Kilpailu päättyi lopulta Toyotan kaksoisvoittoon, kun Kalle Rovanperä ajoi ykköseksi ja Elfyn Evans toiseksi. Toyotalle tulos oli elintärkeä valmistajien mestaruustaistoa varten, sillä se pystyi supistamaan Hyundain etumatkan 17 pisteeseen.
Hyundai ei pystynyt tällä kertaa vastaamaan Toyota-kuskien vauhtiin. Hyundain Ott Tänak sijoittui kilpailussa kolmanneksi ja MM-sarjaa johtava Thierry Neuville neljänneksi.
Rallit.fin toimittajat Toni Heinonen, Aki Hietavala ja Ville Hirvonen arvioivat jokaisen pääluokan kuljettajan suorituksen kouluarvosanoin, eli 10 on paras ja 4 heikoin arvosana.
Toni Heinonen
Kalle Rovanperä 9+ (sijoitus: 1.)
Rovanperän viikonloppu tuntui jotenkin rutiininomaiselta. Mutta toisaalta kun rutiinitaso on valmiiksi jo äärimmäisen korkealla, tällainenkin suoritus voi riittää voittoon. Perjantaina ei vielä oikein lähtenyt, mutta kun olosuhteet menivät vaikeammiksi, suomalaistähti oli jälleen mukavuusalueellaan.
Tähän on pakko lisätä hauska fakta, jonka juuri tajusin. Allekirjoittanut on jättänyt tällä kaudella väliin neljä rallin MM-sarjan osakilpailua: Kenian, Puolan, Latvian ja Chilen. Ja juuri näissä kyseisissä kisoissa Rovanperä on juhlinut voittoa. Ehkä pitäisi jättää enemmänkin rallireissuja väliin…
Elfyn Evans 9 (sijoitus: 2.)
No niin, löytyyhän sieltä walesilaiseltakin vielä vauhtia! Evansilla oli ollut takkuista edellisissä kisoissa, mutta Chilessä saatiin jälleen väläys Toyota-kuskin iskukyvystä. Yhdessä vaiheessa näytti jo siltä, että nyt Evans voisi ottaa kauden avausvoittonsa. Mutta se jäi vielä odottamaan itseään. Joka tapauksessa kauden parasta suorittamista Evansilta.
Ott Tänak 8½ (sijoitus: 3.)
Tänakin piti olla yksi kisan suurimmista voittajasuosikeista, mutta nyt ei lähtenyt odotetusti. Lauantaista lähtien Toyotan Rovanperä ja Evans painelivat virolaiselta maisemaan. Tänakin puolesta on sanottava, että nähtävästi Hyundai antoi kalustollaan hieman Toyotalle periksi Chilessä. Tänak pysyi mukana MM-taistossa, mutta vieläkin isompi pistepotti olisi tullut tarpeeseen.
Thierry Neuville 8+ (sijoitus: 4.)
Nyt belgialainen voi huokaista helpotuksesta, kun kauden viimeinenkin aurausurakka on takana. Neuville piti suunnitelmastaan tiukasti kiinni ja se tuotti MM-sarjan johtajalle jälleen kelvolliset pisteet. Ei mitään näyttävää suorittamista, mutta eipä virheitäkään tullut. Seuraavassa asvalttikisassa Hyundai-tähdellä on jo mahdollisuus sinetöidä ensimmäinen mestaruutensa.
Adrien Fourmaux 8 (sijoitus: 5.)
Ranskalaisen vauhti oli jälleen hyvällä tasolla, mistä osoituksena hänen tililleen tuli kaksi pohja-aikaa – yhtä monta kuin rallin voittaneelle Rovanperälle. Perjantain tekninen vika ja sitä seurannut minuutin aikasakko pudottivat hänet kärkitaistosta. Fourmaux’n suoritustaso ei kuitenkaan pettänyt tälläkään kertaa. Ranskalainen on ollut kaikkiaan yksi tämän kauden tasaisimmista kuskeista.
Sami Pajari 8 (sijoitus: 6.)
Toinen kisa Rally1-autolla oli kelvollinen suoritus – vähintäänkin! Perjantaina Pajarin vauhti oli jopa ällistyttävän hyvällä tasolla. Mutta kun lauantaista eteenpäin olosuhteet vaikeutuivat, Pajari perääntyi ymmärrettävästi. Tässä vaiheessa on turha lähteä taistelemaan riskien rajoilla huippusijoituksista, kun tärkeintä on kilometrien kerääminen. Kypsä suoritus, kerta kaikkiaan!
Gregoire Munster 8- (sijoitus: 7.)
Mistäs nyt oikein tuuli? Tätä miestä on parjattu läpi kauden, mutta nyt hän oli kuin toinen kuljettaja. Perjantaina Munster oli oikeasti mukana jopa kärkikamppailussa. Sen jälkeen tarina oli samankaltainen kuin Pajarilla – liukkaissa olosuhteissa tultiin varmasti ja lähes samaa tahtia suomalaisen kanssa. Nyt voi hyvällä syyllä näyttää peukkua luxemburgilaiselle.
Martins Sesks 5½ (sijoitus: 24.)
Nyt oli Sesksilla huomattavasti vaikeampaa, kun ei oltu enää tutulla maaperällä. Kisa lähti heti alussa väärille urille, kun Ford lipsahti penkkaan ja sitten tuli keskeytys kahden rengasrikon vuoksi. Lauantaina hän joutui toimimaan auraajana. Nyt ei tullut samanlaista säväyttävää suoritusta kuin Puolassa ja Latviassa, mutta sitäkin tärkeämpää kokemusta nuorelle kuljettajalle.
Sebastien Ogier 5½ (sijoitus: 36.)
Ogier nakutti koko porukasta eniten pohja-aikoja, mutta mestaruustoiveet murenivat käsiin. Perjantaina teki ajovirheen, törmäsi penkkaan ja joutui vaihtamaan renkaan. Lauantaina tuli keskeytys osumasta irtokiveen. Sunnuntai oli sentään positiivisempi, kun hän ajoi pohjat jokaiselle pätkälle ja keräsi tärkeitä pisteitä etenkin Toyotalle valmistajien mestaruustaistoon. Vaikka Ogier nappasi pisteitä 12 kappaletta, ei hänelle voi tämän parempaa arvosanaa antaa.
Esapekka Lappi 4½ (keskeytys)
Nyt ei ole kuin risuja jaossa Lapille. Jos vain kahdesti yltää pätkäajoissa top-vitoseen ja muuten yrittää sitkutella edes jollain tavalla Rally1-letkan hännillä, niin eihän se hyvältä näytä. Lapin tehtävänä oli turvata Hyundaille pisteitä, jos Tänakille tai Neuvillelle tapahtuu jotain, mutta olisihan vauhdin pitänyt silti olla selvästi parempaa. Sunnuntaina yritti vielä hyökkäystä, mutta siinä samalla hän hajotti autoaan ja joutui keskeyttämään ennen päätöspätkää, jonka maalissa kartanlukija Janne Fermin oli tarkoitus ilmoittaa lopettamisestaan. Nyt ei jäänyt suorituksesta mitään hyvää sanottavaa, mutta Fermille iso hatunnosto upeasta urasta!
Aki Hietavala
Kalle Rovanperä 10-
28 pistettä 30 mahdollisesta. Kalle näytti jälleen erikoisosaamista erikoisissa olosuhteissa. Kauden neljäs voitto. Se on kova rekordi.
Elfyn Evans 8½
Evansilta vuoden paras kisa. Kuitenkin taas jäi vauhtia uupumaan ratkaisuhetkillä. Kenties tästä on hyvä rakentaa kohti ensi vuotta. Walesilaisen paketti alkaa loksahtaa vihdoin paikoilleen.
Ott Tänak 8
Podiumilla taas, mutta tyydyttääkö se virolaista? Epäilen, että ei. Tuskaili autoaan koko viikonlopun, joten siinä mielessä pieni torjuntavoitto. Sai muutamalla pisteellä Neuvillea kiinni MM-sarjassa.
Thierry Neuville 8
Neuville on ottanut uuden pistejärjestelmän täydellisesti haltuunsa. Ei ole ollut koko kauden nopein, mutta taatusti tasaisin kuski. Näyttää siltä, että mikään ei voi enää estää belgialaisen uran ensimmäistä MM-titteliä. Viimeiset kaksi kisaa ovat asvaltilla ja se taatusti sopii paremmin kuin hyvin MM-sarjan ykkösmiehelle.
Adrien Fourmaux 8-
Ajoi erittäin hyvän kisan. Huonoa tuuria perjantaina ja piti tehdä mekaanikon temppuja ennen pätkää. Ilman minuutin aikasakkoa olisi varmasti taistellut palkintosijoista.
Sami Pajari 8
Ei mitään ihmeellistä, mutta juuri sitä, mitä tilattiin. Viilipyttymäinen lahtelainen on murtautumassa MM-sarjan parrasvaloihin.
Gregoire Munster 7
Periaatteessa pitäisi antaa kutonen, kun olet best of the rest. Silti Munster ajoi pitkästä aikaa maaliin. Siitä on annettava jo ylävitosta.
Martins Sesks 6
No jaa. Vaikea arvioida. Keltanokkia ei koskaan saisi heittää susille. Sai tärkeää kokemusta ykkösluokan autosta kiistatta. Toivotaan, että kehitys jatkuu ja voisi ajaa kilpaa myös muualla kuin Baltiassa.
Sebastien Ogier 6
Virhe. Se ratkaisi Ogierin mestaruustaiston lopullisesti. Paikkasi hienosti sunnuntaina, ei siitä mitään pois. Moni puhuu tuurin merkityksestä, mutta jos ajat vaillinaisen kauden, pitäisi onnea olla valtavasti, mikäli mielisi kamppailla mestaruudesta.
Esapekka Lappi 4
Paska kisa ja paska tulos. Keskeytys ennen viimeistä pätkää. Sääli on, jos hienon rallimiehen ura päättyy tällaiseen rallin.
Ville Hirvonen
Kalle Rovanperä 10
Täyden kympin suoritus suomalaiselta. Selätti perjantain vaikeudet ja otti lopulta todella vakuuttavan voiton. Etenkin hernerokkasumussa tehdyt suoritukset saivat haukkomaan henkeä. Rovanperän kilpailullisuudesta kertoo jotain se, että suomalainen oli selvästi harmissaan Power Stagen 0,1 sekunnin tappiosta Ogierille.
Elfyn Evans 9
Evansin kausi on ollut vaikea, mutta nyt walesilainen näytti pääsevän jotenkin niin sanotusti ytimeen. Ei pysynyt lopulta Rovanperän kyydissä, mutta varmisti tiimille todella tärkeät pisteet. Onnistuminen maistui varmasti vaikean kauden jälkeen.
Ott Tänak 8
Jotenkin virolaiselta on tällä kaudella jäänyt se ihan viimeinen rutistus puuttumaan ja vähän samanlainen tunne tuli myös Chilessä. Otti tärkeät pisteet tiimilleen ja kuljettajien mestaruus on edelleen teoriassa mahdollinen. Ei tehnyt suuria virheitä, mutta jotain puuttuu. Iskee ehkä sitten ensi kaudella kunnolla takaisin, kun pääsee jatkamaan samassa tiimissä?
Thierry Neuville 9
Oli vasta neljäs, mutta ansaitsee kiitettävän suorituksestaan. Ei turhautunut, vaan piti keskittymisen tiukasti kasassa. Ymmärsi, ettei hänen tarvitse voittaa, vaan hyvä pistepotti riittää. On selvästi kypsynyt tällä kaudella ja ansaitsisi uransa ensimmäisen mestaruuden.
Adrien Fourmaux 7
Aika perustekemistä. Ei huippuhyvää vauhtia, mutta ei mitään suurempia mokiakaan. Ranskalainen on löytänyt tällä kaudella otteisiinsa tasaisuutta ja on tuonut Fordin luotettavasti maaliin. Johtaako kaikki tämä ensi kaudeksi Hyundaille?
Sami Pajari 9
Pajarilla ei ollut enää sinällään mitään todisteltavaa Toyotalle hienosti menneen Suomen MM-rallin jälkeen. Mutta osoitti kypsyyttä siinä, ettei nimenomaan lähtenytkään todistelemaan enää mitään. Toi vain vehkeet maaliin ja näytti, että maltti pitää rajuissakin olosuhteissa. Tämän miehen tulevaisuus näyttää juuri nyt kirkkaalta.
Gregoire Munster 8
Pakko nyt välillä kehua. Ajoi varmasti uransa parhaan MM-rallin ja oli ajoittain jopa erittäin hyvässä vauhdissa. Joutui lopulta taipumaan paremmilleen, mutta näytti nyt sentään oikeasti jotain kykyjä.
Martins Sesks 6
Nyt oli hieman vaikeampaa. Pilasi kisansa heti alussa osumalla tien reunaan, minkä seurauksena kärsi tuplarengasrikon. Tämän päälle spinnaili vähän siellä ja täällä ja jätti muun muassa takasiiven matkalle. Chile oli tärkeä opintomatka Sesksille. Kun olosuhteet ovat vaativat, pitää osata suhteuttaa vauhti oikein. Nyt latvialainen ei siihen vielä pystynyt.
Sebastien Ogier 6
Teki pienen ajovirheen ja rikkoi autonsa. Tämän vuoksi joutui keskeyttämään ja samalla menivät mahdollisuudet mestaruuteen lopullisesti. Paikkasi tilannetta sitten sunnuntaina, kun auttoi tiimiä supersunnuntain voitolla ja Powerin voitolla. Ogier on yleensä sortunut virheeseen noin kerran kaudessa, mutta nyt virheitä on tullut jo kaksi putkeen.
Esapekka Lappi 5
Voi, voi sentään. Esuppi rikkoi pariinkiin otteeseen autoaan ja lopulta toisella kertaa jäähdytin hajosi ja joutui keskeyttämään. Ei löytänyt missään vaiheessa hyvää vauhtia, eikä ajamisen rytmiä. Toki EP:n puolustukseksi pitää sanoa se, että varmasti tallimääräys vaikutti myös, kun ei saanut ajaa voitosta. Vaikean kauden viimeinen kisa, mutta ehkä saa ensi vuonna vielä uuden mahdollisuuden?
Kartturi Janne Ferm ilmoitti puolestaan lopettamisestaan. Fermin ura huipputasolla olisi tietysti ansainnut paremman lopun. Rallipiirit jäävät kaipaamaan tätä värikästä huumorimiestä! Kaikkea hyvää tulevaisuuteen, Janne!