Syntymäaika | 01.10.2000 |
Kansalaisuus | Suomi |
Talli | Toyota Gazoo Racing |
Kartanlukija | Jonne Halttunen |
Ajetut MM-rallit | 65 |
Ensimmäinen MM-ralli | Iso-Britannia 2017 |
Voitot | 11 (16,9% starteista) |
Ensimmäinen voitto | Viro 2021 |
Palkintokorokepaikat | 21 (32,3% starteista) |
Keskeytykset | 5 (7,7% starteista) |
Erikoiskoevoitot | 170 |
Power Stage -voitot | 17 |
MM-pisteet yhteensä | 749 |
Kauden 2023 sijoitus | 1. |
Maailmanmestaruudet | 2 |
Tilastot päivitetty 27.11.2023
Kalle Rovanperä on sekä Suomen että koko rallimaailman kirkkain tulevaisuuden lupaus. Rovanperä hurmasi ihmiset jo 8-vuotiaana Youtube-videoillaan, joissa Kalle kurvaili näyttävästi Toyota Starletilla.
Kalle aloitti ajamisen siis jo varhain ja lähti nopeasti Latviaan ajamaan rallisprint-kisoja. Latvian rallisarjan mestaruus kilahti tilille kaudella 2016. Vuosi 2017 oli lopullinen läpimurtovuosi, kun Rovanperä voitti kaksi SM-sarjan kilpailua ja ajoi myös ensimmäiset MM-rallinsa WRC2-luokassa Ford Fiesta R5:lla Walesissa sekä Australiassa.
Australiassa Rovanperä saavutti myös ensimmäisen MM-pisteensä kautta aikain nuorimpana kuljettajana. Vuoden lopussa Rovanperä teki sopimuksen Skodan tehdastallin kanssa. Kaudella 2018 Rovanperä ajoi yhteensä seitsemän MM-rallia. Kirkkaimpina saavutuksina olivat Walesin ja Katalonian MM-rallin voitot WRC2-luokassa. Saksan ja Monte Carlon ralleissa puuppolalainen oli luokkansa toinen.
Kauteen 2018 mahtui myös Rovanperän uran kovin ulosajo, kun nuorukainen rysäytti ulos Argentiinassa johtopaikalta. Vuonna 2019 Rovanperä kiersi uutta WRC2 Pro -luokkaa Skodalla keskittyen niihin MM-ralleihin, mitkä olivat jääneet häneltä väliin. Rovanperä saavutti kauden aikana viisi luokkavoittoa ja nappasi WRC2 Pro -luokan mestaruuden. Jatkossa hänet nähdään Toyotalla, jolta hän sai sopimuksen kausille 2020-21.
Vuonna 2020 Rovanperä nousi heti MM-sarjan huipulle debyyttikaudellaan WRC-auton ratissa. Uran ensimmäinen podium tuli jo toisessa WRC-kisassa, kun Rovanperä oli Ruotsin lumilla toinen. Kauden 2020 loppupisteissä nuori suomalainen oli viides.
Kaudella 2021 Rovanperä otti ensimmäiset voittonsa MM-sarjassa, kun jyväskyläläinen juhli ykköstilaa sekä Virossa että Kreikassa. Palkintosijan Rovanperä otti myös helmikuussa Rovaniemeltä oltuaan toinen sekä Belgiasta elokuussa, kun asvaltilta napsahti kolmas sija.
Kausi 2022 oli Rovanperän juhlaa. Kuusi osakilpailuvoittoa varmistivat maailmanmestaruuden jo Uudessa-Seelannissa lokakuun alussa. Rovanperä ja kartanlukija Jonne Halttunen olivat ehdottomasti rallin MM-sarjan ensimmäisen hybridivuoden valtiaat.
Kaudella 2023 Rovanperä näytti jälleen mestarin otteita voittamalla kolme osakilpailua ja ottamalla kahdeksan palkintosijaa. Vaikka kaudella voittoja ei kertynyt niin paljoa kun edellisellä, suomalainen todisti olevansa kypsä kuski ajettuaan tasaisesti koko kauden. Rovanperä sinetöi toisen maailmanmestaruutensa jo ennen viimeistä kisaa Keski-Euroopan rallissa.
Kauden 2023 lopussa Rovanperä pudotti uutispommin ja kertoi ajavansa vuoden 2024 MM-osakilpailuista vain noin puolet. Näin ollen hän ei puolusta mestaruuttaan ensi kaudella.
Esapekka Lappi ja kartanlukija Janne Ferm joutuivat keskeyttämään Kenian Safari-rallin viidennellä erikoiskokeella.
Toyotan Kalle Rovanperä teki täydellistä työtä Kenian MM-rallissa perjantaiaamuna.
Toyotan Kalle Rovanperä jatkoi pohja-aikojen tehtailua Kenian MM-rallissa perjantaiaamuna.
Toyotan Kalle Rovanperä ajoi toisen pohja-ajan putkeen Kenian MM-rallissa perjantaiaamuna.
Toyotan Kalle Rovanperä ja Hyundain Esapekka Lappi nappasivat kaksoisvoiton Safari-rallin ensimmäisellä kunnon erikoiskokeella perjantaiaamuna.
Nykyisen sukupolven Rally1-autoissa nähdään ensimmäistä kertaa niin sanotut snorkkelit Kenian Safari-rallissa.
Hyundain Thierry Neuville ja Ott Tänak tulivat lähes tasatahtia Kenian Safari-rallin avanneella yleisöerikoiskokeella torstaina.
Jari-Matti Latvalan johtama Toyotan rallitiimi on tottunut menestymään Kenian Safari-rallissa.
Keniassa torstaina alkava Safari-ralli ajetaan niin sanotusti vanhalla paikallaan tänä vuonna.