Ott Tänak vaatii WRC-autoonsa isoja muutoksia, tekninen pomo avasi aihetta

Rallin MM-sarjaa johtava Ott Tänak ei ole vielä sinut uuden työnantajansa M-Sport Fordin Puma Rally1 -kilpurin kanssa.
Ott Tänak
Ott Tänak. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Monte Carlon asvalttirallissa virolaiskuski tuskasteli auton ajettavuutta ja jäi lopulta kauas kärjestä sijoittuen kuitenkin viidenneksi. Ruotsin MM-rallissa tässä kuussa Tänak juhli jo voittoa, mutta valitteli edelleen kilpurinsa hankaluutta.

M-Sport ja Tänak ovat molemmat vakuuttaneet, että he tekevät kaikkensa, jotta autosta saadaan mahdollisimman pian vuoden 2019 maailmanmestariin käteen sopiva. Keinoja ei ole kuitenkaan aiemmin kerrottu, mutta M-Sportin tekninen pomo Chris Williams on avannut aihetta Dirtfishin sivuilla.

– Autossa on tiettyjä ominaisuuksia, joita hän ei koe asvaltilla ja soralla luonnollisiksi. Olemme tehneet tietyn filosofian mukaan töitä edelliset kaksi vuotta, mutta Ott haluaa muuttaa siitä joitain juttuja, Williams kertoo rallisivustolle.

– Yksinkertaisesti hän haluaa muuttaa tiettyjä asioita autossa. Me olemme tehneet töitä tiettyyn suuntaan, jonka hän kokee vääräksi. Ott haluaa autosta erilaisen, jonka eteen me nyt teemme kovasti töitä.

Todennäköisesti kyse on siis auton suunnittelun yksityiskohdista, joiden muuttaminen vie aikaa ja vaatii luokittelujokereiden käyttöä. Williamsin mukaan kyseessä ei ole pelkästään jokin asia esimerkiksi auton jousituksessa, geometriassa tai voimansiirrossa.

– Sanotaanko niin, että asia ei linkity vain yhteen osa-alueeseen. Jokereita me joutunemme käyttämään, mutta se on aina vaikeaa. Teemme silti kaikkemme, että saamme uusia osia luokiteltua ja testattua. Emme halua tehdä asioita puolivillaisesti, vaan meidän on oltava varmoja, mitä teemme, Williams pyörittelee.

– Meillä on uusia asioita tulossa. Jos testit menevät hyvin, otamme ne käyttöön mahdollisimman pian.

M-Sportin ranskalaiskuljettaja Pierre-Louis Loubet on testannut tällä viikolla tiimin omalla testialueella Cumbriassa. Testit ennakoivat kauden ensimmäistä sorarallia, joka ajetaan Meksikossa maaliskuun puolivälissä.

Katso alapuolelta Ruotsin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä