Viime vuonna Neuville johti MM-sarjaa kauden avauskisasta lähtien ja varmisti ensimmäisen maailmanmestaruutensa lopulta kauden päätösrallissa. Hyundain belgialaistähti saavutti viime sesongilla kaksi voittoa ja yhteensä kuusi palkintokorokepaikkaa.
Tänä vuonna Neuvillen ja Hyundain kausi on ollut yhtä korpivaellusta. Kun takana on 12 osakilpailua, Neuvillen voittosarakkeessa on edelleen pyöreä nolla. Palkintopallillekin, tarkemmin sanottuna kolmostilalle, hän on yltänyt vain kolmesti.
Viime viikonlopun Keski-Euroopan MM-rallissa Neuville koki tuoreimman mahalaskunsa. Hän menetti heti kisan alkuvaiheessa saumat huippusijoitukseen rengasrikon vuoksi. Asvalttikisan päätöspäivänä hän rysäytti puolestaan siltakaiteeseen, ja peli oli belgialaisen osalta sillä selvä.
Toyota on ottanut kaiken ilon irti Hyundain vaikeuksista. Hyundai on onnistunut voittamaan tänä vuonna vain yhden osakilpailun, kun taas Toyotalle ykköstiloja on kertynyt peräti 11. Toyota varmistikin valmistajien mestaruuden jo Keski-Euroopan MM-rallissa.
Neuville latasi suoran mielipiteensä tallinsa tilanteesta Toyotan mestaruuden ratkettua.
– Emme ole sillä tasolla, missä meidän pitäisi olla. Siinä ei ole mitään uutta, Neuville totesi.
– Rehellisesti sanottuna koko kausi on ollut pelkkää kärsimystä. Se on ollut sitä vielä enemmän asvaltilla kuin soralla. Kun vertaan itse tätä ja viime kautta, minulla ei ole samaa ajotuntumaa, vauhtia ja kontrollia kuin viime vuonna. Se on selvää. Enkä ole ainoa, joka on kärsinyt samoista asioista, Neuville tiivisti.
Ongelman ydin piilee Hyundai i20 N Rally1 -autossa, josta ei ole löytynyt riittävästi iskukykyä Toyotaa vastaan. Hyundai esitteli kauden alkupuolella autostaan päivitetyn version, joka ei ole parantanut tiimin tilannetta.
– Tiedämmekin, että olemme tehneet virheitä. Meidän täytyy korjata ne, Neuville vaati.
– Kyse ei ole siitä, ettemmekö tekisi kovasti töitä. Talli tekee todella paljon töitä. Viime viikkojen ja kuukausien aikana kaikki ovat paiskineet hurjasti töitä, mutta emme vain saa asioita toimimaan.
Hyundailla on nyt pähkäiltävänä, mitä se voi tehdä loppukauden aikana, jotta se pystyisi vastaamaan Toyotan haasteeseen ensi vuonna.
– Ott (Tänak) ajoi (Keski-Euroopan rallissa) kovempaa vanhalla autollamme, jota ei ole kehitetty vuoteen. Sekin todistaa minulle, että viime vuonna tuntuma oli parempi. Meidän pitää päästä takaisin sille samalle tasolle, jotta voimme olla nopeita kaikkialla, Neuville painotti.















