Andreas Mikkelsen hakee tänä vuonna vauhtia rallin MM-sarjan kakkosluokasta.
Norjalaiskuljettaja Mikkelsen jäi ilman WRC-tallipaikkaa kauden 2019 jälkeen. Viime kesänä hän toimi rengasvalmistaja Pirellin testikuljettajana ja osallistui loppukaudesta kahteen EM-osakilpailuun ja yhteen MM-ralliin Skoda Fabialla.
Tänä vuonna Mikkelsen kilpailee MM-sarjan WRC2-luokassa Toksport-tallin Skodalla. Reilu viikko sitten ajetussa Monte Carlon MM-rallissa norjalainen oli täysin omalla tasollaan – hän voitti luokan lähes kahden minuutin marginaalilla ja sijoittui yleiskilpailussa komeasti seitsemänneksi.
Urallaan kolme MM-rallia voittaneella Mikkelsenillä on selkeä suunnitelma: hän aikoo tehdä selvää jälkeä vastustajistaan pienemmässä luokassa ja kaapata WRC-tallipaikan kaudeksi 2022.
Yksi Mikkelsenin vaihtoehdoista on M-Sport Ford. Tiettävästi Mikkelsen kävi jo ennen tätä kautta neuvotteluja brittitiimin kanssa, mutta osapuolet eivät vielä päässeet sopimukseen.
Kaudella 2022 MM-sarjan pääluokassa siirrytään hybridiaikakauteen, kun nykyiset WRC-autot vaihtuvat Rally1-luokituksen kilpureihin.
– Todennäköisesti sarjaan ei tule uusia tehdastiimejä vuodeksi 2022. Tiedämme myös sen, että M-Sport on aina ollut erittäin hyvä, kun siltä on tullut uusi auto. Pitää muistaa, mitä Sebastien Ogier teki Fiestalla vuonna 2017. Hän ja M-Sport voittivat molemmat mestaruudet, Mikkelsen huomauttaa DirtFish-sivustolla.
M-Sport on paininut pitkään talousvaikeuksien kanssa, ja koronapandemia synkensi entisestään yksityistiimin tilannetta. Talli aikoo vetää säästökuuria kaudella 2021 ja keskittää voimavarojaan jo seuraavaan kauteen.
– Vaikuttaa siltä, että M-Sport on aina vahva alusta lähtien (uudella autolla), minkä jälkeen isommilla budjetilla toimivat tehdastiimit saavuttavat sitä. Mielestäni M-Sport olisi erittäin hyvä paikka vuonna 2022, Mikkelsen myöntää.
Brittikuljettaja Gus Greensmith, Teemu Suninen ja ranskalaistoivo Adrien Fourmaux edustavat tällä kaudella M-Sport Fordia. Greensmith on kolmikosta ainoa, joka osallistuu Ford Fiesta WRC -autolla jokaiseen MM-ralliin tänä vuonna.
Ensi kaudella tallipaikkoja on jaossa muissakin WRC-tiimeissä. Itse asiassa yhdenkään nykyisen WRC-kuljettajan sopimus ei kata kautta 2022, jos optioita ei oteta huomioon.
Seitsenkertainen maailmanmestari Ogier aikoo lopettaa täysipäiväisen ralliuransa tämän vuoden lopussa. Mikkelsen kertoi viime syksynä himoitsevansa Ogierin jättämää paikkaa Toyotalta.
– Haluan eniten sitä, että kauden 2021 lopussa olen paras vaihtoehto Sebastien Ogierin tilalle, Mikkelsen paalutti ranskalaiselle Autohebdo-lehdelle.
Rallin MM-kausi jatkuu helmikuun lopussa, kun pisteistä ajetaan Rovaniemen ympäristön lumiränneissä.
Katso alapuolelta Monte Carlon MM-rallin parhaat palat.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,364753″ ap mute]