Uudistus herätti jo julkaisuvaiheessa paljon puhetta, eikä kritiikki ole suinkaan ainakaan hiljentynyt kauden edetessä.
Uusi pisteenlaskusysteemi on selvästi laskenut voiton arvoa, ja nyt on jo monta kertaa käynyt niin, ettei rallin voittaja ole saanut sitä suurinta pistepottia rallista.
Uuden pistesysteemin jalo tarkoitus oli lopettaa sunnuntain renkaiden säästely ja köröttely. Uusi systeemi on kieltämättä tuonut uutta vipinää sunnuntaille, mutta samalla se kuitenkin irvistänyt urheilun syvimmälle olemukselle eli voiton merkitykselle.
Toyotan Sebastien Ogier on kritisoinut koko kauden ajan uutta systeemiä ja myös kärsinyt siitä. Ogier on napannut tällä kaudella kaksi voittoa, mutta ei ole lähtenyt hakemaan sunnuntailta maksimipisteitä. Tämä on maksanut Toyotalle paljon valmistajien MM-sarjassa, kun Hyundai on napannut lähes samat pisteet jokaisesta kisasta.
Mutta miten Ogier muuttaisi systeemiä? Ranskaisella multimestarilla on tähän selvä resepti. Hän palaisi osittain takaisin vanhaan systeemiin, mutta hieman uusilla mausteilla.
– Supersunnuntaina voisi jakaa pisteitä vain viidelle parhaalle ja tämän päälle Powerilta voisi jakaa pisteitä kolmelle parhaalle, Ogier linjasi Rallit.fille.
– Tämä olisi mielestäni ihan hyvä ratkaisu, Ogier jatkoi.
Lauantain ehdollisista MM-pisteistä Ogier luopuisi kokonaan. Systeemi on aiheuttanut vain pelkkää hämmennystä.
– Unohtaisin lauantain pisteistä puhumisen kokonaan, sillä se vain hämää kaikkia, vaikka kyseessä ovatkin vain ehdolliset pisteet. Se on vain tosi tyhmää, Ogier sanoi.
Ennen tämän kauden uudistusta systeemi oli paljon selkeämpi. Rallia ajettiin sunnuntaihin asti ja rallin voittaja sai 25 pistettä ja kakkonen 18 ja niin edelleen. Ylimääräisiä pisteitä oli sitten jaossa vielä Power Stagelta viidelle nopeimmalle.