Ott Tänakilta tunnustus sopimusneuvotteluista: Kaikki WRC-tiimit olivat jälleen virolaisen perässä

Ott Tänak
Ott Tänak. Kuva: Hyundai Motorsport
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Vuoden 2019 maailmanmestari Ott Tänak laittoi nimensä jatkopaperiin nykyisen tiiminsä Hyundain kanssa, vaikka korealaisvalmistajan leirissä virolainen ei ole pystynyt samanlaiseen dominointiin kuin mestaruuskaudellaan Toyotan ratissa. 

Monivuotisen jatkosopimuksen tehnyt Tänak myöntää, että kosiskeluja tuli kaikkien nykyisten WRC-tiimien suunnalta.

– Keskusteluja käytiin käytännössä kaikkien kolmen tiimin kanssa viime vuoden lopussa sekä tämän vuoden alussa. Isoin asia oli, että nyt voin Hyundain kanssa rakentaa uuden auton ihan alusta saakka, Tänak kertoo yhteistyökumppaninsa Dirtfishin sivuilla.

Tänakin ja Thierry Neuvillen sopimukset julkaistiin varsin aikaisin. Virolaisen mukaan kevättalvella oli hyvin aikaa hieroa kontrahtia, kun kisat olivat Rovaniemen MM-rallin jälkeen liki kaksi kuukautta tauolla.

– Yksin tärkeimmistä asioista jäädä Hyundailla oli se, että nyt kun uudet säännöt tulevat, olisi tiimin vaihtaminen tarkoittanut sitä, että ei ole itse ollut mukana uuden auton testaamisessa ja kehitystyössä. Nyt voimme luoda yhdessä uuden auton.

Osasyy jatkopahville oli varmasti myös teknisen gurun Christian Loriaux´n kaappaaminen M-Sportilta Hyundain leiriin.

– Se oli erinomaista työtä Andrealta (tiimipomo Adamo). Andrea laittaa aina kaikki kortit pöydälle, jotta me voimme saada autoomme mahdollisimman hyvän suorituskyvyn ja voimme kamppailla voitoista. Christian oli ainakin aiemmin melkoinen nero ja vaikka hän on työskennellyt viime aikoina ratapuolen parissa, on hänen tietotaitonsa vertaansa vailla, Tänak summaa.

i20 WRC ei aivan täydellisesti istu vieläkään Tänakin käteen varsinkaan asvaltilla. Autoa on vaikea saada säädettyä mieleiseksi.

– Osa insinööreistä, jotka ovat meillä nyt töissä, eivät olleet remmissä, ku autoa kehitettiin aikoinaan. Säännöt sallivat vain joitain luokittelujokereita, joten autoa on vaikea muuttaa kovin paljoa. Uuden kanssa voimme kuitenkin aloittaa ihan puhtaalta pöydältä ja se on vain meistä kiinni, että siitä autosta tulee täydellinen.

Katso alapuolelta Kroatian MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,372318″ ap mute]

Lue myös nämä