MM-rallituomio: WRC-tallin ala-arvoinen taaperrus sai uuden jatko-osan – ”Seuraavaksi edessä enää peffamäki maaliin”

Rallit.fi antaa kouluarvosanat kuljettajille sunnuntaina päättyneestä Katalonian MM-rallista.
M-Sport Ford
M-Sport Fordille ei jäänyt kerrottavaa Katalonian MM-rallista. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Katalonian MM-ralli päättyi Toyotan mestaruusjuhliin. Talli varmisti valmistajien MM-tittelin, kun Sebastien Ogier ajoi Toyotalla voittoon ja Kalle Rovanperä kolmanneksi.

Voitto oli Ogierille ensimmäinen tällä kaudella. Ranskalainen ei jättänyt haastajilleen saumoja vaan pudotti toiseksi sijoittuneen Hyundai-kuski Thierry Neuvillen ja Rovanperän kyydistään jo lauantain erikoiskokeilla.

M-Sport Fordille ei jäänyt kerrottavaa Katalonian MM-rallistakaan. Brittitallin kuskeilla ei ollut asiaa kärkisijoille.

Kisan jälkeen saatiin vielä melkoinen uutispommi, kun Hyundai tiedotti Ott Tänakin lähtevän tallista kuluvan kauden jälkeen.

Lue myös: Uutispommi MM-rallin jälkeen – Ott Tänak jättää tallinsa

Vieraskynänä Katalonian MM-rallin arvosanat kuljettajille jakaa 30 vuotta aktiivisesti lajin tuulia haistellut, pitkän linjan free-toimittaja Miika Wuorela.

Sebastien Ogier 10 (Toyota)

Kahdeksankertainen mestari osoitti, että värkeissä on yhä varaa. Osa-aikaisena kuljettajana Ogier on pystynyt muissakin ralleissa varsin kelvollisiin tuloksiin, joskaan ei voittoihin. Miehen nopeus riittää edelleen hyvin nuorempien haastamiseen, mikä vahvistaa saman asian kuin kaima Loebin kohdalla; minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.

Sebastien Ogier ja Jari-Matti Latvala
Sebastien Ogier ja Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT

Thierry Neuville 9 (Hyundai)

Kovan onnen soturina tunnettu Neuville on piristynyt selvästi kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Kun paineita ei ole, belgialainen on yleensä parhaimmillaan. Ajotaidoiltaan Neuville kuuluu yhä vakituisiin mestaruudesta taistelijoihin, mutta kokonainen kausi on pitkä, eikä tasaisuuden puute tue Neuvillen pyrkimyksiä. Ensi kaudella miehen rooli Hyundailla kasvaa liki mahdottoman suureksi – ainakin, mikäli tiimi haaveilee ajavansa merkkimestaruudesta.

Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Vincent Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH

Kalle Rovanperä 8 ½ (Toyota)

Kun mestaruus oli jo varma, ei Rovanperällä ollut varsinaisesti panosta enää Kataloniassa. Siitä huolimatta ajo sujui mallikkaasti, ja tiimin kannalta työ oli yhä erittäin arvokasta. Merkkimestaruus kääntyi Toyotan eduksi, ja ilman rengasrikkoa Rovanperä olisi taistellut vähintään kisan kakkossijasta. Huippumenestysten jatkoksi Rovanperä ajoi nyt varman ja vakuuttavan kolmossijan, mikä on osoitus tiimipelaajan taidoista.

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT

Ott Tänak 7 (Hyundai)

Tänak vaikuttaa mestaruusmahdollisuutensa menetettyään antautuneen ajelemaan mukavaa perusvauhtia, kaukana omasta maksimitasostaan. Viimeiset rallit Hyundailla tuntuvat lähinnä pakkopullalta, sillä kolmivuotinen jakso tiimissä on tuonut paljon vähemmän menestystä kuin ranteet edellyttävät. Virolaisässän tasoon nähden neljäs sija on harvinaisen vaisu tulos, varsinkin kun matkaan ei mahtunut omia virheitä, eikä isompia teknisiä ongelmia.

Ott Tänak ja Martin Järveoja
Ott Tänak ja Martin Järveoja. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH

Dani Sordo 6 ½ (Hyundai)

Sordo on ristiriitainen kuljettaja. Yhtäältä, hänen taitonsa edellyttävät kärkitaistelussa pysymistä, mutta toisaalta hänen psyykensä tukee rallin ajamista vain välttävästi. Sordo on antautuja, joka ei uskalla edes kotirallissaan kolkutella riskirajoja maaliin asti, vaan menon äityessä kovaksi jättäytyy suosiolla sivuun taistelusta. Voitontahto ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi kova. Silti hän on vaikea syrjäytettävä kovan kokemuksensa ja tasaisuuden johdosta.

