Mikkelsen jakoi viime vuonna ajovastuuta Hyundain kolmannessa Rally1-autossa Esapekka Lapin ja Dani Sordon kanssa. Täksi kaudeksi Hyundai päätyi pestaamaan vain yhden vakituisen kolmoskuskin, ja paikka meni ranskalaiselle Adrien Fourmaux’lle.
Mikkelsen pestattiin viime vuodeksi MM-sarjan asvalttikisoihin ajamaan Hyundai i20 N Rally1 -autoa, mutta tulokset pikiteillä jäivät suhteellisen vaisuiksi. Sen sijaan Puolan sorakisassa hän oli vakuuttavassa vauhdissa, mutta päätöspäivän rengasrikko pudotti hänet palkintosijojen ulkopuolelle.
– Tuntuu edelleen, että pystyn ajamaan kovaa. Ainakin soralla voin hypätä suoraan autoon ja tehdä huippuaikoja. Se nähtiin Puolassa viime vuonna – se oli ainoa kisa, jonka sain niistä, joita toivoin. Vain yhden testipäivän jälkeen johdin rallia ensimmäisen päivän jälkeen, taistelin Kalle Rovanperän kanssa toisena päivänä ja kolmantena tuli rengasrikko, Mikkelsen kertaa norjalaisen Parc Ferme -sivuston haastattelussa.
– Asvaltilla oli vaikeampaa, siihen tarvitsin vain enemmän aikaa ja kilometrejä. Mutta Keski-Euroopan ja Japanin ralleissa loppuvuodesta osoitin, että pysyn yhä mukana, kun muutkin ajoivat tosissaan Power Stagella valmistajien mestaruudesta.
Tänä vuonna Mikkelsenille ei ole kirjattu yhtäkään rallistarttia. Pääluokasta hänelle ei löytynyt paikkaa, mutta hän yrittää päästä ajamaan WRC2-luokan puolelle.
– Minulla on aina ollut hyvä suhde Skodan kanssa ja tein heille pienen keikan viime viikonloppuna. Katsotaan nyt, tuleeko WRC2-kisoja heidän kanssaan myöhemmin kaudella vai saanko kasaan jotain muuta.
– Työstän useita eri vaihtoehtoja, joista en voi vielä puhua tarkemmin, mutta kaikki liittyy ralliin. Olen melko varma, että pääsen ajamaan tänä vuonna, norjalaiskuljettaja luottaa.
Urallaan kolme MM-rallia voittanut Mikkelsen toivoo saavansa vielä yhden tilaisuuden pääluokassa. Hän on suunnannut katseensa kauteen 2027, jolloin rallin MM-sarjan pääluokan autojen pitäisi tulla tekniikaltaan lähemmäksi nykyisiä Rally2-autoja. Tulevat tekniset säännöt on tarkoitus lyödä lukkoon kesän aikana.
– Kuten kaikki muutkin, odotan mitä tapahtuu vuonna 2027. Silloin budjettien pitäisi puolittua nykyisestä – se on ainakin tiimien tavoite. Toivotaan, että uudet säännöt tulevat pian, Mikkelsen sanoo.