Painajaismainen vuosi vaaransi Jari-Matti Latvalan uran – WRC-tallin pääinsinööri laati raportin, miksi suomalaiskuski pitäisi potkia pellolle

Jari-Matti Latvala ja Malcolm Wilson
Jari-Matti Latvala ja Malcolm Wilson Puolan MM-rallissa vuonna 2009. Kuva: Toni Heinonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jari-Matti Latvala kävi aallonpohjalla rallin MM-sarjassa kaudella 2009. Latvala käy läpi painajaismaisen vuoden tapahtumia Riikka Smolander-Slotten kirjoittamassa elämäkerrassa Jari-Matti Latvala – Elämän erikoiskoe (Otava).

Latvalan toinen kausi Fordin tehdastiimissä sai synkän alun jo ennen ensimmäistä osakilpailua Irlannissa. Latvala oli palaamassa testistä, kun vastaan tullut auto ajautui väärälle kaistalle.

– Auto syöksyi suoraan kohti, ja sain juuri ja juuri käännettyä kohti vasemmalla olevaa puskaa. Oma autoni pyörähti kaksi kertaa ympäri ja kaatui. Jos refleksit eivät olisi toimineet, henki olisi lähtenyt.

– Kehoon jäi tapahtumista stressitila, minkä vuoksi olin aika kipsissä tositoimiin lähdettäessä. Olo oli ahdistunut ja epävarma, kun toimittajat kyselivät jatkuvasti, miten pahasti kolarissa olisi voinut käydä. En heti tajunnut, että tilanne oli hengenvaarallinen, Latvala kertaa uutuuskirjassa.

Latvala sijoittui MM-kauden avanneessa Irlannin rallissa lopulta 14:nneksi. Seuraavasta rallista Norjasta irtosi kolmossija, mutta Kyproksella Latvala jäi jälleen kärkikymmenikön ulkopuolelle.

Kauden neljäs MM-osakilpailu oli ohjelmassa huhtikuun alussa Portugalissa, missä Latvala koki uransa pahimman ulosajon. Sorakilpailun dramaattiset hetket ovat piirtyneet ikuisesti suomalaiskuskin mieleen.

Latvala ei kuullut Miikka Anttilan lukemaa nuottia, mikä oli johtaa todelliseen katastrofiin. Ford Focus suistui ulos tieltä ja lähti pyörimään jyrkkää rinnettä alas.

– Auton turvakaaret alkoivat painua alas, kohti päitämme, samalla kun vauhti vain kiihtyi. Ulosajoissa ehtii harvoin ajatella mitään, mutta nyt aika tuntui ikuisuudelta. Mietin kauhuissani, että turvakaaret eivät kestä vaan painavat meidät kasaan. Pidin silmät kiinni enkä voinut kuin odottaa. Yhtäkkiä auto pysähtyi rysähtäen, kun se osui rinteen ainoaan puuhun kaksisataa metriä tien alapuolelle.

– Ympärillä vallitsi täysi hiljaisuus, Miikka ei ollut sanonut mitään koko vierimisen aikana. Katsoin huolestuneena, oliko hän edes kunnossa. ”Tämmöistä sattuu, kun pitää yrittää voittaa ralleja. Näitä vaan sattuu”, hän totesi kylmän viileästi. Huokaisin helpotuksesta. Itse olin kolauttanut jalkani, johon sattui vähän. Muistoksi jäi pitkä arpi.

Seuraava rysäys Puolassa

Latvala rysäytti uudestaan karikkoon pari kuukautta myöhemmin Puolan MM-rallissa. Tällä kertaa tilanne ei ollut hengenvaarallinen, mutta henkiset kolhut olivat sitäkin pahemmat.

Citroen-tähti Sebastien Loeb joutui keskeyttämään kisan alkuvaiheessa, mikä avasi Fordille ovet loistavaan tulokseen. Mikko Hirvonen ja Latvala ajoivat kaksoisjohdossa, ja tallipomo Malcolm Wilson päätti jäädyttää suomalaiskuskien välisen tilanteen, jotta tiimi saisi muhkean pistepotin.

Ennen kilpailun päättänyttä yleisöerikoiskoetta Hirvonen oli kisan kärjessä 17,8 sekunnin erolla Latvalaan. Citroenin Dani Sordo oli miltei minuutin verran Latvalaa jäljessä, joten kaikki oli pedattuna Fordin kaksoisvoitolle.

Tallipomo Wilson antoi vielä ylimääräisen määräyksen Latvalalle ennen Mikolajkin yleisöpyöritystä.

