Rallicrossin MM-sarjan kauden kahdeksas osakilpailu ajetaan huippusuositulla Lohéacin rallicrossradalla Ranskassa tulevana viikonloppuna.
Tallien MM-pisteissä neljäntenä olevan ”suomalaistallin” GRX Taneco -tiimin mottona ovat tasaisuus ja hyvä suorituskyky. Ranskan kisa on kauden kohokohta. Luvassa on mahtava tunnelma ja järjestäjät odottavat paikalle viikonlopun aikana jopa 70 000 katsojaa. Ranskan kisassa GRX Taneco tähtää finaaliin.
– Ranskan osakilpailu on mahtava ja siellä on aivan uskomaton tunnelma. Ranskalaiset rakastavat rallicrossia ja on ilo aina nähdä joka vuosi se innostuksen määrä. Rata on todella erilainen kuin edellisen kisan näyttämö Kanadassa, ja toivon, että pystymme tällä kertaa taistelemaan kunnolla, tallipomo Jussi Pinomäki toteaa.
– Vaikka meidän i20 Supercarimme ovatkin nyt olleet matkalla Kanadasta takaisin Eurooppaan, molemmat kuskit ovat harjoitelleet kovaa. He ovat totaalisen valmiita – sekä fyysisesti että henkisesti – vastaamaan loppukauden haasteisiin. Kalenteri on ladattu täyteen, joten aikaa ei ole tuhlattavaksi. Annamme tiiminä kaikkemme, jotta olisimme tarpeeksi tasaisia ja nopeita päästäksemme finaaliin saakka.
Haastavalla radalla MM-pisteistä kisaa yhteensä 24 autoa, joten luvassa on toiminnantäyteinen kisaviikonloppu, etenkin radan ensimmäisessä mutkassa. Lohéacin rallicrossradasta 33 prosenttia on asvalttia ja 66 prosenttia soraa. Rata on 1,088 kilometriä pitkä ja se tunnetaan karkeudestaan sekä kuluttavuudestaan. Näin ollen rengasstrategia onkin äärimmäisen tärkeässä roolissa.
– Uskon että meillä on mahdollisuudet saavuttaa hyviä tuloksia Ranskan kisassa. Rata sopii meidän autoillemme, koska meno on vakaata, eikä radalla ole tiukkoja mutkia. Olen treenannut tauon aikana tosi kovaa ja odotan kisaa innoissani. Tunnen olevani valmis siirtymään seuraavalle tasolle, GRX Tanecon suomalaiskuski Niclas Grönholm summaa.
– Kaikilla on aina kovat odotukset Lohéacista, koska se on fantastinen ja todella suosittu kisa. Rata on lyhyt, vaikea ja melko haastava. Autojen välissä ei yleensä ole kovinkaan suurta rakoa. Kanadan osakilpailun jälkeen kovensin treeniä ja analysoin vahvuuksiani sekä heikkouksiani parin viimeisen kisan osalta, jotta pystyin valmistautumaan Ranskan kisaan parhaalla mahdollisella tavalla, tiimin toinen kuski Timur Timerzjanov puolestaan sanoo.