Näin Kalle Rovanperä häikäisi sivulajissaan – suomalaistähdeltä tiukkaa tekstiä: ”Ensi kerralla ajan vielä kovempaa”

Kalle Rovanperä tarvitsi vain yhden kansainvälisen kisan osoittaakseen, että hänellä on rahkeita saavuttaa menestystä myös driftingissä.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä ja Toyota Supra A90. Kuva: Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan kärkikuljettaja Rovanperä, 21, on harrastanut driftingiä muutaman vuoden ja näyttänyt taitonsa kansallisella tasolla. Viikonloppuna suomalaistähti kilpaili ensimmäistä kertaa driftingin EM-sarjan eli Drift Mastersin osakilpailussa Irlannissa, eikä hän jättänyt ketään kylmäksi.

Rovanperä sijoittui karsinnassa komeasti seitsemänneksi ja eteni sunnuntain pariajoissa lopulta 16 parhaan kaavioon, jossa hän taipui kaksintaistossa puolalaiselle Jakub Przygonskille.

– Olin jo pitkään suunnitellut, että tulen ajamaan Euroopan mestaruussarjaan. Tänä vuonna saimme kunnon kilpa-auton ja nyt pääsin ajamaan. Täällä on hienot olosuhteet, paljon faneja ja hyvä meno, Toyota GR Supra -kilpurillaan ajanut Rovanperä kertoi EM-debyyttinsä jälkeen.

Rovanperä keräsi kilpailusta yhdeksänneksi korkeimman pistepotin. Edellä oli vain lajin todellisia huippunimiä.

Drifting on Rovanperälle enemmänkin hauskanpitoa, mutta puuppolalainen otti kilpailun tosissaan.

– Täällä on vähemmän painetta (kuin MM-ralleissa), eikä tarvitse stressata ihan samalla tavalla. Mutta aina kun laittaa kypärän päähän, sitten mennään täysillä ja annetaan itsestä kaikki.

Rovanperälle jäi hieman jossiteltavaa Mondello Parkin radalta, sillä ilman erikoista ongelmaa hän olisi voinut edetä vieläkin pidemmälle kaaviossa.

– Top 16 -vaiheessa tuntui, ettei autossa ollut niin paljon pitoa kuin harjoituksissa ja edellisillä vedoilla. Meille tuli uusinta, koska me molemmat teimme saman verran virheitä, eli se oli tasapeli.

– Tulimme varikolle ja otimme vielä enemmän renkaasta pitoa. Ajattelimme, että nyt pitäisi olla pitoa, mutta uusinnassa pitoa oli vielä vähemmän. Menin leveällä linjalla enkä pysynyt enää perässä, vaikka treeneissä meillä oli nopein auto, Rovanperä kertasi.

Katso alta video Rovanperän suorituksista Irlannissa ja kuuntele suomalaiskuskin mietteet. Juttu jatkuu videon alla.

Kilpailun jälkeen selvisi, mistä pidon puute johtui.

– Katsoimme renkaita ja autoa vedon jälkeen, eikä sieltä löytynyt oikein mitään muuta kuin se, että varmaan rengas oli pyörinyt vanteella. Sen takia kaikki pito hävisi. Vähän harmittaa, että tuollaisen mekaanisen jutun takia pito hävisi, eikä pystynyt itse tekemään muuta.

Rovanperä aikoo kilpailla uudestaan tällä kaudella driftingin EM-sarjassa ja tehdä vieläkin kovempaa jälkeä sivulajissaan.

– Nyt tiedämme, missä pystymme parantamaan. Ajo on ihan hyvällä tasolla ja olisimme varmasti päässeet pidemmällekin jatkoon, jos rengashärdelliä ei olisi tullut. Ensi kerralla ajetaan vielä kovempaa, Rovanperä paalutti.

Rovanperän ralliarki jatkuu ensi viikolla, kun kauden neljäs osakilpailu ajetaan Portugalissa. Kyseessä on vuoden ensimmäinen MM-soraralli.

Lue myös nämä

  • Uusimmat