Toyotan WRC-talli saattaa julkistaa Elfyn Evansin ja Sebastien Ogierin kuljettajasopimukset ensi viikolla, uutisoi Autosport-lehti nettisivuillaan.
Rallin MM-sarjan kuljettajaruletti otti lisää kierroksia torstaina, kun huhut Citroenin vetäytymisestä lähtivät liikkeelle. Mikäli huhuille saadaan vahvistus, kuusinkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier ja Esapekka Lappi vapautuisivat markkinoille.
Lue myös: Hurja huhu: Citroen lähdössä rallin MM-sarjasta, Ogier tulossa Toyotalle?
M-Sport Fordilla koko MM-uransa ajaneen Evansin on väitetty jo vierailleen Toyotan päämajalla Puuppolassa. Autosportin tietojen mukaan Evans on päässyt sopuun sopimusehdoista Tommi Mäkisen johtaman tallin kanssa.
Ogier on nyt yhdistetty entistä vahvemmin Toyotan rallitiimiin. Ranskalaisen toinen vaihtoehto olisi palata M-Sportille, jonka kanssa hän saavutti kaksi kuljettajien maailmanmestaruutta 2017-18.
Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen oli niukkasanainen huhuista.
– Meillä ei ole mitään kerrottavaa. Voin sanoa rehellisesti, ettemme ole sopineet mistään, Mäkinen sanoi Autosportille.
– Australiassa oli draamaa (kauden päätösralli jouduttiin perumaan), mikä hieman häiritsi neuvotteluita. En voi sanoa mitään juuri nyt, suomalaispomo lisäsi.
Mäkisen toiveissa on, että Toyota pystyy kertomaan kuljettajauutisia ennen ensi viikon loppua.
Autosport pitää varmana, että WRC2 Pro -luokan mestari Kalle Rovanperä ajaa kolmatta Yaris WRC -autoa ensi kaudella. Japanilaiselle Takamoto Katsutalle on luvassa valikoituja MM-ralleja Toyotan neljännellä WRC-kilpurilla.
Mikäli Evans, Ogier ja Rovanperä muodostavat Toyotan kuljettajakolmikon ensi kaudella, Jari-Matti Latvala on vaarassa jäädä ilman tallipaikkaa. Myös Esapekka Lapilla on sama tilanne, jos Citroen päättää vetäytyä MM-ralleista.
Tällöin tallipaikkoja olisi tarjolla enää M-Sport Fordilla, jonne riittäisi tunkua. Latvalan ja Lapin lisäksi jäljellä olevia WRC-paikkoja kärkkyisivät muun muassa Kris Meeke, Teemu Suninen, Andreas Mikkelsen, Mads Östberg, Craig Breen ja Hayden Paddon.