Ogierilla ja Latvalalla edessä kova urakka – Sardinian MM-ralli jatkuu kuudella pätkällä

Sebastien Ogier
Sebastien Ogier. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Sardinian MM-ralli jatkuu lauantaina kuudella erikoiskokeella. Rallit.fi analysoi päivän erikoiskokeet.

Perjantaina keskeyttäneet Sebastien Ogier ja Jari-Matti Latvala joutuvat ensimmäisinä tielle auraamaan sorateitä takana tuleville. Citroen-kuljettaja Ogier harkitsi jopa hetken keskeytyksensä jälkeen, lähteekö hän enää jatkamaan kisaa. Ranskalainen päätti lopulta startata lauantaille ralli2-säännöllä.

Perjantain jälkeen kilpailua johtava Dani Sordo saa jälleen loistavan lähtöpaikan. Fordin Teemu Suninen on kilpailussa toisena ja Toyotan Ott Tänak kolmantena.

Katso alta video Sardinian MM-rallin perjantai-iltapäivän tapahtumista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,268431″ ap mute ]

 

Lauantai 15.6.

Lauantain pätkät ajetaan tiukassa nipussa lähempänä saaren itärannikkoa. Päivä tarjoaa rallin nopeimmat tiet ja pisimmät pätkät. Näitä erikoiskokeita on myös ajettu lähes joka vuosi rallin MM-arvon aikana, kun taas perjantain ja sunnuntain pätkien historia ei ulotu edes edelliselle vuosikymmenelle.

Lauantain aikataulu Suomen ajassa
09.08 EK10   Coiluna - Loelle 1  14,97 km
10.11 EK11   Monti di Ala 1      28,21 km
11.03 EK12   Monte Lerno 1       28,03 km
13.55 HUOLTO Alghero
17.08 EK13   Coiluna - Loelle 2  14,97 km
18.11 EK14   Monti di Ala 2      28,21 km
19.03 EK15   Monte Lerno 2       28,03 km
             YHTEENSÄ           142,42 km

Coiluna – Loelle on ollut jo joitain vuosia rallin nopein pätkä. Viime vuonna pätkän pohjien keskinopeus oli 116 km/h, kun toiseksi nopeimmalla oli vain 103 km/h. Coiluna – Loellen keskinopeutta vieläpä hidasti käynti motocross-radalla. Tälle vuodelle pätkää tosin on muuteltu todennäköisesti hitaampaan suuntaan.

CoilunaLoelle2019
Coiluna – Loelle 2019 (punainen), 2018 (turkoosi) ja 2016 (sininen). Kuva: rally-maps.com, taustakartta OpenTopoMap.

Pätkä alkaa kuten viime vuonna, keskileveällä ja vain hieman röykkyisellä tiellä. Se on melko nopeaa vain muutamalla tiukemmalla mutkalla. 2,8 kilometrin kohdalla kuitenkin käännytään pienemmille teille vajaan kolmen kilometrin matkalle. Tämä reitti on ajettu osittain vuosien 2015 ja 2016 ralleissa. Toinen vastaava lenkki on laitettu 9,6 kilometrin kohdille. Tätä jälkimmäistä uutta pikkutieosuutta on ajettu viimeksi vuonna 2006.

Toista pikkutielenkkiä seuraava motocross-radan osuus on varmasti koko rallin levein soratie. Tuttuun tapaan mutkat ovat pitkiä ja mukaan mahtuu yksi hyvä hyppykin. Tämä muistetaan parhaiten vuodelta 2017, jolloin Hayden Paddon hyppäsi repsottava takarengas tulessa.

 

Moottoriradan jälkeinen osuus on taas nopeaa, mutta sitä on hidastettu yhdellä ”ketunlenkillä”. Lisäksi juuri ennen maalia on tiukka risteyskäännös.

Monti di Ala on rallin pisin erikoiskoe yli 28 kilometrin mitassaan. Tälle vuodelle sitä on muutettu vain hieman.

Pätkä alkaa keskileveällä, pehmeähköllä ja jouhean nopealla tiellä. Avoimilla kukkuloilla on katsojille tarjolla pitkiä näkemiä, mutta kuljettajien voi olla hankala nähdä tielinjaa nyppylöiden takaa.

