No nyt! Audi Quattro palaamassa rallin MM-sarjaan

Audi A1 quattro
Audi A1 quattro. Kuva: EKSRX.com
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallicrossin maailmanmestarin Mattias Ekströmin EKS JC -tiimi on kehittänyt uuden ralliauton. Eikä mitä tahansa ralliautoa, vaan Audi Quattron.

Kyseessä ei tietenkään ole sama B-ryhmän kilpuri, jonka Audi toi rallin MM-sarjaan 1980-luvulla. Ekströmin poppoo tiedotteessa kehittäneensä uuden Audi A1 Quattro Rally2 -kilpurin, jolla on määrä tulevaisuudessa kilpailla kansainvälisissä ja kansallisissa karkeloissa.

Rallit.fin tietojen mukaan kyseessä ei ole kuitenkaan täysiverinen Rally2-auto, vaan Orecan rakennussarjalla tehty Rally2 Kit -menopeli. Kansainvälinen autoliitto FIA luokitteli moottoriurheiluyhtiö Orecan kalustopaketin kolme vuotta sitten.

Orecan nykyinen paketti voidaan asentaa useisiin eri autotyyppeihin. Näin ollen käytännössä vain ulkokuori on Audia Ekströmin virityksessä.

– Kun uuden sukupolven Audi A1 lanseerattiin, me tiesimme, että siitä on tehtävä jotain. Kaikki tietävät intohimoni rallia kohtaan, joten äkkiä kävi selväksi, että me rakennamme ralliauton, Ekström sanoo.

Ekström on tehnyt pitkään Audin kanssa yhteistyötä, sillä ruotsalainen voitti vuonna 2016 rallicrossin maailmanmestaruuden saksalaismerkillä. Ekström tuli rallicrossin MM-sarjaan kaksi vuotta aiemmin kehittämällään Audi S1 EKS RX Quattrolla. Konkarikuski voitti Audilla myös vuonna 2004 DTM-sarjan.

Uusi Audi A1 Quattro oh kehitetty yhteistyössä eteläafrikkalaisen Rally Technic -yhtiön kanssa. Kilpuri on tehty FIA:n standardien mukaan. Tavoite on MM-sarjassa, mutta kaudella 2021 kisoina toimivat pienemmät näyttämöt. Joidenkin lähteiden mukaan vuonna 2022 Rally2 Kit -autoilla voisi ottaa osaa MM-sarjan WRC2- ja WRC3-luokkiin.

– Auto on nyt täysin rakennettu ja valmis kilpailuihin. Me kuitenkin teemme vielä töitä viimeisten säätöjen kanssa, EKS JC -tallin tiimimanageri Joel Christoffersson toteaa.

– Aloitamme nyt testit lumella ja sitten soralla. Myöhemmin tänä vuonna testaamme myös asvaltilla.

Audi A1 Quattro Rally2
Audi A1 Quattro Rally2. Kuva: EKSRX.com

 

Ekströmin Audi A1 Quattro on nelivetoinen 1,6 litran turbomoottorilla varustettu ralliauto, joka tuottaa 263 hevosvoimaa ja siinä on viisivaihteinen sekventaalilaatikko.

– Entinen JWRC-mestari Emil Bergkvist toimii meidän testikuskina. Testit aloitamme ihan lähitulevaisuudessa. Me suunnittelemme myös osallistuvamme muutamiin kansallisiin ja kansainvälisiin ralleihin kauden 2021 aikana, Christoffersson summaa.

– Toistaiseksi auto on meidän omaan käyttöön, mutta kun olemme tyytyväisiä sen suorituskykyyn, voimme vuokrata sitä myös muille kilpailijoille, Ekström säestää.

B-ryhmän Audi Quattro tuli MM-sarjaan vuonna 1983 Monte Carlon rallissa. Lancia vei vielä tuolloin kaksoisvoiton Stig Blomqvisti ajaessa Audi Quattro A1:lla kolmanneksi. Seuraavat kisat Ruotsissa ja Portugalissa hiljattain menehtynyt Hannu Mikkola voitti Audin ratissa. Mikkola oli ykkönen myös Argentiinassa ja Suomessa voittaen kyseisellä kaudella MM-tittelin.

Audi vetäytyi MM-sarjasta vuonna 1987. Sitä ennen merkillä oli voitettu 24 MM-rallia.

Katso alapuolelta uuden Audi A1 Quattron esittelyvideo:

 

Edit 8.15. Ekströmin Audi Quattro ei ole täysiverinen Rally2-auto, vaan Orecan kalustopakettiin tehty Rally2 Kit -versio. 

Lue myös nämä

  • Uusimmat