Hyundai-kuljettajat pystyivät perjantaipäivän aluksi iskemään pöytään pohja-aikoja, mutta iltapäivää kohti mentäessä talli ajautui taas jo kiusallisen tuttuihin ongelmiin.
Aamupäivän lenkin viimeinen erikoiskoe, Col de Jan osoittautui kaikille korealaistiimin kuljettajille suureksi haasteeksi. Thierry Neuville kävi ulkona ja rikkoi renkaansa, mutta hyvin ei mennyt hänen tallikavereillakaan.
Ott Tänak taipui aamupäivän viimeisellä pätkällä pohja-ajan ajaneelle Toyotan Sébastien Ogierille peräti 17,8 sekuntia. Tänak on rallissa nyt kolmantena, mutta virolainen on jäänyt kärjestä jo 22,7 sekuntia. Adrien Fourmaux on jäänyt kärjestä jo lähes puoli minuuttia.
– Itseasiassa tuo viimeinen pätkä ei ollut ollenkaan niin huono. Olen varma, että myös kärkiautoilla oli liukasta. Olimme ehkä hieman jäljessä vauhdillisesti, kuten tuloksistakin näkee, mutta muutoin se ei ollut niin huono pätkä, Tänak summasi.
Mutta varsinaista nautintoa ajaminen ei silti ollut. Kuljettajat raportoivat, että leikkausesteiden paikkoja oli siirretty nuotituksen jälkeen. Se on tietysti vaarallista.
– Joissakin kohdissa niitä on otettu pois kokonaan ja joihinkin taas lisätty. Tämä on rehellisesti sanoen aika pelottavaa menoa. Kun mennään tuolla metsän keskellä näillä nopeuksilla, niin tuollaiset asiat pitäisi tehdä kunnolla, sillä yllätyksiä riittää – ja ne tulevat usein kun ollaan ihan rajoilla, Tänak sanoi suoraan.
Thierry Neuville on varmasti rikkonut tällä kaudella jo monta ennätystä, mitä tulee rengasrikkoihin, mutta tällä kertaa belgialainen ei voinut osoittaa syyttävää sormeaan minnekään muualle kuin peiliä kohti. Neuvillella oli aamupäivän viimeisellä pätkällä peräti kaksi tilannetta.
– Ei ollut lainkaan pitoa, eikä tasapainoa. En tuntenut autoa ollenkaan, joten otin vain varman päälle. Hitaassa mutkassa auton peräpää lähti irti, eikä se liukuminen meinannut loppua millään. Jouduin käymään ojassa, jotta sain sen pysäytettyä, Neuville kertasi ensimmäistä tilannettaan.
Rengasrikko olisi kuitenkin ollut vältettävissä.
– Ja sitten tuli vielä oma virheeni, kun rikoin renkaan hypyssä. Tarkoitus oli pitää auto oikealla, mutta pidin sitä vähän liikaa oikealla ja laskeutuessani ojassa ollut kivi rikkoi renkaani. Ei siinä voinut tehdä mitään. Kun auto on jo ilmassa, niin siinä vaiheessa on jo liian myöhäistä, Neuville myönsi.
Rengasrikko pilasi käytännössä Neuvillen kisan. Hallitseva mestari on jäänyt rallia johtavasta Sébastien Ogierista jo minuutin ja 25 sekuntia.
Keski-Euroopan MM-rallissa ajetaan perjantaina vielä kolme erikoiskoetta. Kilpailu päättyy sunnuntaina.
















