Neuville kärsi aamupäivällä ongelmista ja jäi lopulta kärjestä reilusti yli puoli minuuttia. Neuvillen urakka oli tietysti jo lähtökohtaisesti hyvin haastava auraajan roolissa, eivätkä tekniset murheet auttaneet tietenkään yhtään.
Pahinta on kuitenkin se, ettei ongelman juurisyy ole ainakaan vielä tiedossa.
– Me emme tiedä. Yritimme työskennellä pätkien välissä auton kanssa paljon ja korjata sitä vikaa, mutta ongelma on silti edelleen olemassa. Kaverit tutkivat nyt dataa ja yrittävät saada vian korjatuksi iltapäivän pätkille, Neuville kertoi.
– Auto käy välillä vain kolmella sylinterillä, mutta sen enempää en tiedä. Menetimme jo pätkän alussa tehot autosta ja noin 30 prosenttia tehosta puuttui suurimman osan ajasta, vaikka se välillä toimikin, Neuville selvitti.
Neuville yritti selvittää jo itse, mikä autossa on vialla, mutta ei siinä kuitenkaan onnistunut.
– Yritimme selvittää käytännössä kaiken, minkä itse voimme ja tarkistaa osat, jotka voimme itse vaihtaa, mutta emme löytäneet, mikä ongelma on. Tässä vaiheessa on vielä vaikea tietää, mitä tiimi voi asialle tehdä, Neuville kertoi.
Neuville joutui kamppailemaan myös lähtöpaikan suhteen. Kreikan MM-rallissa auraajan rooli on vielä tavallistakin haastavampi.
– Tämä oli todella haastavaa, mutta tietysti tekniset ongelmat tekivät tästä vielä enemmän haasteellista. Yritimme korjata ja löytää ongelman pätkien välissä, mutta aika loppui joka kerta kesken, Neuville harmitteli.
MM-taistelun kannalta Sebastien Ogier on nyt hyvässä asemassa johtaessaan kisaa, mutta toisaalta ranskalainen joutuu hoitamaan nyt homman täysin yksin. Tiimikavereilta ei ole tulossa apuja, sillä Elfyn Evansin ja Takamoto Katsutan kisa meni täysin penkin alle jo aamupäivän aikana.
Ogier pystyi hoitamaan homman aamupäivän osalta ja tykitti vakuuttavat pohjat ensimmäistä kertaa ajetulle Tarzanin pätkälle. Ogier oli liikkeellä erilaisella rengastaktiikalla ja se onnistui.
– Toyotalle ei ollut kovin hyvä aamupäivä, mutta Ogier luonnollisesti johtaa rallia ja hän teki todella hyvän rengasvalinnan. Se oli mielestäni paras mahdollinen rengasvalinta tähän aamuun. Hän oli enemmän hyökkäysmoodissa, mutta se toimi. Me emme ole kuitenkaan kovin kaukana Danista (Sordo) ja ilman ongelmia pystymme varmasti olemaan vähän nopeampia iltapäivällä, Neuville suunnitteli.