteli ykkössijasta Keski-Suomen sorilla, mutta hän joutui keskeyttämään kärkipaikalta teknisen vian vuoksi.

– Nyt olisi kiva, jos saisi oman rytmin ja ajamisen taas esiin. Uskon, että jos pystyn ajamaan täällä samalla tavalla kuin viime vuonna, vauhti on varmasti kohdillaan. Auton suorituskyvystä homma ei ainakaan jää kiinni.

Toyota hallitsi Suomen MM-rallia viime kaudella. Latvalan murheista huolimatta Tommi Mäkisen johtama tiimi sai kaksi kuljettajaa palkintokorokkeelle Esapekka Lapin ajettua voittoon ja Juho Hännisen sijoituttua kolmanneksi.

Ennen ensi viikon Jyskälää kilpailijatiimit ovat sysänneet suurimmat paineet Toyota-kuskien harteille. Toyota Gazoo Racingin päämaja sijaitsee Puuppolassa lähellä Jyväskylää, joten keskisuomalaiset sorarännit ovat tulleet tutuksi Yaris WRC -ajokille.

– Luulen, että kilpailu on nyt kovempaa kuin viime vuonna, jolloin olimme valmistautuneet Suomen ralliin hyvin verrattuna muihin. Olen varma, että muut tiimit ovat kuroneet eroa. He ovat valmistautuneet hyvin ja tehneet muutoksia autoihin, esimerkiksi Ford on parannellut autonsa aerodynamiikkaa, Latvala muistuttaa.

– Toivon, että olemme tehneet asioita oikein ja saaneet parannettua autoa viime vuodesta. Minulla on sellainen tunne, että olemme menneet eteenpäin. Toivottavasti meidän kehitys riittää ja olemme muita edellä.

Suomen MM-ralli käynnistyy ensi viikon torstaina 26. heinäkuuta.

Keskustele uutisesta:

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

Lue myös:

Yllätysveto toteutumassa! Autosport: Sebastien Loeb Hyundain WRC-autolla MM-ralleihin Sebastien Loeb on tehnyt Hyundain rallitiimin kanssa sopimuksen ensi kaudesta, uutisoi Autosport-lehti nettisi...
Teemu Sunisen WRC-tiimillä tukala tilanne – ”Jos kilpailemme, meillä on vain kaksi autoa... M-Sportin tallipomo Malcolm Wilson ei ole vieläkään lyönyt lukkoon rallitiimin ensi vuoden suunnitelmia. M-...
Tommi Mäkisen mestaritiimi aloittanut valmistautumisen ensi kauteen (video) Tommi Mäkisen johtama Toyota Gazoo Racing on aloittanut valmistautumisen MM-rallikauteen 2019. Toyota voitt...
Emil Lindholm uudella ralliautolla SM-sarjaan – ohjelmassa myös kaksi MM-rallia Emil Lindholm kilpailee Volkswagenin uudella Polo GTI R5 -autolla rallin SM-sarjassa kaudella 2019. Lindholmin...
Ilman WRC-sopimusta jäänyt Östberg voisi ostaa tallipaikan – hintalappu miljoonia Rallin MM-sarjan norjalaiskuski Mads Östberg jäi ilman kuskinpaikkaa Citroenilla, kun ranskalaistalli menetti ...
Mikä ihmeen WRC2 Pro? Tästä on kyse Kalle Rovanperän tulevassa luokassa Rallin MM-sarjaan tulee ensi kaudella uutuutena WRC2 Pro -luokka, jonka säännöt Kansainvälinen autoliitto FIA ...
Dani Sordo yhä vailla WRC-sopimusta – testasi silti Hyundain rallitykkiä kauden avauskisaa var... Rallin MM-sarjan espanjalaiskonkari Dani Sordo on testannut Hyundain WRC-autoa keskiviikkona tammikuussa ajett...
M-Sport esitteli rallin MM-sarjan junioriluokan uuden kilpurin M-Sportin Puolan yksikkö on esitellyt tällä viikolla uuden Ford Fiesta R2 -kilpurinsa. Auto on suunniteltu Kra...

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

Tykkäykset