Hankook aloitti rallin MM-sarjan rengastoimittajana tämän vuoden alussa. Monte Carlon MM-rallista eteläkorealaisfirman renkaat selviytyivät kunnialla, mutta Ruotsin talviralli on jälleen uusi koetinkivi.
Hankookin talvirenkaiden suorituskyvystä saatiin osviittaa viime viikonlopun Tunturirallissa, jossa Toyotan Kalle Rovanperä ajoi testimielessä. Rovanperä totesi, että renkaista katoaa herkemmin pito, jos tiellä on irtolunta.
Saman asian vahvistaa myös Oliver Solberg, joka kilpailee Toyotan Rally2-autolla WRC2-luokassa. Printsport-tallia edustava Solberg testasi tällä viikolla autoaan ja uusia renkaita Keski-Suomessa.
– Pirelliin (edellinen rengastoimittaja) verrattuna kehitystyötä on varmasti vielä tehtävänä, mutta perusta ei ole aivan huono. Joissain olosuhteissa, kun tiellä on enemmän lunta, ajaminen on vaikeaa, Solberg sanoi suoraan Rallit.fille.
– Mutta jos pinta on jäinen ja hyvä, rengas toimii kohtuullisen hyvin. Meidän täytyy vain jatkaa töiden tekemistä ja saada auto toimimaan renkaan kanssa paremmin, Solberg summasi.

Solberg kilpaili viime vuodet Skodalla, mutta nyt kilpuriksi on vaihtunut Toyota, jonka kanssa hän päässyt suhteellisen hyvin sinuiksi. Solberg kilpaili ensimmäistä kertaa Toyotalla Monte Carlon MM-rallissa, jossa hän alun virheeseensä jälkeen oli loistavassa vauhdissa.
Ensi viikolla Solberg pääsee kilpailemaan itselleen tutummissa olosuhteissa ja kotikilpailussaan.
– Opittavaa ja testattavaa on paljon, mutta tuntuma ei ole lainkaan huono. Rakastan lunta ja talvea, joten on hienoa palata taas näihin olosuhteisiin ja valmistautua Ruotsin ralliin, Solberg hehkutti.
– Monte Carlossa sain autoon nopeasti hyvän tuntuman ja luottamuksen, mikä oli todella positiivista. Nyt lumella tuntuu siltä, että vielä on hieman työtä tehtävänä, jotta saisin parhaan mahdollisen luoton. Mutta kaikkiaan auto on loistava, ja nyt täytyy vain jatkaa kehitystyötä – erityisesti uusien renkaiden kanssa, sillä ne muuttavat paljon asioita.
Ruotsin ralli ajetaan 13.-16. helmikuuta.