– Nyt Jari-Matti ajat niin, että jos olet nopeampi kuin Mikko ja tulet viimeiselle suoralle johdossa, niin jarrutat ja päästät Mikon ohi. Mikon on tultava viimeisestä hypystä kärjessä ja oltava maalissa ensimmäisenä. Se on markkinointimielessä parempi ratkaisu tälle kisalle, koska se näyttää hyvältä kuvissa. Mikko on voittaja joka tapauksessa.

Latvala ei sulattanut brittipomon puheita.

– Silmissäni musteni, kun kiukku kohosi kehooni. Oli vaikea hillitä tunteita. Katsoin Malcolmia ja puristin käteni nyrkkiin. Totesin, että se ei käy. Halusin ajaa viimeisen erikoiskokeen vapaasti, koska olin totellut kiltisti käskyjä koko kisan ajan antaen Mikon olla kärjessä.

Wilsonin sanat pyörivät Latvalan mielessä pätkän lähdössä. Samaan aikaan Wilson ja muu talliväki valmistautuivat juhlimaan kaksoisvoittoa samppanjapullot käsissään pikataipaleen varrella. Mutta sitten rysähti.

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala teki karmean virheen yleisön ja kuvaajien edessä. Kuva: Toni Heinonen

Latvala törmäsi hiekalla täytettyyn tynnyriin, ja pyörä taittui auton alle. Tuurilaisen kisa jäi kesken päätöspätkälle tuhansien rallifanien ja tiimin jäsenten silmien edessä.

Latvala ja Anttila yrittivät työntää autoa, mutta peli oli menetetty. Suomalaispari istui auton sisällä, kun Wilson otti yhteyttä puhelimitse. Tallipäällikkö sadatteli Latvalan itsekkyyttä ja koko tiimin nolaamista.

– Puhelun jälkeen romahdin auton viereen. Aloin itkeä, koska tajusin yhtäkkiä tilanteen kauheuden. Olin kyykyssä hiekassa enkä tiennyt, kuinka selviäisin. Tiedostin ympärilläni olevat ihmiset enkä halunnut nolata itseäni yhtään enempää. Silmiäni kuivaten nousin ylös, kun samalla kymmenkunta kuvaajaa alkoi taputtaa minulle. He olivat varmoja, että juoksisin pakoon ja karkuun. Sen sijaan kohtasin tilanteen selkä suorana. Minun oli pakko kantaa nöyryytys, johon olin itseni ajanut.

”Lopetetaanko tämä tähän?”

Myöhemmin samana päivänä Wilson ripitti Latvalaa puolalaisessa hotellihuoneessa.

– Sinun kannattaa nyt vakavasti miettiä, haluatko enää jatkaa uraasi vai lopetetaanko tämä tähän. Kukaan tiimissä ei pidä sinusta eikä kukaan halua työskennellä kanssasi, kun asenteesi on tuollainen. Nyt kannattaa miettiä, mitä itse haluat.

Malcolm Wilson
Malcolm Wilson ei säästellyt sanojaan tapahtuneen jälkeen. Kuva: Toni Heinonen

Muutama viikko Puolan rallin jälkeen Latvala matkusti managerinsa Timo Jouhkin kanssa Pohjois-Englantiin tapaamaan pomonsa ja käsittelemään asian loppuun. Illallisen jälkeen osapuolet pääsivät sopuun siitä, että Latvala voi jatkaa uraansa Fordilla, mutta hän ei voisi enää kyseenalaistaa tallin päätöksiä.

Tiimin sisällä luottamus Latvalaan oli kuitenkin laskenut. Tallin pääinsinööri oli kirjoittanut yli kymmensivuisen raportin, johon hän oli listannut Latvalan tekemät virheet. Koko tiimille jakeluun menneen raportin viesti oli, että Latvala pitäisi potkia pellolle Fordilta.

Puolan rallin tapahtumat jättivät ikuiset arvet Latvalalle.

– Tilanne oli äärimmäisen vaikea ja nöyryyttävä. Vasta vuosikymmen myöhemmin olen tajunnut, kuinka paljon tapahtumat muuttivat minua ihmisenä ja kuinka jyrkkä olin itselleni.

Latvala ajoi lopulta Fordilla MM-sarjassa kauden 2012 loppuun saakka. Hän saavutti Fordin ratissa MM-sarjan kakkossijan kaudella 2010 ja MM-pronssin 2012.

Lue myös nämä

  • Uusimmat