Richardsin kritiikki kohdistuu erityisesti FIA:n puheenjohtajaan Mohammed bin-Sulayemiin, jonka nelivuotinen kausi kattojärjestön johdossa päättyy tämän vuoden joulukuussa. Bin-Sulayemin on kuitenkin ounasteltu hakevan jatkokautta, mutta Richards haluaa isoja muutoksia järjestön toimintaan. Käytännössä Richards kyseenalaistaa Bin-Sulayemin kyvykkyyden jatkaa FIA:n johdossa.
Richards on multivaikuttaja moottoriurheilumaailmassa. Hän toimi aikoinaan Ari Vatasen kartanlukijana MM-sarjassa ja on sen jälkeen muun muassa toiminut Subarun tallipomona rallin puolella sekä hoitanut samaa tehtävää myös F1-sarjassa Benettonilla ja BAR-tallissa. Subarua pyöritti MM-sarjassa Richardsin Prodrive-tiimi. Lisäksi mies omistaa Aston Martin urheiluautomerkin.
Brittiläinen moottoriurheilun moniosaaja syyttää FIA-pomo Bin-Sulayemia rikoituista lupauksista. Hiljattain Richards kieltäytyi allekirjoittamasta FIA:n salassapitosopimusta, jonka takia hän ei saanut osallistua tuoreimpaan FIA:n moottoriurheiluneuvoston kokoukseen.
– Pelkään, että viimeiset kolme vuotta ovat olleet toistuvia pettymyksiä annettujen lupausten suhteen, Richards muun muassa kirjoittaa.
– Itse asiassa tilanne on jatkuvasti pahentunut mediaraporttien myötä, jotka ovat kertoneet, että monet kokeneet FIA:n jäsenet tai vapaaehtoiset työntekijät ovat saaneet joko potkut tai he ovat kadonneet tutkan ulkopuolelle.
Richardsin tavoin myös FIA:n varajohtaja Robert Reid jätti uuden sopimuksen allekirjoittamatta.
– Viimeinen niitti oli kolme viikkoa sitten, kun minua pyydettiin allekirjoittamaan uusi salassapitosopimus, joka minun mielestäni oli täysin suukapulamääräys. Pääasia oli, että kaikkea pidettiin nyt salassa pidettävänä ilman mitään harkintaa. Se estää minua jakamasta tärkeää tietoa, Richards pauhaa.
– FIA omalla harkintakyvyllään voi siis päättää, että jos joku rikkoo tätä sopimusta, niin tuloksena on heti 50 000 euron sakko.
Varsinkin rallipiireissä on oltu näreissään Bin-Sulayemin ja FIA:n toimintaan, sillä lajia ei ole saatu vietyä millään tavalla eteenpäin viime vuosina. Tuorein käänne oli WRC-kuskien ja -karttureiden luoma yhdistys (WoRDA), joka antoi lausunnon ja ilmaisi huolensa liittyen Kansainvälisen autoliiton FIA:n tiukkoihin linjauksiin koskien kielenkäyttöä ja kiroilua.
Richardsin pitkä kirje löytyy kokonaisuudessaan tästä linkistä.