Ruotsin lipun alla kilpaileva Oliver Solberg ajaa lokakuun puolivälissä Katalonian MM-rallissa Hyundain WRC-autolla. Kyseessä on Solbergin ensimmäinen kilpailu WRC-kalustolla asvaltilla.
19-vuotias Solberg on kuitenkin ajanut yhden kisan WRC-autolla myös kestopäällysteellä, sillä nuorukainen oli mukana i20 WRC:llä Alba-rallissa kesäkuussa.
– On fantastista päästä takaisin WRC-autoon. Fiilis oli jo Alba-rallissa ihan uskomaton. Odotan kilpailua innolla. Se on hienoa haaste minulle, Solberg sanoo.
– On myös hienoa, että seuraava WRC-kisani on juuri Espanjassa. Siellä on hienot pätkät ja aina paljon faneja paikalla. Onhan tämä etuoikeus päästä vielä kisaamaan tämän sukupolven autoilla, joiden taru alkaa olemaan lopussa. Jälleen yksi unelmani toteutuu.
Rallin maailmanmestarin Petter Solbergin poika on ajanut tänä vuonna vaisusti, mutta toki myös teknisiä haasteita on mahtunut mukaan. Kesäkuun Alba-rallin jälkeen Solberg on ajanut neljä MM-rallia keskeyttäen ne kaikki. MM-tasolla ainoa onnistuminen tuli helmikuun Rovaniemen MM-rallista, kun nuori mies oli WRC-debyytissään seitsemäs.
– On tärkeää Oliverin uran kehittymisen kannalta, että hän saa lisää kokemusta WRC-autosta asvaltilla. Espanjan kisa pysynee kalenterissa pitkään, joten siinä mielessä tämä on looginen vaihtoehto, Hyundain tallipomo Andrea Adamo toteaa.
Lukuisien keskeytysten myötä tallipäällikkö onkin keksinyt pienen porkkanan Solbergille Kataloniaan.
– Hänen tavoitteensa on päästä maaliin. Me sovimme, että jokaista menetettyä pätkää kohti hän työskentelee yhden viikon mekaanikkoja Hyundai Motorsportilla.
Reilun parin viikon päästä ajettavassa Suomen MM-rallissa Solbergilla on allaan Hyundain Rally2-luokituksen menopeli. Katalonian ralli on Solbergille kolmas WRC-autolla MM-tasolla. Suomessa tuli alkuvuodesta kelpo veto, mutta seuraava kisa Keniassa kesäkuussa päättyi jo alkumetreillä, kun nuorukainen teloi autoaan haastavissa olosuhteissa.
Katso alapuolelta edellisen Kreikan MM-rallin parhaat palat.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,387477″ ap mute]