Sekä Portugalissa että Sardiniassa Toyota-tähti Sebastien Ogierin perässä kakkostilalle ajanut virolainen on sarjassa neljäntenä. Eroa johtajaan Elfyn Evansiin on 25 pistettä. Tänak on ottanut Hyundaistaan kaiken irti viimeisissä osakilpailuissa, vaikka välillä myös tekniikka on tuonut mukanaan murheita.
Portugalissa Tänakilta meni voitto sivu suun, kun ohjaustehostin temppuili. Sardiniassa Toyota oli jälleen vahvempi, mutta silti virolainen rimpuili komeasti, vaikka auto ei istunutkaan käteen. Rallin MM-sarja jatkuu tällä viikolla legendaarisella Kreikan MM-rallilla.
Tänak on viime vuosina ollut Akropolis-rallissa vahvassa vireessä. Viime vuonna virolainen oli kolmas ja kakkostilat tulivat tilille kausilla 2021-22.
– Kreikka on kolmas raju soraralli putkeen, mutta silti se on hyvin erilainen verrattuna Portugaliin ja Sardiniaan. Kreikassa tiet ovat leveämpiä ja aika jouheita. Viime vuosina kisa ei ole ollut superrankka tietyillä pätkillä, mutta onhan se perinteisesti kova kisa. Nyt kun ajetaan kesäkuussa, tulee kuumuus olemaan raju. Se on iso haaste sekä kuskeille että autoille, Tänak summaa.
Tänakin tallikaveri Adrien Fourmaux aloitti Hyundai-uransa komealla kolmostilalla Monte Carlossa. Sen jälkeen on kuitenkin ollut vaikeaa. Viimeiseen viiteen kisaan Fourmaux on kokenut neljä keskeytystä. Kreikassa ranskalaisella on kuitenkin jälleen hieno lähtöpaikka, joten menestystä sopii odottaa.
Tosin hyvä lähtöpaikka Fourmaux´lla oli myös edellisessä rallissa Sardiniassa, mutta hienon perjantaipäivän jälkeen homma kaatui virheisiin.
– Sardinia opetti, että meidän pitää parantaa. Kun ottaa lähtöpaikkamme huomioon, olisi tärkeää käyttää se hyväksi. Kreikan ralli on yksi kalenterin kovimmista ja rengasrikon riski on todella suuri. Siksi luotettavuus on nyt avainasemassa, Fourmaux sanoo.
– Rengasvalinnat voivat olla tosi haastavia. Kun ottaa huomioon, miten paljon pätkät kuluttavat renkaita, voi luvassa olla rankka reissu. Nyt on vieläkin kuumempi kuin edellisessä kisassa, joten se on kova paikka meille ja autolle. Kreikan ralli on tapahtumana upea, koska tunnelma ja fanit ovat mielettömiä. Meidän on tehtävä paluu huipulle. Teemme kaikkemme, että saamme ehjän viikonlopun.
Kreikan MM-rallissa ajetaan yhteensä 17 erikoiskoetta, joille mittaa kertyy noin 345 kilometriä. Homma käynnistyy torstaiaamuna testipätkällä.