Lyhyt yleisöpyöritys on tunnettu siitä, että pätkällä ei voi juurikaan voittaa mitään, mutta hävittävää on paljon.
Hyundain Esapekka Lappi jäi Harjulla 3,1 sekuntia tallikaverinsa Thierry Neuvillen pohjista ja oli seitsemänneksi nopein.
Lapilla oli Harjun toisella kierroksella raju tilanne, mutta siitä suomalainen onneksi selvisi kuivin jaloin. Huonomminkin olisi voinut käydä.
– Ai osuiko se johonkin? Ei se auton sisälle tuntunut yhtään. Sitten se varmaan osui, Lappi veisteli.
– Eihän se haittaa yhtään mitään. Ei minulla ollut tarkoitus ihan niin syvälle ajaa sinne. Nuottiautoilla ajoin sieltä penkasta, eikä siellä ollut kiviä tai mitään. Se on aika pyöreä mutka, että sinne voi mennä vauhdilla. Siinä oli jotain likaa tai jotain ja se pito hävisi ihan kerrasta, Lappi kertasi.
Harju on yleisölle tärkeä ja katsojia oli tänäkin vuonna sankoin joukoin paikalla sateisesta kelistä huolimatta. Lappi ei kuitenkaan Harjusta tykkää.
– Kilpailullisten ja omien mieltymysten mukaan tämä ei ole hyvä aloitus rallille, mutta yleisön kannalta ilman muuta on, Lappi sanoi.
Ralli käynnistyy todenteolla perjantaiaamuna. Pitkä ajopäivä tarjoaa peräti yhdeksän erikoiskoetta.
– Vielä tuossa illalla katsotaan vähän pätkiä huoneessa ja sitten laitetaan silmät kiinni. Sitten lähdetään aamulla ajelemaan, Lappi suunnitteli.