Rallin MM-sarjan kauden seitsemäs kilpailu, Kreikan Akropolis-ralli ajetaan tänä vuonna jo kesällä, kun aiemmin kilpailu on yleensä ajettu vasta syksyllä. Kreikassa on tähän aikaan vuodesta suorastaan epäinhimillisen kuuma ja myös hyvin kuivaa.
Se tarkoittaa sitä, etteivät tienpinnat ole ehtineet yhtään tiivistyä, vaan irtosoraa ja irtokiviä on aiempaa enemmän.
– Varmasti juuri näin, vaikka se oli ilmeisesti yksi syy siihen, miksi tämä kisa on nyt aikaisemmin kalenterissa. Ainakin järjestäjä sanoi, että pätkien pitäisi olla nyt paremmassa kunnossa, kun tätä kuumuutta on ollut täällä nyt vähemmän aikaa ennen tätä kisaa. Mutta en nyt sanoisi, että nämä pätkät paremmassa kunnossa on, Pajari sanoi suoraan.
Kreikan MM-ralli alkaa todenteolla perjantaina, kun ohjelmassa on jo kuusi erikoiskoetta ja välissä on vain lyhyt 20 minuutin etähuolto. Perjantaipäivästä on siis tulossa äärimmäisen raastava.
– Ainahan tämä kisa on sellainen. Hyvää tuuriakin pitää jossain kohtaa olla mukana. Perjantai on sinällään meille hyvä päivä, että siellä on pätkiä, mitkä ajetaan vain kerran, joten me hyödymme siitä lähtöpaikasta jonkun verran. Mutta pitkä päivä se on, ja vaikka viime vuonna täältä tuli voitto WRC2-luokasta, niin ei sekään helpolla tullut. Vaikka olisi hyviä muistoja sitä kautta, niin kyllä tämä silti tosi haastavaa on, Pajari sanoi.
– Siellä on tosi paljon irtokiviä pyörimässä. Isoimmat kivet on tietysti nuotissa, mutta aina siellä joku irtokivi pyörii, etkä sinä kaikkia niitä pysty kiertämään millään. Se on vähän mun mielestä tuuripeliä. Joskus jotain hajoaa ja joskus taas ei, Pajari jatkoi.
Kreikassa on tänä viikonloppuna ulkolämpötila 40 asteen tienoilla ja autossa lämpötila nousee vielä noin 20 astetta korkeammalle.
– Vettä menee varmasti se noin kahdeksan litraa päivässä ja autossa on varmasti se 60-70 astetta. Yli 60 astetta on ollut autossa jo sellaisissakin kisoissa, missä ei nyt ihan 40 astetta ole ulkona ollut. En tiedä tarkalleen, mihin ne lämpötilat nousee, mutta yli 60 asteen varmasti, Pajari kertoi.
– Itselläni on toistaiseksi mennyt sen suhteen ihan hyvin. Kunto on sen verran kestänyt, ettei sitä pätkällä juurikaan ajattele. Joskus jos on joku hitaampi pätkä, ettei autoon tulee yhtään ilmavirtaa, niin huomaa kun hiki valuu otsalta. Sitten kunto olisi varmasti liian huono, jos sitä joutuisi pätkällä miettimään, mutta monta kertaa kyllä huokaisee helpotuksesta, kun pääsee pätkän maaliin, Pajari jatkoi.
Jossain vaiheessa moottoriurheilusta on elänyt sellainen myytti, ettei kuljettajien tarvitse olla kovassa fyysisessä kunnossa. Tämä väite on luonnollisesti täyttä hölynpölyä, ja on ollut sitä aina.
– Se on varmaan ollut sellainen myytti, mikä on ollut voimissaan muutama vuosikymmen sitten. Nykyään tuntuu, että ralli ja muutkin moottoriurheilulajit on nostettu enemmän urheilun piiriin, Pajari hymähti.