Quantcast

Monte Carlon MM-rallin sähköllä ajettavat siirtymät huvittavat – vain 0,3 prosenttia koko matkasta

Hyundai N i20 Rally1
Uusilla Rally1-autoilla ajetaan siirtymillä osa matkasta vain sähkövoimalla. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallikausi 2022 starttaa ensi viikolla legendaarisella Monte Carlon osakilpailulla. Ensimmäistä kertaa lajin historiassa pääluokan kilpa-autot kulkevat osan siirtymistä vain sähkövoimalla. 

Kilpailijoiden tiekirjoihin on merkattu alueet (HEV Zones), joissa on pakko ajaa pelkästään sähkömoottorin voimalla. Jos kuljettaja ei toteuta tiekirjan ohjetta, on luvassa rangaistus. Sanktiot voi kuitenkin välttää, jos pystyy todistamaan, että kyseessä on ollut tekninen ongelma.

Sähkömoottoria hyödynnetään pääosin erikoiskokeilla, joilla se antaa hetkittäin lisäpotkua polttomoottorin rinnalla. Uusissa Rally1-autoissa hybridiyksiköiden akut ovat sen verran pienet, että niillä voi tiettävästi ajaa korkeintaan 20 kilometrin yhtäjaksoisen matkan pelkästään sähköllä.

Kauden avaavassa Monte Carlon MM-rallissa pelkästään sähköllä ajettavat siirtymäosuudet ovat pituudeltaan varsin mitättömiä, mikä on huvittanut rallifaneja sosiaalisessa mediassa. Tiekirjaan on merkittynä vain 3,66 kilometrin verran sähköajoa, mikä on vaatimattomat 0,3 prosenttia koko reitin siirtymistä. Alueet ovat lähellä huoltoparkkia sekä renkaidenvaihtoalueita.

Monte Carlon MM-rallissa erikoiskokeiden yhteispituus on 296,03 kilometriä. Koko reitin mitta on 1 511,47 kilometriä.

Rallin MM-sarjassa on tarkoitus ajaa Rally1-hybrideillä seuraavat kolme kautta.

Katso alapuolelta vuoden 2021 Monte Carlon osakilpailun parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,372318″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat