MM-rallituomio: Sebastien Ogierille hylsy – ”Oli syytäkin pyytää anteeksi”

Rallin MM-kauden viimeistä edellinen osakilpailu ajettiin viime viikonloppuna Keski-Euroopassa. Rallit.fin toimittajat antavat arvosanat pääluokan kuljettajille.
Sebastien Ogier
Sebastien Ogier. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kilpailu päättyi lopulta Hyundai-kuljettaja Ott Tänakin voittoon. Tänakin voitto varmistui, kun Sebastien Ogier ajoi ulos rallin päätöspäivänä ja joutui keskeyttämään.

Ogierin ulosajo kävi kalliiksi Toyotalle. Tiimi menetti arvokkaita pisteitä valmistajien MM-taistossa, ja lisäksi virhe varmisti sen, että Hyundai pääsee varmuudella juhlimaan kuljettajien mestaruutta kauden päätteeksi.

MM-sarjan kärkipaikalla jatkaa Hyundai-kuski Thierry Neuville, joka sijoittui kolmanneksi Keski-Euroopan rallissa. Tänak on 25 pisteen päässä tallitoveristaan ennen päätöskisaa.

Rallit.fin toimittajat Toni HeinonenAki Hietavala ja Ville Hirvonen arvioivat jokaisen pääluokan kuljettajan suorituksen kouluarvosanoin, eli 10 on paras ja 4 heikoin arvosana.

Toni Heinonen

Ott Tänak 8½ (sijoitus: 1.)

Tänak ei ollut mitenkään supernopea viikonlopun aikana. Mutta rallissa tärkeintä on päästä maaliin saakka ja sen Tänak teki nopeammin kuin kukaan muu. Virolainen olisi ehkä voinut hyökätä kovempaa Power Stagella, jolloin hänellä olisi ollut mahdollisuus ottaa huomattavasti enemmän pisteitä. Tiimin johdolta saattoi kuitenkin tulla puhelua Ogierin ulosajon jälkeen, että nyt on parempi tuoda vehkeet varmasti maaliin.

Elfyn Evans 8 (sijoitus: 2.)

Eräs tunnettu rallipersoona tokaisi osuvasta rallin jälkeen paussaulaisessa kahvilassa, että Evans otti kauden toisen voittonsa. Toisin sanoen walesilainen kuittasi viikonlopun isoimmat pisteet (toista kertaa tällä kaudella), vaikkei ollut kisan ykkönen. Evansin vauhti oli tasaisen hyvää ja siitä palkinnoksi tuli toinen perättäinen kakkostila.

Thierry Neuville 7½ (sijoitus: 3.)

Ilman paria peltovierailua belgialainen olisi voinut varmistaa tittelin. Toisaalta Neuville selvisi säikähdyksellä, ettei Hyundai juuttunut pahemmin kiinni pohjastaan ojan reunaan. Kolmostila ja kohtuulliset pisteet olivat lopulta juuri sellainen tulos, joka hänelle riittää. Nyt pitää vain tuoda auto maaliin Japanissa.

Takamoto Katsuta 8 (sijoitus: 4.)

Allekirjoittaneen mielestä tässä oli viikonlopun kovin kuski, vaikka palkintokorokepaikkaa ei tullutkaan. Ensimmäiset päivät Katsuta vältteli isompia riskejä, mutta lipsahti kerran pellon puolelle. Sunnuntaina tuli lupa hyökätä – ja japanilainen teki työtä käskettyä: hän oli päiväkohtaisten tulosten ykkönen (7 pistettä) ja selvästi nopein myös Power Stagella (5 pistettä). Edellisen kisan sivusta seurannut Katsuta teki nyt juuri sitä työtä, mitä kolmoskuskin pitääkin tehdä!

Gregoire Munster 7- (sijoitus: 5.)

Vältti virheet ja tuli omaa tahtiaan läpi viikonlopun. Munster sai nyt jonkinlaisen onnistumisen toisessa perättäisessä kilpailussa. Siitä pakko näyttää peukkua, mutta vielä pitää kiristää vauhtia, jotta pystyisi taistelemaan aivan kärkisijoituksista.

Andreas Mikkelsen 5 (sijoitus: 31.)

Norjalainen sortui pahaan ajovirheeseen ensimmäisenä kunnon kilpailupäivänä. Sellaista ei pitäisi tehdä, kun talli odottaa pisteitä valmistajien mestaruustaisteluun. Hyundailla on toki edelleen etulyöntiasema, mutta pakkohan se on sanoa, tallin kolmoiskuskeista Mikkelsen ja Esapekka Lappi ovat selkeästi alisuorittaneet tällä kaudella. Mikkelsen pelasti hieman nahkaansa ottamalla sentään neljä pistettä Power Stagelta.

Adrien Fourmaux 5 (sijoitus: 32.)

Ranskalaisen viikonloppu oli pettymys. Hän lähti hakemaan ensimmäistä palkintokorokepaikkaansa asvaltilla, mutta vauhti oli kateissa alusta alkaen, ja lauantaina Ford ei meinannut millään pysyä tiellä. Lauantai jäi häneltä lopulta kesken, mutta sunnuntailta tuli jotain pisteitä tilille.

Sami Pajari 5½ (keskeytys)

Tällä kertaa Pajari ei saa pelkkää suitsutusta kuten aiempien Rally1-esitystensä jälkeen. Pari ensimmäistä päivää suomalainen teki juuri sellaisia suorituksia kuin häneltä odotettiinkin: hän pystyi ajoittain väläyttelemään vauhtiaan, vaikka virheitä välttelikin haastavilla asvalttibaanoilla. Mutta päätöspäivänä Toyota kippasi. Todennäköisesti olisi voinut jatkaa vielä matkaa, mutta nyt katsottiin paremmaksi jättää leikki kesken. Viikonlopussa oli paljon hyvää, mutta lopulta tuli virhe, josta on pakko rokottaa kunnolla arvosanassa.

Sebastien Ogier 4 (keskeytys)

Ogier näytti jälleen, että hän on voittajasuosikki jokaisessa rallissa, johon hän starttaa. Vauhtia piisasi riittävästi, mutta sitten rysähti viimeistä edellisellä erikoiskokeella. Se oli valtava kolaus Toyotan merkkimestaruushaaveiden kannalta. Tällaisesta lopputulemasta – eli nollakisasta – ei voi antaa mitään muuta kuin ”hylsyn”. Hänelle tuli virhe jo kolmannessa perättäisessä kisassa, joten nyt oli syytäkin pyytää anteeksi.

Aki Hietavala

Ott Tänak 8½

Nousi voittajaksi viime hetkillä, kun Sebastien Ogier munasi oman kisansa. Outoa kyllä, jäi Power Stagella kokonaan ilman pisteitä ja oli supersunnuntain ajoissa neljäs. Siinä meni aika paljon pisteitä hukkaan. Kisan aikana kuultiin tarinaa, että Tänak sai viestien kautta ohjeita tiimijohdolta. Oliko siis pakko varmistella valmistajien pisteitä? Matemaattisesti ainoa Thierry Neuvillen uhkaaja mestaruustaistossa.

Elfyn Evans 8½

Sama numero kuin kisan voittajalle? Toimittaja on sekaisin! Evans sai muuten eniten pisteitä kisaviikonlopulta. Eipä siinä muuta perustelua tarvita. Pelasti sunnuntaina, mitä pelastettavissa oli tallikaverin möhläyksen jälkeen.

Thierry Neuville 8

Kasi silti, vaikka ulkoilikin lauantaina menettäen kenties jopa voiton. Nelostila ja muutamat pisteet sunnuntailta mahdollistavat kuitenkin sen, että kauden päätöskisassa Japanissa Neuville voi varmistella jo aika tavalla. Ero Tänakiin edelleen muhkeat 25 pistettä.

Takamoto Katsuta 9

Taas toimittaja on sekaisin! Miten kisan nelonen voi saada parhaan arvosanan? Mietitäänpä hetki lähtökohtia. Edellisessä kisassa vilttiketjussa ollut Katsuta lähti Keski-Eurooppaan taatusti melkoisella painelastilla varustettuna. Hoiti homman kiitettävästi kotiin ajamalla tasaisen peruskisan. Siihen päälle sunnuntain nopein kuski ja Power Stagen ykkönen. Isoja pisteitä Toyotalle Ogierin sähläyksen jälkeen.

Gregoire Munster 7

Luxemburgin miehen kauden toinen kohtalainen onnistuminen. Eipä vauhti riitä mihinkään, mutta toisaalta nyt pystyi auton tuomaan maaliin asti. Viides tila plakkariin Sardinian rallin tavoin. Vaikea silti nähdä, että millä ilveellä kaverin ura voisi jatkua pääluokassa.

Andreas Mikkelsen 6

Jos katsoo pelkästään perjantain munausta, olisi syytä hylkyyn. Oli kyllä aikamoinen virhe vetäistä puuaitaan, kun tehtävänä oli kuitenkin varmistella niitä kuuluisia tallipisteitä, jos ykköstähdille jotain sattuu. Power Stagen neljä pistettä pelastaa nyt hylkäyksen. Se oli tärkeä tasonnosto kriittiseen paikkaan Hyundain merkkimestaruushaaveita ajatellen.

Adrien Fourmaux 5

Kauden komeetta ei kyllä päässyt missään vaiheessa vauhtiin Keski-Euroopassa. Perjantaina yllättävän kehnossa vauhdissa. Lauantaina oli toki tekninen vika, mikä vaikeutti ajamista älyttömästi. Sekava lauantaiaamu päättyi parin ulkoilun jälkeen keskeytykseen.

Sami Pajari 7

Kiitettävä tai ainakin hyvä suoritus kääntyi sunnuntaiaamuna kohtalaisen puolelle. Eipä siinä, en usko, että ulosajolla on mitään merkitystä ensi vuoden suunnitelmien osalta Pajarin kohdalla. Harmittava pikku lipsautus silti. Suuri yleisö muistaa sen, ei sitä, että ajoi ensi kertaa asvaltilla ja joukkoon mahtui nippu hyviä pätkäaikoja. Ja painotetaan nyt vielä, että suuri yleisö.

Sebastien Ogier 4

Nyt on kyllä ainutlaatuisen kehno putki menossa multimestarilla. Kolmeen kisaan peräjälkeen oma virhe. Se taitaa olla ainoa tällainen putki laatuaan koko miehen pitkällä uralla pääluokassa. Ja nämä virheet ovat ratkaisemassa merkkimestaruuden Hyundaille. Kysymys kuuluu: miksi Ogier hyökkäsi vielä sunnuntaiaamun virheensä jälkeen? Toki ymmärrän panokset valmistajien sarjassa, mutta olihan siellä Katsuta ja Evans myös iskemässä Powerin pisteiden kimppuun.

Ville Hirvonen

Ott Tänak 9

Virolaiselta hyvin vahva viikonloppu. Ei tehnyt suuria virheitä vaikeissa olosuhteissa ja kävi hienon ”mestarien taistelun” Sebastien Ogieria vastaan. Kun Ogier ajoi ulos, sai virolainen lasketella voittoon. Tänakilta nähtiin ajoittain huippuvauhtia. Hieman erikoista oli se, ettei Tänak hyökännyt enää väkevämmin sunnuntaina ja Power Stagella. Halusi tietysti varmistaa tiimipisteet, mutta rajumpi hyökkäys olisi avannut suuremman mahdollisuuden virolaiselle myös kuljettajien MM-taistelussa. Nyt eroa Thierry Neuvilleen on ennen kauden päätöskisaa Japanissa 25 pistettä. Ilman Neuvillen totaalista tyrimistä mestaruus ei ole enää Tänakin ulottuvilla.

Elfyn Evans 9

Evansin kausi on ollut suurimmaksi osaksi heikko, mutta nyt ajoi hyvän kilpailun. Väläytteli hyvää vauhtia ja toi Toyotalle sen suurimman pistepotin. Teki siis juuri sitä työtä, mitä tiimi halusi. Oli Keski-Euroopan paras Toyota-kuski, joten enempää ei olisi voinut edes pyytää. 