Dani Sordo
Dani Sordo. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH

Elfyn Evans 6+ (Toyota)

Walesilaisen matkaan mahtui yksi rutkasti aikaa vienyt rengasrikko, mutta silti; missä on se vanha Evans, joka hullunkurisen sähäkällä työskentelyllä taisteli kahtena viime vuonna mestaruudesta? Joko henkinen puoli rakoilee syystä tai toisesta, tai sitten Evans ei vain ole tottunut nykysääntöjen mukaiseen autoon. Evans on kulisseissa ottanut nuoren Rovanperän menestyksen raskaasti, mikä viittaisi periksi antamiseen ja lievään apatiaan.

Elfyn Evans
Elfyn Evans. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT

Takamoto Katsuta 6 (Toyota)

Kun ei kulje, niin ei kulje. Onko sinänsä tehokas rallivalmennusohjelma ja sen paras anti jo nähty ”Takan” osalta? Seinä vaikuttaa tulleen vastaan, eikä hänestä tullut säännöllistä palkintokorokkeelle ajavaa kuljettajaa. Ottaen huomioon ralliuran lähtökohdat ja luonnollisten ajomiehen elkeiden rajallisuuden, kirpaisee automatiikan väheneminen autoissa eniten juuri Takan kaltaisia kuljettajia.

Takamoto Katsuta
Takamoto Katsuta. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT

Adrien Fourmaux 5 ½ (M-Sport Ford)

Ei tullut Fourmaux’sta sittenkään seuraavaa suurta ranskalaista. Lupaukset jäivät lunastamatta, eikä mikään yksityiskohta anna ymmärtää, että käännös parempaan päin olisi näköpiirissä. Kortit on nyt katsottu, ja seuraavaksi on edessä enää peffamäki maaliin ja muiden harrastusten pariin. Parin rallin huilivuoron aikana oli vihonviimeinen mahdollisuus valmistella korjausliikkeet, mutta näkemättä jäi.

Adrien Fourmaux
Adrien Fourmaux. Kuva: M-Sport Ford WRT

Craig Breen 5+ (M-Sport Ford)

Kauden pahimman pettymyksen on aiheuttanut Breen. Sopimus M-Sportin kanssa syntyi uran ollessa kukkeimmillaan Hyundain ratissa, mutta Puman todistetusta kilpailukykyisyydestä huolimatta eivät irlantilaisen kynnet ole riittäneet saamaan kamppeesta parasta irti. Heti kun yrityksen tasoa on nostettu, on syntynyt romua. Katalonian asvaltilla varman päälle ajaessaan Breenin vauhti ei riittänyt enää mihinkään, joten ei ihme, että kartturi jätti uppoavan laivan kunniakkaasti ennen päätesatamaa.

Craig Breen
Craig Breen. Kuva: M-Sport Ford

Pierre-Louis Loubet 5 (M-Sport Ford)

Toinen ranskalainen, jonka patongissa ei riittänyt mitta tämän pidemmälle. Sijoittajien kärsivällisyys on varsin todennäköisesti jo sen verran koetuksella satunnaisista hyvistä hetkistä huolimatta, että kovin laajaa MM-ohjelmaa ei nuorukaiselle taida herua. Realiteetit on tunnustettava, vaikka kuinka kipeää tekisi. Loubet ei ole palkkapaikan arvoinen kuljettaja.

Pierre-Louis Loubet
Pierre-Louis Loubet. Kuva: M-Sport Ford

Gus Greensmith 4 ½ (M-Sport Ford)

Jos Greensmithin suorituksia arvioidaan samalla mittarilla kuin isojen poikien touhuja, on britti pakko jättää luokalleen. Maksukuljettajan roolissa näin raaka arviointi ei kuitenkaan ole perusteltua, vaan Greensmithin ajoa pitäisi katsella hieman samalla silmällä kuin Jourdan Serderidiksen maisemalenkkejä. Tiimi ei sinänsä romuttuneista autoista kärsi, vaan kuten ymmärrettävää on, kyseessä on artisti maksaa -tyylinen yhteistyö alusta loppuun.

Gus Greensmith
Gus Greensmith. Kuva: M-Sport Ford WRT

Katso alta Katalonian MM-rallin kooste.

Lue myös nämä