Rallin kymmenkertainen Suomen mestari Juha Salo ja kartanlukija Mikko Markkula ovat valmiina tositoimiin pitkän koronatauon jälkeen. Salo ajoi keväällä muutaman asiakastapahtuman sekä juhannusviikolla ja heinäkuun lopulla kesän ensimmäiset testipäivät.
Salo kertoo, että SaloRacing Finlandin toiminta on suunniteltu terveys edellä kohti tulevaa.
– Ei nuoremmilla eikä vanhemmilla jäsenillä tartuntoja, ja hyvä niin. Kevään ja kesän ainoa ongelmamme on ollut se, että emme ole päässeet ajamaan rallia, Salo sanoo.
Salo muistelee, että koronan aiheuttama poikkeuksellisen pitkä tauko ei kuitenkaan ole hänen ajajauransa pisin. Kaudella 1999 Salo oli ralliauton ratin takaa poissa kuusi kuukautta.
– Onhan tämä ollut erikoinen tilanne, kun puhtaasta kilpailemisesta näinkin pitkä tauko vietettiin. Toki olen aktiiviurallani koronaakin pidemmänkin tauon ajamisesta kertaalleen viettänyt. Siirryin kaudella 1999 ensi kertaa ajamaan N-ryhmän Mitsubishia ja onnistuin heti telomaan jalkani niin, että lääkäri määräsi puolen vuoden ajotauon rallista. Mutta ei tässä toimettomana ole oltu. Asiakastapahtumissa ja testeissä olen pitänyt ajotuntumaa yllä, konkarikuski summailee.
Salon mukaan tauon aikana tiimin sisällä on mietitty uusia ideoita, joita sitten kauteen valmistavissa testeissä kokeillaan.
– Toki lähtökohtaisesti Skoda on jo niin hyvä ralliauto, että mitään suurempaa säätämistä ei autoomme tarvitse tehdä. Se on hyvässä iskussa. Teemme pientä hiomista. Saimme kesän testeistä taas lisää tietoa ja hyvät kilometrit alle. Pääsin hyvin ajorytmiin kiinni, joten valmiita olemme.
Ralli SM-sarjan seuraava osakilpailu ajetaan lauantaina syyskuun 5. päivä Kouvolassa. Viikkoa aikaisemmin Salo kilpailee kotirallissaan Karkkilassa.
– Ennen SM-ralleja ajan Kaloppi-rallin Karkkilassa sekä ainakin yhden testipäivän. Tarkoitus olisi, että ratin ja penkin väli saadaan parhaaseen mahdolliseen iskuun. Syksyn SM-ralleissa pitää olla kärkiporukassa mukana, Salo kertoo.
– Talven viimeisessä SM-osakilpailussa Itärallissa olimme kilpailun alussa hyvässä vauhdissa, mutta vauhtimme hiipui loppua kohden, eikä ajamiseni enää ollut sitä mitä sen piti olla. Ehjää hyvää suoritusta sekä tietysti voittoa lähdemme tauon jälkeen tavoittelemaan, Salo summaa.
Teksti: Saloracing tiedotus