Thierry Neuville 7

Teki kaksi isoa virhettä lauantaina ja mestaruus jäi varmistamatta. Varmistaa toki uransa ensimmäisen mestaruuden Japanissa, jos ei munaa totaalisesti, mutta Neuville tuskin halusi siirtää mestaruuden ratkaisun aina yhtä arvoitukselliseen Japanin kilpailuun. On seurannut omaa strategiaansa uskollisesti jo muutaman kisan ajan ja sitä kautta belgialaisen tilille on tulossa se himoittu uran ensimmäinen mestaruus. Japanissa testataan sitten vielä kerran paineensietokykyä. Auto olisi tuotava maaliin saakka.

Takamoto Katsuta 10

Täyden kympin suoritus ”vilttimieheltä”. Teki todella väkevän paluun. Ajoi hyvin varmasti ja tasaisesti läpi pitkän kilpailun ja kruunasi viikonloppunsa olemalla supersunnuntain nopein kuljettaja. Sympaattinen japanilainen ansaitsi välillä onnistumisen. Jos vastaavaa tasaisuutta nähtäisiin jatkossakin, olisi tiimilleen hyvin arvokas voimavara.

Gregoire Munster 7

Ei tehnyt isoja virheitä ja oli lopulta paras Ford-kuljettaja. Ansaitsee siitä tietysti kehut, mutta siihen ei tällä kertaa juuri muuta vaadittu kuin tiellä pysyminen. Vauhti ei ollut edelleenkään kovin hääviä.

Andreas Mikkelsen 5

Teki ison ajovirheen ja päätyi lopulta piha-aitaan sillä seurauksella, että auto meni romuksi. Olosuhteet olivat haastavat, eikä Mikkelseniä voi kuitenkaan liikaa ruoskia, kun myös maailmanmestarit tekivät virheitä. Ei pystynyt kuitenkaan taaskaan siihen, mitä Hyundai norjalaiselta odotti.

Adrien Fourmaux 5

Fourmaux on saanut tällä kaudella paljon kehuja ja täysin aiheesta, mutta nyt Keski-Euroopassa nähtiin sitä ”vanhaa” Fourmaux’ta. Teki virheitä ja joutui keskeyttämään. Kauden kokonaisarvosana painuu reilusti plussan puolelle, kävi sitten Japanissa mitä tahansa, mutta tämä oli ranskalaiselta huono kisa. Niitä ei ranskalaiselle ole pahemmin tällä kaudella tullut.

Sami Pajari 6

Suomalainen ajoi taas hyvän kilpailun Toyotalla, mutta sitten teki ikävän virheen. Ajoi ojaan ja auto meni tohjoksi. Sai tietysti samalla hyvin arvokasta oppia asvalttikilpailuista ja ne opit kasvavat nyt korkoa. On näyttänyt lahjakkuutensa ja kaikki viittaa siihen, että Toyota antaa Pajarille ensi kaudella ison mahdollisuuden. Mutta virheistä sakotetaan ja sen takia on vaikea antaa kovin hyvää arvosanaa.

Sebastien Ogier 4

Suoritus on hylätty. Teki kolmannessa (!) kisassa putkeen ison virheen ja vei tiimiltään ison potin pisteitä pois. Ogierin virhe tai oikeastaan virheet voivat maksaa Toyotalle merkkimestaruuden tällä kaudella. Kuljettajien mestaruuden se ranskalaiselle jo maksoikin. Ogierin puolustukseksi on sanottava se, että ei ole helppoa hypätä liikkuvaan junaan ajamaan mestaruudesta, mutta silti on jopa hämmentävää, miten paljon virheitä multimestari on tällä kaudella tehnyt. En tohdi mennä epäilemään kahdeksankertaisen maailmanmestarin paineensietokykyä, mutta sortuiko kokenut konkari sitten kuitenkin yliyrittämään, kun tarjolle tuli ennätyksellinen yhdeksäs maailmanmestaruus?

Lue myös nämä

  • Uusimmat