Quantcast

Ott Tänakin leiristä täyslaidallinen kohti Toyotaa – Mäkinen, Latvala ja Jouhki saavat osansa

Martin Järveoja, Tommi Mäkinen ja Ott Tänak
Martin Järveoja, Tommi Mäkinen ja Ott Tänak. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin maailmanmestaruuden voittaneen Ott Tänakin asioita hoitava Markko Märtin kertoo virolaisen Delfi-sivuston haastattelussa oman näkökantansa siitä, miksi virolaistähti lähti Toyotan WRC-tiimistä. Märtin ei säästele sanojaan, vaan antaa palaa kohti Tommi Mäkisen johtamaa tiimiä.

Ott Tänakin tulevaisuus oli rallin MM-sarjan kuumin puheenaihe kesästä lähtien. Viimein lokakuun viimeisenä päivänä tuli vahvistus, että Tänak jättää Toyotan ja ajaa kaksi seuraavaa kautta Hyundain WRC-tiimin kuljettajana.

Ex-kuljettaja Märtinin mukaan ilmapiiri Toyotalla ei ollut paras mahdollinen, ja tallissa oli jo viime vuonna pieni kriisi.

– Tulosta on tullut siitä huolimatta, ja työt on saatu tehtyä. Samaan aikaan nämä kaikki asiat vaikuttivat päätökseemme. Päätös lähteä Toyotalta oli vaikea, koska he ovat autonvalmistajana sitoutuneet ralliin johtotasolla ja haluavat tehdä isoja ja oikeita asioita. Mutta se oli kuitenkin yksityistiimi kuten M-Sport. Hyundaita voidaan pitää tehdastiiminä, Märtin kertoo Delfin verkkosivuilla.

Tänak ja etenkin Märtin kävivät pitkään neuvotteluita sekä Toyotan ja Hyundain kanssa. Rallien huoltoalueilla liikkui lukuisia huhuja Märtinin tavoista hoitaa suojattinsa asioita.

– Väitteet siitä, että ohitimme Tommi Mäkisen neuvotteluissa ja keskustelimme suoraan japanilaisten kanssa, olivat pelkkiä valheita. Japanilaiset olivat eturintamassa kaikissa kuljettajia koskevissa päätöksissä. Heillä oli tahto jatkaa yhteistyötä kanssamme, mutta tallin johto ei pystynyt vakuuttamaan, että jatkaminen tallissa olisi ollut hyvä suunnitelma.

– Emme tehneet mitään vääriä tai rumia temppuja. Päätös oli negatiivinen Toyotalle, mutta heille esitettiin kaikki vaihtoehdot, jotka olisivat voineet johtaa positiiviseen lopputulokseen. Kukaan ei huijannut ketään tai järjestänyt minkäänlaista sirkusta. Ottilla oli sopimus päättymässä ja hän pystyi päättämään, mitä haluaa.

Märtin painottaa, että he eivät missään vaiheessa vedättäneet tallipomo Mäkistä neuvotteluiden aikana. Märtinin mukaan Mäkinen olisi voinut halutessaan tehdä sopimuksen Tänakin kanssa.

– Kun asiat olivat pöydällä esimerkiksi elo- ja syyskuussa, silloin oli yhä mahdollisuuksia. Mutta jos jalkapallomaalivahti menee jossain vaiheessa vaihtopenkille, on suuri todennäköisyys, että vastustaja tekee maalin, Märtin vertaa.

– Minusta se ei ollut järkevää. Olen tullut siihen johtopäätöksen, etten ymmärrä, kuinka asiat hoidetaan siinä tallissa.

Ruoskaa Jouhkille, suomalaismedialle ja tallikavereille

Tänakin pitkittyneistä sopimusneuvotteluista uutisoitiin tiiviisti mediassa. Suomalaiset rallivaikuttajatkin pääsivät syksyn mittaan ääneen lehti- ja nettipalstoilla. Yksi näistä oli rallimanageri Timo Jouhki, jonka mielestä Tänakin ja Märtinin toiminta ei ollut ammattimaista.

Märtin puolestaan sivaltaa ruoskallaan Jouhkia.

– Jouhkin edellinen maailmanmestari oli viime vuosisadan puolella ja se oli Mäkinen. Sen jälkeen Marcus Grönholm tuli vastustajan leiristä ja sai mahdollisuutensa Jouhkin vastustelusta huolimatta. Myöhemmin kuljettajat ovat saaneet paikkoja vain rahalla ja lahjakkaiden kuljettajien urat on pilattu.

Märtin pitää myös suomalaismedian toimintaa kyseenalaisena. Märtinin mukaan Suomesta levitettiin väärää tietoa sopimusneuvotteluiden aikana.

– En tiedä, miksi he tekivät niin. Ilmeisesti he yrittivät näyttää, että kaikki muut paitsi he olivat väärässä. Mitä hyötyä oli mennä henkilökohtaisuuksiin, valehdella ja mustamaalata muita ihmisiä?

Osansa saavat myös Tänakin tallikaverit Jari-Matti Latvala ja Kris Meeke. Toyota pysyi mukana valmistajien MM-sarjan mestaruustaistelussa pitkälti Tänakin loistosuoritusten ansiosta, mutta lopulta Hyundai vei mestaruuden.

– Toyotan tiimissä oli kaksi miestä, jotka saattoivat sotkea asiat. Voisi sanoa, että he olivat Hyundain parhaita kuljettajia Toyotalla. Ensimmäinen edellytys voittoon on edelleen se, että pystyy ajamaan rallin loppuun, Märtin sanoo.

Lue myös nämä

  • Uusimmat