MM-rallituomio: Kuningas Kallelle täysi kymppi, toinen WRC-tähti rypee pohjamudissa – ”Aika palkkakuljettajana on tulossa pian päätökseen”

Rallit.fi antaa kouluarvosanat kuljettajille sunnuntaina päättyneestä Uuden-Seelannin MM-rallista.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Uuden-Seelannin sorakilpailu päättyi Kalle Rovanperän ja Jonne Halttusen mestaruusjuhliin. ”Kuningas Kalle” ja hänen luottomiehensä näyttivät jälleen ylivoimansa ja ottivat komean voiton, joka takasi heille tittelin.

Toyota jätti Hyundain varjoonsa, kun Sebastien Ogier pystyi pitämään Hyundain Ott Tänakin takanaan ja varmistamaan Toyotalle kaksoisvoiton. Näin Toyota otti askeleen lähemmäksi myös merkkimestaruutta.

M-Sport Fordin kisa oli sen sijaan murheellinen. Tiimin molemmat kuljettajat Craig Breen ja Gus Greensmith sortuivat ulosajoihin liukkailla sorateillä.

Vieraskynänä Uuden-Seelannin MM-rallin arvosanat kuljettajille jakaa 30 vuotta aktiivisesti lajin tuulia haistellut, pitkän linjan free-toimittaja Miika Wuorela.

Kalle Rovanperä 10 (Toyota)

Kallen suoritus oli Uudessa-Seelannissa täyden kympin arvoinen. Tilapäinen, kahden kisan notkahdus tuli paikattua tavalla, joka vavahdutti sinivalkoisia rallifaneja sydänjuuria myöten. Vaikeissa olosuhteissa, toisten töpeksiessä Kalle lasketteli kieli keskellä suuta kauden kuudennen voittonsa, mikä riitti maailmanmestaruuden varmistumiseen. Luonnollisesti, myös Power Stagelta tuli täydet viisi pistettä.

Jonne Halttunen ja Kalle Rovanperä
Jonne Halttunen ja Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT

Sebastien Ogier 9+ (Toyota)

Ranskalainen rallin supertähti tietää, miltä mestaruuden voittaminen tuntuu. Tällä kertaa Ogierin tehtävänä oli toimia tallikaverinsa siipimiehenä, ja senkin hän hoiti täydellisesti. Kiilaamalla Rovanperän ja Tänakin väliin tuloksissa Ogier otti paineita pois suomalaisen harteilta. Se oli tiimityötä parhaimmillaan ja tullee auttamaan myös Toyotan mestaruuteen loppukauden aikana.

Sebastien Ogier
Sebastien Ogier. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT

Ott Tänak 9 (Hyundai)

Tänak piti kiinni oljenkorrestaan loppuun asti, kunnes oli aika päästää irti. Kunniakas kaatuminen tuli saappaat jalassa, sillä Hyundain alkukauden heikkojen esityksien paikkaaminen on ajanut virolaistähden ahtaalle. Kovalla riskillä Tänak on onnistunut ajamaan palkintokorokkeelle nyt jo viidessä rallissa putkeen.

Ott Tänak
Ott Tänak. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH

Thierry Neuville 8 (Hyundai)

Neuvillen suoritus oli perinteisen varmaa ajamista belgialaiselta. Ei hiuksia nostattavan huimaa, mutta pisteitä tuovaa ja tasaisuudessaan mainiota etenemistä. Ajovirheisiin sortuneista kuljettajista Neuvillen pyörähtelyt olivat lievimmästä päästä, joten mies oli koko ajan hyvissä kyttäysasemissa, mikäli rallin kärkinimet olisivat ajautuneet vaikeuksiin.

Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH

Oliver Solberg 8 (Hyundai)

Solberg on osoittanut muutamassa viime rallissaan selviä kypsymisen merkkejä. Nopeutensa vastapainoksi hän on väläytellyt kuljettajalle elintärkeitä taitoja pysyä tiellä ja tuoda auto maaliin. Jatkuva taitojen yli ajaminen ei olisi kovin kestävää kehitystä, joten viides sija rallista ei tässä kohtaa kehityskaarta ole lainkaan huonompi saavutus.

Oliver Solberg
Oliver Solberg. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH

Takamoto Katsuta 7- (Toyota)

Uudessa-Seelannissa jatkui ajanjakso, jossa ”Takan” suoritusvarmuus ja vauhti ovat mystisesti hukassa. Tarkemman analyysin luominen on vaikeaa, kun ei tiedä, mitä miehelle on tapahtunut. Jokin henkisen puolen juurisyy kaikelle kuitenkin löytyy, sillä tiiminä Toyota palasi samalle rautaiselle tasolle, jolla se on esiintynyt koko kauden. Siltä puolelta ratkaisu ei siis löydy.

Takamoto Katsuta
Takamoto Katsuta. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Elfyn Evans 6 ½ (Toyota)

Mystistä on osin myös Evansin kokema inflaatio pariin viime vuoteen verrattuna. Walesilaisenkaan kohdalla ei voi pätevämpää arviota antaa kuin psyyken oikuttelu. Joka tilanteessa viileän asiallisesti esiintyvän kuljettajan mielenliikkeistä on vaikea päästä perille, mutta mikäli voitottomuus ja virheisiin sortuminen johtuvat erään nuoren suomalaisen nostamasta tasosta ja sen aiheuttamasta ahdingosta, hyväksymme toki syyn.

Elfyn Evans
Elfyn Evans. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT

Gus Greensmith 6+ (M-Sport Ford)

Uran toinen pohja-aika on Greensmithin tasaisen vauhdin taulukossa makea juttu, mutta kun ralli jatkuu liian tutulla tavalla tien ulkopuolella, ei suorituksesta voi järin ylpeä olla. Ajovirheenä ulosajo kyseisessä kohdassa oli sellainen temppu, jonka olisi pitänyt olla historiaa jo teoriassa. Lajin todelliset supertähdet erottaa muista siinä, että he saavat nuottinsa kuntoon myös uusissa osakilpailuissa.

Gus Greensmith
Gus Greensmith. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Craig Breen 5- (M-Sport Ford)

Ei näin. Nykyinen MM-rallin reitti on niin lyhyt, että vanhan ”tapahtumapaikan” yllättämäksi joutuminen ei kerro mistään muusta kuin epäammattimaisuudesta. Breen teki hyvän suorituksen hyödyntämällä lähtöpaikkansa ja aloittamalla rallin vahvasti, mutta moka oli sen verran alokasmainen, että aika palkkakuljettajana on tulossa pian päätökseen hyvien selitysten loppuessa.

Craig Breen
Craig Breen. Kuva: M-Sport Ford WRT

Katso alta Uuden-Seelannin MM-rallin kooste:

Lue myös nämä