Laihian Urheiluautolijoita edustava Niko Mäkinen ajaa toista kautta rallin SM-sarjassa SM3-luokassa. Mäkinen lähti kauteen uuden kartturin, kokeneen Jarno Ottmanin kanssa, ja tulosta alkoi tulla heti ensimmäisestä osakilpailusta lähtien.
Ford Motorcaft Rally Teamissa kilpaileva kaksikko on ajanut palkintokorokkeelle kauden kaikissa kolmessa osakilpailussa.
Kauden alussa tavoite asetettiin korkealle, kolmen nippuun kisasta toiseen. Nyt on päivityksen aika.
– Tavoitteeksi on laitettu SM-mitali ja taisteleminen Tulevaisuuden Tähti –kilpailun palkinnosta. Kaksi kisaa lasketaan vielä tuohon kilpailuun, joten nyt täytyy pystyä antamaan vielä kovempia näyttöjä meidän osaamisesta. Sen eteen työskennellään täysillä, että nämä tavoitteet saavutetaan, kertoo Mäkinen.
Tulevaisuuden Tähti –kilpailu on tarkoitettu nuorille, 1.1.1993 jälkeen syntyneille ja SM3-luokassa ajaville kuljettajalupauksille. Viiden osakilpailun jälkeen erilliseen valintatilaisuuteen kutsutaan SM-pisteiden perusteella viisi kuljettajaa. Mäkisen valttina on selkeä pistejohto, pahimmat haastajat ovat tällä hetkellä yhdeksäntoista pisteen päässä. Raadin valitsema voittaja saa täydellisen paketin Suomen MM-ralliin, mittava palkinto sisältää sekä auton että huollon.
– Se on yksi kauden merkkipaaluista, mutta kauden kokonaistyö on vielä kesken. Kuuluuko MM-osakilpailu kauteen, se ratkeaa valintatilaisuudessa. Se olisi Nikolle upea palkinto hyvin tehdystä työstä ja antaisi potkua tulevaisuuteen, kommentoi Ford Motorcraft Rally Teamia luotsaava Arto Kumpumäki.
– Kokonaisuudessa Niko on kehittynyt tällä kaudella selkein harppauksin. Talvi oli lyhyesti sanottuna erinomainen, kahdesti kilpailun johdossa oleminen ei tule vahingossa. Menestys on monen asian summa, yksi seikka on, että Niko tekee resurssien puitteissa ammattimaisesti työtä tulevaisuutensa eteen. Pari napsua vielä, eli ihan pienten virheiden minimointi, niin alkaa voittovauhti löytymään, Kumpumäki lisää.
Rallin SM-sarja jatkuu Kouvolan osakilpailulla 18.-19. toukokuuta, Mäkisen kotikisa Pohjanmaa Ralli ajetaan kesäkuun puolivälissä.
– Kesä on ollut mulle aina talvea parempi, joten uskon että pystytään ajamaan kovempia aikoja. Hoidetaan Jarnon kanssa kotiläksyt nyt viimeisen päälle, eiköhän se kanna hedelmää, Mäkinen päättää.