SET Promotion -tiimiä edustavan Jesse Kallion kauden avaus rallicrossin EM-sarjassa viime viikonloppuna Barcelonassa, Espanjassa päättyi moottoririkkoon viimeisessä alkuerässä.
Kallio oli vahvasti matkalla kohti Super1600-luokan semifinaaleja, mutta keskeytys pudotti sijoituksen ulos 12 parhaan kuljettajan joukosta.
Jesse Kalliolle, 18, Barcelonan rata ei ollut uusi tuttavuus, kilpailihan Kallio siellä EM-osakilpailussa vuonna 2016. Lisähaastetta kauden avausosakilpailuun ensimmäisen ajopäivän osalta lauantaina toi sateinen sää, joka teki rataolosuhteista todella haastavat.
– Aika lailla selviytymistä se oli koko päivä. Keli oli aivan karmea ja radan soraosuudet etenkin oli tosi liukkaita. Ja kun välillä satoi ja välillä taas ei, niin se tottakai vaikuttaa myös lopputuloksiin, kun ajetaan kelloa vastaan, Kallio muistuttaa.
Ensimmäisestä ja toisesta alkuerästä Kallio kirjautti molemmista 11. nopeimman ajan. Kuljettajia tässä luokassa EM-avauksessa oli mukana 24.
– Ensimmäinen alkuerä oli vielä vähän hakemista ja kun auton kanssa oli vähän myös ongelmia, niin meni hieman keskittyminen sen myötä lähtöviivalla. Hyvin sai kuitenkin vietyä erän läpi ja kierrokset ajettua. Toisessa alkuerässä minulla oli startissa liian vähän kierroksia ja lähtö ei ihan täysin onnistunut. Aika oli kuitenkin ihan kohtuullinen, Kallio kertaa lauantain tapahtumia.
Siinä missä MM- ja EM-sarjojen muissa luokissa lauantaina ohjelmassa oli kahdet alkuerät, niin Super1600-luokassa ajettiin päivän päätteeksi vielä kolmannet alkuerät. Kallio voitti oman lähtönsä ja se aika nosti Hyvinkään Urheiluautoilijoita edustavan nuorukaisen kolmansien alkuerien kokonaistuloksissa seitsemänneksi.
– Kohtuullisen hyvä startti ja toisena ensimmäiseen mutkaan. Jokeritaktiikka onnistui hyvin ja sen avulla nousin erävoittoon, lauantain ja kolmen alkuerän jälkeen kahdeksantena yhteistilanteessa ollut Kallio kommentoi.
Kuljettajien ja ennen kaikkea katsojien onneksi sää Barcelonassa sunnuntaina oli jo parempi ja nyt päästiin nauttimaan rallicrossin hienouksista erinomaisissa olosuhteissa. Vielä aamun lämmittelyajossa rata oli vielä osittain kostea ja liukas, mutta Kallion lähdön aikaan puolenpäivän jälkeen rata oli jo lähes kokonaan kuiva.
Moottoririkko pilasi viikonlopun
Viimeinen alkuerä sujui Kalliolta ajollisesti hyvin ja paikka semifinaaleissa oli jo kosketusetäisyyden päässä, mutta sitten epäonni kuitenkin astui mukaan.
– Kakkosruutu ja lähdön jälkeen nousin kärkeen. Ajoin kärkipaikalla viimeiselle kierrokselle asti ja tuli ajettua hyviä kierrosaikoja, siitäkin huolimatta, että moottori alkoi hiipumaan ja ei se vetänyt enää kunnolla oikeastaan koko lähdön aikana. Viimeisellä kierroksella alkoi sitten tehot kokonaan häviämään. Jokerilenkin jälkeen pääsin vielä kärkeen, mutta heti sen jälkeen homma oli ohi ja kaiken lisäksi moottori syttyi vielä palamaan, Kallio harmittelee.
On selvää, että nousujohteisesti sujuneen viikonlopun päättyminen tällä tavalla oli pettymys, mutta Kallio löytää kauden avauksesta myös positiivisia tekijöitä jatkoa ajatellen.
– Neljännessä alkuerässä, heti kun pääsi tyhjää rataa paahtamaan niin näki, että kyllä vauhti on kohdallaan. Siitä tottakai jäi hyvä fiilis, vaikka tottakai pettymys päällimmäisenä fiiliksenä viikonlopusta moottoririkon myötä jäikin.
Rallicrossin EM-sarjan Super1600-luokan seuraava osakilpailu ajetaan 28.-29. huhtikuuta Montalegressä, Portugalissa.
– Ihan uusi rata minulle, koskaan en ole siellä edes käynyt paikan päällä. Hyvä, että seuraava kilpailu tulee heti näin nopeasti, niin pysyy rytmi hyvin yllä, Kallio päättää.