Quantcast

Nuorelta suomalaislupaukselta huima veto SM-rallissa, uusi Mikko Hirvosen tempun 20 vuoden takaa

Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: Hannu Rainamo
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Vain viikko sitten Rovaniemen MM-rallissa luokkansa voittanut Sami Pajari oli kovassa iskussa myös lauantaina ajetussa Kouvolan SM-rallissa.

Kartanlukijana tällä kertaa toimineen Tuomo Hannosen kanssa yhteistyö sujui alusta alkaen ja Ford Fiesta Rally4-ajokki tuntui suorastaan lentävän.

Heti ensimmäiselle erikoiskokeelle syntyi lähes 15 sekunnin pohja-aika. Hyvä vauhti jatkui seuraavallakin pätkällä, tuloksena jälleen pohja-aika. Kahden ajetun erikoiskokeen jälkeen johtomarginaalia oli kertynyt 24,4 sekuntia tasa-ajalla oleviin Tuukka Halliaan ja Lauri Joonaan.

–  MM-rallista sai auton ja miehen vireeseen, tuumaili Pajari.

Kolmannella erikoiskokeella oli soraa näkyvissä reilusti ja Pajari ajelikin renkaiden kulumista vältellen neljänneksi nopeimpaan aikaan. Neljännellä erikoiskokeella ei enää säästelty vaan annettiin tulla rohkeasti. Tuloksena tästä koko yleiskilpailun seitsemänneksi nopein aika. Sen myötä luokkajohto kasvoi jo 35 sekuntiin.

– Se tuli kivasti. Tämä Väärtti on yksi suosikkipätkiäni. Oli mukava päästä tämä ajamaan kisassa, kertoi Pajari erikoiskokeen maalissa.

Pajarin veto Väärttin EK:lla oli huima. Etuvetoisella autolla ei moni ole SM-sarjan historiassa yltänyt pätkäajoissa seitsemän parhaan joukkoon. Entinen WRC-tähti Mikko Hirvonen ylsi vastaavaan vuonna 2002 Uusikaupunki-rallissa Volkswagen Golfin ratissa kisan avauspätkällä. Hirvosen ja kannonkoskelaisen kartanlukijana tuossa rallissa toimineen Miikka Anttilan matka kuitenkin tyssäsi keskeytykseen neljännellä erikoiskokeella.

Päivän mittaan sakeaksi yltynyt lumisade haastoi kuljettajat erityisesti kahdella viimeisellä erikoiskokeella. Pajari ajoi viidennelle erikoiskokeelle luokkansa toiseksi nopeimman ajan, mutta lähimmät uhkaajat jäivät taakse, joten ennen viimeistä pätkää kaksikko oli peräti 50 sekunnin johtoasemassa.

Viimeiselle vajaan 12 kilometrin erikoiskokeelle ei kannattanut lähteä hulluttelemaan, vaan ajaa varmasti läpi, vaikka johtoasemasta muutamia sekunteja katoaisikin. Pajari – Hannonen kaksikko ajoi viimeisellä erikoiskokeella neljänneksi ottaen luokkansa voiton haastavissa olosuhteissa 45,9 sekunnilla ennen Tuukka Halliaa ja Lauri Joonaa.

– Hyvä päivä oli. Aika haastavaksi meni olosuhteet viimeiselle lenkille, tuumaili Pajari saavuttuaan viimeisen erikoiskokeen maaliin luokkansa voittajana.

Lue myös nämä

  • Uusimmat