 

Viime vuoden pätkä kääntyi 6,6 kilometrin kohdalla pikkutielle, mutta tänä vuonna jatketaan suoraan kohti asvalttiosuutta, jolta pätkä starttasi toiseen suuntaan vuonna 2015.

8,3 kilometrin kohdalla käännytään taas soralle ja pian liitytään takaisin viime vuoden reitille. Tie on nyt hieman kapeampaa ja huomattavasti röykkyisempää, mutta silti jouhean nopeaa ja avointa.

Paria kilometriä myöhemmin pätkä sukeltaa metsään ja tiestä tulee teknisempää. Viiden neulansilmän sarja hidastaa tahtia hetkeksi, mutta sitten ajetaan taas kovaa kapealla tiellä jarrutellen vain muutamiin tiukkoihin mutkiin.

18 kilometrin kohdalla pätkästä tulee teknisempi vaikka nopeus säilyy, ja rytmi on todella hektistä. Alun puuttomille kukkuloille palataan pari kilometriä myöhemmin, jolloin tien kunto paranee ja rytmi muuttuu taas jouheaksi.

Tänä vuonna pätkää on pidennetty 1,7 kilometrillä viime vuoden maalista. Tällä uudella osuudella on neljä tiukkaa risteystä, jotka tuovat vielä uuden vaihdoksen hitaampaan rytmiin pätkän loppuun.

MontiDiAla
Monti di Ala 2019 (punainen) ja 2018 (vihreä). Kuva: rally-maps.com, taustakartta: OpenTopoMaps.

Monte Lerno on ehkä Sardinian tunnetuin erikoiskoe. Se on lähes yhtä pitkä pätkä kuin Monti di Ala. Pätkät ovat lähellä toisiaan, lähes kietoutuen toistensa reitteihin, mutta silti niillä on omat selkeät luonteensa.

Tälle vuodelle Monte Lernoa on lyhennetty hieman alusta. Alku on keskileveää, melko tasaista ja jouheaa, mutta ajolinjalla vaanii kiviä. Jälleen nopea osuus on katkaistu tälle vuodelle visiitillä pikkutielle parin kilometrin pinnassa. Puoltatoista kilometriä myöhemmin palataan taas viime vuoden reitille. Tässä kohtaa kuljettajat valmistautuvat kiihdyttämään ”Mikin hypylle”, joka on nimetty italialaisen maailmanmestari Massimo Biasionin mukaan.

 

Hypyn jälkeen ajetaan tiukkoja mutkia alamäkeen. Näiden ja parin muun tiukan mutkan lisäksi pätkä on aika nopeaa. Teemu Sunisella oli onni onnettomuudessa viime vuonna osuttuaan penkkaan näillä seuduilla viime vuonna.

 

11 kilometrin kohdalla käännytään risteyksestä, ja tiestä tulee teknisempi, joskaan ei kovin syheröinen. Kuusi kilometriä myöhemmin pinta muuttuu parin kilometrin ajaksi asvaltiksi kapean portin kohdalla.

22,7 kilometrin kohdalla käännytään puolestaan pienelle tielle. Kilometrin röykytyksen jälkeen käännytään hieman parempipintaiselle tielle, mutta kiviä saa edelleen varoa. Pinta muuttuu pätkän maalia kohden myös hiekkaisemmaksi.

Tänä vuonna loppua on pidennetty 700 metrin osuudella, jota on ajettu viimeksi Su Filigosun erikoiskokeella vuonna 2011. Matkalla on joen ylitys, mutta nähtäväksi jää, onko siinä tänä vuonna vettä.

Vuonna 2017 kärkikuskeista Sebastien Ogier, Andreas Mikkelsen ja Mads Østberg kärsivät rengasrikot Monte Lernossa jo ensimmäisellä ajokerralla. Seuraavana vuonna taas toinen ajokerta otti ilmat renkaista, tällä kertaa uhreina jälleen Mikkelsen sekä Ott Tänak.

Lue myös nämä

  • Uusimmat