Rovanperä on voittanut kauden seitsemästä osakilpailusta peräti viisi. Viimeisin näytös nähtiin viime viikonloppuna Virossa, missä Rovanperä vei ykkössijan tuntuvalla minuutin marginaalilla.
Rovanperä on häikäissyt ajoesityksillään tämän vuoden kisoissa. Kroatiassa hän räväytti viimeisellä erikoiskokeella Ott Tänakin edelle ykköseksi, Portugalista hän kampesi voiton aura-auton hommistaan huolimatta ja toisti vastaavanlaisen tempun haastavassa Safari-rallissa.
Hyundai-kuljettaja Tänak painottaa, etteivät Rovanperän huipputulokset johdu pelkästään suomalaisen ilmiömäisistä kyvyistä. Virolaiskuljettaja analysoi Rallit.fille, miksi Rovanperä on dominoinut MM-sarjaa.
– Se on itse asiassa aika yksinkertainen juttu. Hän on tällä hetkellä sarjan ehdottomasti parhaassa autossa, Tänak aloittaa.
– Lisäksi hänellä on ympärillään tiimi, joka haluaa tehdä kaikkensa voittaakseen maailmanmestaruuden. Jos paketti on kunnossa, tällaiset tulokset ovat mahdollisia.
Tänak itse saavutti uransa toistaiseksi ainoan mestaruutensa juuri Toyotalla kaudella 2019, joten hän tuntee tiimin toimintatavat. Tänak kuitenkin lähti Toyotalta mestaruuskautensa päätteeksi ja siirtyi Hyundaille, jonka kilpurilla hän ei ole pystynyt tekemään yhtä hyvää jälkeä.
Tänakilla on takanaan kaksi ja puoli kautta Hyundain ratin takana, mutta toistaiseksi voittoja on tullut vain kolme. Kahden Toyota-kautensa aikana 2018-19 hän otti kymmenen voittoa.
– Haluaisin vielä taistella ainakin kerran mestaruudesta. Teemme parhaillaankin töitä sen eteen, että pääsen taas sille tasolle ja että meillä on sellainen tiimi ja auto, joilla homman voi hoitaa, Tänak sanoo.
Hyundain Rally1-hybridiauto on suoritustasoltaan Toyotaa selvästi perässä. Virossa Tänak sijoittui kolmanneksi, mutta tappiota Rovanperälle tuli liki kaksi minuuttia. Edelle ehti myös Rovanperän tiimitoveri Elfyn Evans.
– Perjantaina (Viron MM-rallissa) juoksin 100 metrin finaalia, mutta nämä kaverit olivat vasta lämmittelemässä. Sellainen on tasomme, Tänak kertoo viitaten Rovanperään ja Evansiin.
– Toivottavasti pääsemme lähemmäksi. Toyotan vauhtiin vastaaminen taitaa kuitenkin olla tekemätön paikka.
Kauden seuraava osakilpailu ajetaan Keski-Suomen sorateillä elokuun ensimmäisenä viikonloppuna.
Katso alta Viron MM-rallin kooste.