Solberg aloitti Kenian MM-rallin erinomaisesti ja johti WRC2-luokan kilpailua kuuden erikoiskokeen jälkeen.
Solberg oli kaasutellut kilpakumppaneistaan yli 40 sekunnin päähän, mutta sitten hän koki karun kohtalon Camp Moranin erikoiskokeella. Solberg jäi jumiin pehmeään hiekkaan ja joutui keskeyttämään.
Solbergille tilanne oli tekemätön paikka. Edes paikalla ollut hinausauto ei saanut hänen Toyotaansa pois hiekasta, vaan se irtosi kuopasta vasta traktorilla.
Solbergin kohtalo herätti sympatiaa myös hänen kilpakumppaneissaan. Ruotsalainen joutui avaamaan tietä Keniassa ja se rooli oli turhan raju.
Luokkavoittoon ajaneelta Gus Greensmithiltä kysyttiin kilpailun jälkeen, oliko Safari-ralli liian rankka Rally2-autoille.
– Ehkä ainoa tilanne, jossa voidaan sanoa rajan ylittyneen, oli Oliverin tapaus. Uskon, että kuka tahansa ensimmäisenä lähtenyt Rally2-auton kuljettaja olisi jäänyt sinne jumiin, Greensmith sanoi Dirtfishille.
Greensmith ei kuitenkaan kokenut, että reitti olisi muutoin ollut liian rankka.
– Muuten reitin rankkuus ei ollut ongelma. Juuri se tekee Safari-rallista erityisen – kuljettajien pitää lähestyä sitä eri tavalla. Monet sanovat, että rallikuljettajat ovat maailman parhaita, koska osaamme sopeutua kaikkeen. Tämä on hyvä esimerkki siitä, Greensmith muistutti.
Toiseksi sijoittunut Jan Solans oli reitin vaativuudesta Greensmithin kanssa hieman eri mieltä ja jakoi kritiikkiä kisajärjestäjien suuntaan.
– On sanottava, että Oliver osoitti Camp Moranin olevan liian kova pätkä, Solans sanoi.
– Se ei sopinut Rally2-autoille, ja hän maksoi siitä kovan hinnan. Harmittaa hänen puolestaan, sillä hänen vauhtinsa oli upeaa, mutta kyseinen erikoiskoe oli yksinkertaisesti liian rankka, Solans jatkoi.
Keskeytyksen jälkeen Solberg pääsi vielä jatkamaan rallia ja pystyi lopulta nousemaan kilpailussa viidenneksi. Ruotsalainen itse otti kohtalonsa hyvin tyynesti.
– Sellaista elämä on. Joskus joutuu vain maistamaan karvasta kalkkia ja sitten mennään taas eteenpäin, Solberg kuittasi.