Ott Tänak hehkutti ensitestejä Hyundain WRC-kilpurilla – ”Tunsin heti oloni hyväksi autossa”

Ott Tänak
Ott Tänak. Kuva: McKlein/Toyota Gazoo Racing
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotalta Hyundain leiriin siitynyt Ott Tänak pääsi perjantaina ensimmäistä kertaa urallaan FIA:n palkintogaalaan maailmanmestarina. 

Virolaiskuski oli tilaisuudessa hyväntuulinen, olihan mies päässyt tällä viikolla testaamaan ensimmäistä kertaa uutta kilpuriaan Hyundai i20 WRC:tä. Tänak kurvaili Monte Carlon MM-rallin testit torstaina ja matkusti suoraan Pariisiin palkintoseremonioihin.

– Tunsin heti oloni hyväksi autossa, Tänak summasi ensitestit saksalaisen Rallye Magazinen mukaan.

Lue lisää: Maailmanmestari Ott Tänak testasi ensi kertaa Hyundain WRC-autoa (video)

Pitkän huhumyllyn jälkeen Tänakin siirto Hyundain leiriin oli odotettavissa, mutta se oli silti iso paukku rallimaailmassa.

– Ei ole koskaan helppoa lähteä tiimistä ja jättää autoa, joka on kehittynyt todella paljon kahden viimeisen vuoden aikana. On aina helpompaa pysyä paikoillaan, Tänak selitti.

– Hyundai on kuitenkin hyvin motivoitunut. Ei ole epäilystäkään, etteikö minulla olisi hyvät lähtökohdat tulevaan kauteen. Teen kaikkeni, jotta voin uusia mestaruuteni, Tänak jatkoi.

Tänak kiitteli FIA:n palkintogaalassa mentoriaan ja tukijaansa Markko Märtiniä, joka junailee Tänakin asioita.

– Hän teki jo tavallaan minulle silloin tietä, kun ajoi tehdaskuskina. Ei ole koskaan helppoa nousta huipulle näin pienestä maasta. Markko on tukenut minua alusta asti. Hän on ollut kaikista tärkein ihminen pitkän matkani aikana, Tänak herkisteli.

Virolaisen matka maailmanmestariksi on ollut pitkä ja ohdakkeinen.

– Olen kirjaimellisesti mennyt läpi tulen ja jään, Tänak muistutti viitaten vuoden 2015 maaliskuun dramaattisiin tapahtumiin, kun mies rysäytti Fordin WRC-autolla meksikolaiseen lampeen.

– Ihan urani alussa halusin ehkä liian paljon liian nopeasti. Siellä oli paljon onnettomuuksia ja tuloksia ei tullut. Kaikki on lopulta kiinni siitä, että on kokemusta ja ajaa oikeassa tiimissä. Ralli ei kestä vain yhtä päivää, vaan on oltava kolme päivää äärirajoilla, ja tiedettävä myös, missä ne rajat kulkevat, Tänak jatkoi kerraten oppimaansa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat